2008-05-31, 22:09
Medlem
knut_1s avatar
Har kikat lite på sagax som jag tycker verkar prisvärd. Men kan någon förklara varför sagaxaktien kostar 76 kr och preferensaktien 26?
EK/aktie samma och går inte utdelningen i första hand till preferensaktien?
Citera
2008-06-01, 10:38
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Stamaktien och preferensaktien ger olika rättigheter.

Varje preferensaktie ger rätt till 1/10 röst på bolagsstämman, 2 kr i årlig utdelning (varken mer eller mindre) samt 30 kr per aktie vid likvidation eller konkurs innan stamaktieägarna får några pengar.

Stamaktieägarna har rätt till 1 röst per aktie på bolagsstämman, den utdelning som bolagsstämman beslutar om samt vid likvidation eller konkurs det egna kapital som blir över efter att preferensaktieägarna har fått sitt.
Senast redigerad av Giovannidibicci 2008-06-01 kl. 10:50.
Citera
2008-06-02, 20:03
Medlem
knut_1s avatar
Men varför skiljer det en faktor på 3 om det i realiteten bara är rösträtten som är olika? Utdelningen är ju samma (nu i a f).
Citera
2008-06-02, 21:29
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Men varför skiljer det en faktor på 3 om det i realiteten bara är rösträtten som är olika? Utdelningen är ju samma (nu i a f).
Preferensaktien kommer aldrig ge högre utdelning än 2 kr per år någonsin. Fundera ett slag över vilken effekt det kan få på värderingen.

Edit: Dessutom är EK/aktie exakt 30 kr (om än med likvidationspreferens) för Sagax pref, oavsett vad Avanza påstår.
Senast redigerad av Giovannidibicci 2008-06-02 kl. 22:05.
Citera
2011-04-27, 00:34
Medlem
Big-smiles avatar
Jag bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Jag har liksom en liten plan. Jag tänkte investera pengar i sagax pref, och som jag har förstått det får man då utdelning 4 ggr per år. Pengarna jag får i utdelning kommer jag givetvis att placera i aktien, för att på så sätt försöka få ränta på räntan så att säga. Som min plan ser ut kommer mitt innehav att öka i en relativt snabb takt. Varje aktie ger två kronor årligen, det gör ändå att kapitalet kommer att växa sig ganska stort ganska snabbt ändå.

Min fråga är nu, finns det någon hake eller nackdel med denna investering? Jag tycker att man borde ha hört något mer om denna aktie om det nu är en så lysande affär som jag har fått för mig att det är.
Citera
2011-04-28, 21:53
Medlem
Kostymnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-smile
Jag bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Jag har liksom en liten plan. Jag tänkte investera pengar i sagax pref, och som jag har förstått det får man då utdelning 4 ggr per år. Pengarna jag får i utdelning kommer jag givetvis att placera i aktien, för att på så sätt försöka få ränta på räntan så att säga. Som min plan ser ut kommer mitt innehav att öka i en relativt snabb takt. Varje aktie ger två kronor årligen, det gör ändå att kapitalet kommer att växa sig ganska stort ganska snabbt ändå.

Min fråga är nu, finns det någon hake eller nackdel med denna investering? Jag tycker att man borde ha hört något mer om denna aktie om det nu är en så lysande affär som jag har fått för mig att det är.

Jag tänker faktiskt i samma banor som du. Skulle gärna vilja att någon med större kunskap än mig själv kommentera detta tankesätt. Aktien verkar i dagsläget köpvärd.
Citera
2011-04-28, 22:08
Medlem
Jag är ägare av den vanliga aktien. Man kan ju inte direkt klaga på kursutvecklingen. Plus 40% bara i år. Tror forovrigt väldigt hårt på deras affärsidé. Väldigt låg omsättning dock
Citera
2011-05-05, 09:44
Medlem
knut_1s avatar
Eftersom preferensaktien inte gör annat än ger utdelning är frågan om inte kursen bör gå ner i takt med att räntan går upp (?)
Citera
2011-11-19, 16:49
Medlem
Big-smiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Eftersom preferensaktien inte gör annat än ger utdelning är frågan om inte kursen bör gå ner i takt med att räntan går upp (?)

Ja, alltså, köpte en liten post på 100 aktier bara för att känna på aktien ett tag innan jag går in med mer pengar. Nu när vi är mitt i denna börsoro har mitt börsvärde på denna aktie minskat med 60:-, alltså backat med 2,17 %. Jag har dock hunnit få utdelning på totalt 100 kr än så länge.

Och ser man rent historiskt ligger kursen ganska stabilt tycker jag. Svårt att se att den ska ha en nedåtgående trend i takt med att det delas ut pengar.

Men jag är fortfarande intresserad, finns det någon som vet mer om fördelar/nackdelar med att köpa en sån här aktie?
Citera
2011-11-19, 21:07
Medlem
Finns även Corem pref och Balder pref som fungerar på samma sätt.
Fördelen: Stabil utdelning 4ggr om året ~7,5-8% totalt.
Nackdel: Saknar mer eller mindre värdeutveckling.

Funkar ungefär som en företagsobligation i aktieform om jag har fattat det rätt, men är lite osäker.
Citera
2011-11-20, 18:18
Medlem
Har nyligen sålt min lya å tänker mig att pengarna skall mellanlanda i sagax pref.

ca 350k kommer ge en kvartalsutdelning på 6600.- alltså en passiv månadsinkomst på ca 2200 kr. (i en kapitalförsäkring)

men nu blir jag lite girig, så med en kurs som e så stabil, varför inte belåna innehavet också?

140k i lån(40 % häv) hos avanza ger en kostnad av strax under 3000 om året. 10566 kr i utdelning på samma pengar.

350000/1.4=490000(18490st)(9245.-/kvartal ex låneränta(lån=ca240kr/mån))

Detta genererar en passiv inkomst om 3000 kr i månaden "skattefritt" via KF tills dess att jag behöver pengarna.
Citera
2011-11-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcizen
Har nyligen sålt min lya å tänker mig att pengarna skall mellanlanda i sagax pref.

ca 350k kommer ge en kvartalsutdelning på 6600.- alltså en passiv månadsinkomst på ca 2200 kr. (i en kapitalförsäkring)

men nu blir jag lite girig, så med en kurs som e så stabil, varför inte belåna innehavet också?

140k i lån(40 % häv) hos avanza ger en kostnad av strax under 3000 om året. 10566 kr i utdelning på samma pengar.

350000/1.4=490000(18490st)(9245.-/kvartal ex låneränta(lån=ca240kr/mån))

Detta genererar en passiv inkomst om 3000 kr i månaden "skattefritt" via KF tills dess att jag behöver pengarna.

Vet ju inte hur mycket pengar du har, men att sätta alltihop i ett och samma papper låter inte som en klok ide.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in