Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-10, 20:36
  #25
Medlem
GrillTeknikers avatar
Hur funkar det egentligen när man investerar i Svenska Bostadsfonden?

Efter en hel del letande på både Avanza, Aktiespararna och Skandiabanken lyckades jag hitta att man kan handla den på Nordnet. Som jag har förstått det är detta numera en "evighetsfond", till skillnad mot de 12 eller 13 tidigare fonderna som man fick utdelning från under några år och som sedan såldes och avvecklades.

Kursen ligger kring 50000 SEK och verkar ha gjort det sedan start ca 2 år tillbaka. Enligt senaste halvårsrapporten är utdelningen 1000 kr per aktie. Detta blir alltså 2% per år.

Svenska Bostadsfondens hemsida kan man läsa

Citat:
"Värdeökningen tillsammans med de årliga utdelningarna innebär en målavkastning om 8-10 % per år i genomsnitt under investeringsperioden."

Nu gäller väl detta de tidigare fonderna, men jag får ändå inte ihop detta. Är tanken med SBF14 att den ska ge 8-10% per år? Räknar jag fel, eller har den bara gett ca 2% per år sedan 2016? Låter ju helt galet, varför skulle man vilja investera i denna fond om den bara ger 2% avkastning per år?
Citera
2019-06-30, 21:26
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Hur funkar det egentligen när man investerar i Svenska Bostadsfonden?

Efter en hel del letande på både Avanza, Aktiespararna och Skandiabanken lyckades jag hitta att man kan handla den på Nordnet. Som jag har förstått det är detta numera en "evighetsfond", till skillnad mot de 12 eller 13 tidigare fonderna som man fick utdelning från under några år och som sedan såldes och avvecklades.

Kursen ligger kring 50000 SEK och verkar ha gjort det sedan start ca 2 år tillbaka. Enligt senaste halvårsrapporten är utdelningen 1000 kr per aktie. Detta blir alltså 2% per år.

Svenska Bostadsfondens hemsida kan man läsa



Nu gäller väl detta de tidigare fonderna, men jag får ändå inte ihop detta. Är tanken med SBF14 att den ska ge 8-10% per år? Räknar jag fel, eller har den bara gett ca 2% per år sedan 2016? Låter ju helt galet, varför skulle man vilja investera i denna fond om den bara ger 2% avkastning per år?

Ser att du inte fått något svar på detta i tråden, men tänkte höra om du funderat något mer på SBF? Köpte du något? Sedan årsskiftet har den snittat på runt 51 000, med toppar på 52 500 och botten på 49 800.

Jag gillar alternativa investeringar, men känns inte riktigt som att jag förstått hur SBF-aktien fungerar.

Kan förresten också rekommendera att ta en titt på Bonäsudden och Sydsvenska Hem. Kräver inte heller att man går in med ≈50 000.

Eller Brinova om du inte jagar kupong
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback