Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-26, 19:48
  #13
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Märkte det. Verkar som dem delar ut nån sorts obligationer
fattar inte riktigt varför dem kallar det för "fond".

Fond är ingen associationsform utan snarare en "verksamhet" - dvs att man samlar kapital för förvaltning. Det kan ske i form ett enkelt bolag, ekonomisk förening, stiftelse eller aktiebolag etc.

Svenska Bostadsfonden bygger sina fonder i form av aktiebolag i vilka man kan köpa preferensaktier eller teckna konvertibla vinstandelslån (eller en kombination av de två) - skillnaden borde ligga i (har inte lusläst villkoren i prospektet) att preferensaktierna ger högre utdelning men också högre risk än konvertiblerna.

Fördelen att investera i en bostadsfond är att avkastningen som sagt blir mindre beroende till börsens svängningar - nackdelen är att det är en närmast obefintlig option out (opt out - dvs att ta sig ur investeringen) om man inte själv hittar en köpare.

Avkastningen blir högre i en bostadsfond också - både för att risken är större än ett börsnoterat bolag (risken är specifik till ett begränsat antal fastigheter - ett börsnoterat fastighetsbolag har en större volym i sitt bestånd) samt just opt out möjligheten.

Skulle tippa att det är på grund av opt out möjligheten som man också tidsbegränsar fonderna (marknaden av investerare som vill skriva upp sig på evighet är ganska liten).

En bra investeringsform om man har mycket pengar att avvara men ingen lust att själv förvalta - i de flesta fall skulle jag dock snarare rekommendera fastighetsrelaterade aktier eller att man tog sig besväret att själv förvalta.
Citera
2010-06-14, 12:08
  #14
Medlem
MrOaikis avatar
Det är väldigt svårt att skaffa sig information om den här bostadsfonden, annat än från dem själva. Är det ingen som har någon kunskap om den och kan ge mig en nyanserad bild?

Enligt dem är det ju i implicit garanterad avkastning om 10% om året utslaget på 6 år. Med en sådan säker investering, kan de ju lika gärna låna upp miljarder på marknaden och investera i sin fond. Varför gör de inte det?
Citera
2010-06-14, 17:53
  #15
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är väldigt svårt att skaffa sig information om den här bostadsfonden, annat än från dem själva. Är det ingen som har någon kunskap om den och kan ge mig en nyanserad bild?

Enligt dem är det ju i implicit garanterad avkastning om 10% om året utslaget på 6 år. Med en sådan säker investering, kan de ju lika gärna låna upp miljarder på marknaden och investera i sin fond. Varför gör de inte det?

Deras kalkyler bygger på rätt hög belåning i kombination med att hyresfastigheterna ökar i pris. De flesta stora fastighetsbolag har skrivit ner värdet på sina fastigheter de senaste åren så deras kalkyler blir lite svåra att tro på.
Citera
2010-06-14, 22:33
  #16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Deras kalkyler bygger på rätt hög belåning i kombination med att hyresfastigheterna ökar i pris. De flesta stora fastighetsbolag har skrivit ner värdet på sina fastigheter de senaste åren så deras kalkyler blir lite svåra att tro på.

Till mig sade de att intäkterna kommer från hyror från befintliga, och nybyggda lägenhetsbestånd. Är du säker på att de är belånade? Och hur bygger kalkylerna på att husen ökar i pris? Menar du att de lånar till utdelning?!
Citera
2010-06-15, 17:33
  #17
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Till mig sade de att intäkterna kommer från hyror från befintliga, och nybyggda lägenhetsbestånd. Är du säker på att de är belånade? Och hur bygger kalkylerna på att husen ökar i pris? Menar du att de lånar till utdelning?!

Jag är helt säker på att de är belånade, inget konstigt i det iofs det är alla fastighetsbolag. Deras vinstprognoser bygger på att fastigheterna försäljs vid löptidens slut och att de då har ökat i värde. Utdelningarna klarar de kanske med löpande intäkter men de är inte i närheten av 10 % årligen.
Citera
2010-06-17, 18:55
  #18
Medlem
Jag sitter med lite insider info om detta bolag, det enda jag kan säga utan att outa mig är VARNING!
Citera
2010-06-17, 19:04
  #19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Jag sitter med lite insider info om detta bolag, det enda jag kan säga utan att outa mig är VARNING!

Du kan väl avslöja lite mer än så utan att outa dig?
Citera
2011-02-27, 20:12
  #20
Medlem
hejtords avatar
Någon som gått med som kan berätta lite?
Citera
2012-04-15, 22:38
  #21
Medlem
Ingen som har något nytt och säga om dem?
Är lite intresserad av dem efter att ha läst deras infobroschyrer men det är ju omöjligt att hitta något oberoende om dem..
Citera
2016-02-19, 21:11
  #22
Medlem
Varför är avkastningen hos dom så jävla låg jämfört med projekten på tessin.se som når upp till 20%?
Citera
2018-06-30, 09:36
  #23
Medlem
Det är troligen bland annat högre risk på Tessin därav högre avkastning.
Citera
2018-06-30, 22:06
  #24
Medlem
Stormcatchers avatar
De har haft många nyemissioner i den senaste Bostadsfonden. I de tidigare var den stängd, men nu har de haft flera öppningar i den som är irriterande. En kompis till mig som lever på att köpa/sälja antikviteter sa en rolig kommentar när jag berättade att jag borde investera i fonden: ”Du får tillbaka full avkastning efter 6 år står det Ge mig pengarna istället så ger jag dig samma avkastning efter 12 månader!”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback