Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-31, 15:36
  #1
Medlem
biljons avatar
Jag har problem att få betalt från en förening för en tjänst jag levererat.
Föreningen har precis omorganiserats och hävdar att skulden ligger hos den "gamla" föreningen och vägrar därför att betala. Föreningen har inte gjort konkurs eller liknande utan endast bytt styrelse. Vad behöver dom skicka till mig för att visa att dom inte behöver betala? Vem är det egentligen som har det yttersta ekonomiska ansvaret inom en förening?
Citera
2008-05-31, 15:46
  #2
Medlem
slutagnälls avatar
Att de har bytt styrelse spelar ingen roll. Tala allvar med dem, gå sedan till kronofogden.

Detta gäller så länge stämman röstade för att bevilja ansvarsfrihet för den förra styrelsen. Gjorde de inte det är föreningen ej ansvarig och du bör rikta in dig på den ansvariga i förra styrelsen.
Citera
2008-05-31, 16:28
  #3
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Att de har bytt styrelse spelar ingen roll. Tala allvar med dem, gå sedan till kronofogden.

Detta gäller så länge stämman röstade för att bevilja ansvarsfrihet för den förra styrelsen. Gjorde de inte det är föreningen ej ansvarig och du bör rikta in dig på den ansvariga i förra styrelsen.

Jag hänger inte riktigt med, vem äger skulden? Min faktura är utställd på föreningen inte på någon person. Man kan väl inte friskriva sig från skulden genom att byta styrelsen och sedan inte bevilja ansvarsfrihet?
Citera
2008-06-01, 10:32
  #4
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Det är föreningen du ska kräva på pengar.

Om de tidigare styrelseledamöterna har misskött sig ordentligt så kan de bli betalningsskyldiga gentemot föreningen.
Citera
2008-06-02, 16:35
  #5
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jag hänger inte riktigt med, vem äger skulden? Min faktura är utställd på föreningen inte på någon person. Man kan väl inte friskriva sig från skulden genom att byta styrelsen och sedan inte bevilja ansvarsfrihet?
Du har rätt, jag misstog mig. Styrelsen kan dock bli skadeståndsskyldig till föreningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Giovannidibicci
Det är föreningen du ska kräva på pengar.

Om de tidigare styrelseledamöterna har misskött sig ordentligt så kan de bli betalningsskyldiga gentemot föreningen.
Japp.
Citera
2008-06-02, 18:07
  #6
Medlem
biljons avatar
Kan föreningen på något sätt upphöra att existera fast dom har skulder? Hur skulle detta i så fall gå till, konkurs är väl enda alternativet?
Citera
2008-06-02, 21:36
  #7
Medlem
Giovannidibiccis avatar
En ekonomisk förening upphör inte bara för att styrelseledamöterna säger att den har upphört. Det krävs ett beslut av föreningsstämman, Bolagsverket eller tingsrätten och en formell likvidation först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback