Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-31, 08:47
  #1
Avstängd
Hade tänkt att bli vegan på heltid i och med att jag inte vågar ta i rå kött/fisk själv och kommer flytta till sommaren och bo själv.
Gillar inte ost/mjölk so I guess det blir att bli vegan.

Saken är att det går att lösa genom att köpa färdigstekt osv, men i längden känns det nog bättre att skippa det fullt ut.

Sen att jag har blivit förstörd sen jag såg Hellsing (måste ha varit hög), resonerade att om jag äter kött, så får vampyrerna dricka mitt blod.
Men om jag inte äter kött, så har de ingen rätt att göra det
Aja låter bara weird men vettefan.......aja.


Kan ta och berätta lite om mig själv.
Bor hemma i två månader, tänkte liksom förbereda mig, lära mig vanlig vegetarisk matlagning.
Har inte lagat mat själv förut, iaf inte så mycket.
Kan steka wok och koka nudlar.
Jag kan klara mig utan kött så... vettefan, t.ex kebabtalrik är inte köttet höjdpunkten utan liksom, salladen, såsen, pommes... kebaben är en del av det men hade klarat mig utan.
Jag kan ABSOLUT inte äta kött utan tillbehör, det går inte, det är äckligt.
Jag ogillar hamburgare som har för mycket kött, som t.ex burgerkings burgare med trippel whopper osv, usch.

Mina föräldrar och bror äter kött, de har liksom aldrig tänkt på det utan äter det som standard, likt alla så jag gjorde det med för att...ja det fanns där.
Kommer inte finnas där nu, själv tycker jag att det är äckligt att hålla på med rå kött. Fisk och Skaldjur äter jag inte som standard så det är lungt.



Hur som helst mina frågor lyder

1) Finns det några andra grejjer man ska undvika om man ska bli vegan förutom mejeriprodukter, nöt, fläsk, skaldjur/fisk, kyckling.
Faktum är att vill inta något som har "levt" (skippa växter lever snacket nu).

2) Vad för grejjer är bra att ha ifall man blir hungrig för att skapa något snabbt?

3) Bra receptsidor för vegankäk?

4) Hur blir det i början nu de två månaderna jag är hemma, kommer jag må dåligt? Kosttillskott, kommer det behövas?

5) Jag föredrar varm mat =)

6) Studentkäk där man kan göra matlådor och köra i frysen/kylen.
Citera
2008-05-31, 11:07
  #2
Medlem
mewies avatar
finns gott med köttersättning t.ex. quorn, sojafärs/bitar/biffar, tofu, falafel/kikärtsbiffar.

1. ägg
2. vill jag ha nåt snabbt så brukar jag laga nudlar eller en omelett, fast nu är inte jag vegan.
3. http://www.vegetariskt.com/bok.asp http://vegweb.com/ t.ex.
4. omega 3 fettsyror, B-vitamin, järn
5. laga mat på samma sätt som med kött om du använder köttersättning, grytor med ris till är najs t.ex.
Citera
2008-05-31, 12:07
  #3
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mewie
finns gott med köttersättning t.ex. quorn, sojafärs/bitar/biffar, tofu, falafel/kikärtsbiffar.

1. ägg
Quorn innehåller ägg. Vanligt godis ska du inte heller äta, det kan innehålla gelatin, löss och annat trevligt.


Baljväxter, det vill säga bönor, ärtor och linser är bra att äta för protein. Det är dessutom billigt om man kokar de själv. Bönor och kikärtor kan du frysa in för att sedan bara värma upp i matlagningen. Linser kokar på 10-20 minuter.
Du kan ju också förbereda några röror med baljväxter, för att bre på en macka eller liknande när hungern gör sig påmind.

Du kommer inte må dåligt av en välbalanserad kost, men det krävs lite efterforskning för att se till att du får i dig allt. Det enda kosttillskott veganer behöver är B-12. Dock har kroppen en reserv som räcker ett par år, så du behöver inte oroa dig under dina första två månader.

I övrigt, sök på vegetarian- och vegansidor efter recept och kostråd, du hittar mer där.
Citera
2008-05-31, 12:20
  #4
Medlem
1-800-FEARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
3) Bra receptsidor för vegankäk?

vegan.nu har en del recept av varierande kvalitet och ett lågaktivt forum där du kan få många tips.

vegankrubb.se är en av många svenska veganbloggar som lägger upp schyssta recept regelbundet.

vegweb.com är min internationella favoritsida. riktigt goda äggfria kakor bland annat.

annars kan jag rekommendera Vegolandet Veganias kokbok.
Lycka till!
Citera
2008-05-31, 12:42
  #5
Avstängd
Talibankockens avatar
Haha bästa anledningen till att bli vegan någonsin Klara sig undan vampyrer.


Man har väl sett allt som går att se, som fåglarna sa.
Citera
2008-05-31, 13:07
  #6
Medlem
Schrails avatar
För att klara dig som antingen vegan eller vegetarian (som jag är) kan man inte byta köttet på din tallrik mot mera kolhydrater. Börja med att försöka äta likdan mat som din familj. T.ex. De ska äta grillad entrecoté med ugnstektpotatis, sallad och sås. Då äter du grillad sojabiff, bönbiff eller tzayspett, potatisen, salladen och kanske lite sweet chilisås. Sedan när du bytt ut de animaliska produkterna mot vegetabiliska en period kan du börja trappa upp till att göra mer egna recept.

Jag skulle dock råda dig att börja som lakto-ovo vegetarian. Dels för att du löper inte samma risk att drabbas av näringsbrist om du är vegetarian, dels för att du lär dig mycket genom att vara vegetarian ett tag. Jag själv har varit vegetarian i snart sex månader och planerar att innan året är slut gå över till vegan.
Citera
2008-05-31, 14:24
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
För att klara dig som antingen vegan eller vegetarian (som jag är) kan man inte byta köttet på din tallrik mot mera kolhydrater. Börja med att försöka äta likdan mat som din familj. T.ex. De ska äta grillad entrecoté med ugnstektpotatis, sallad och sås. Då äter du grillad sojabiff, bönbiff eller tzayspett, potatisen, salladen och kanske lite sweet chilisås.
Alright, ehm låt mig klargöra en sak, det där lät otroligt tidskrävande och svårt.
Jag tror inte ni förstår var mina matlagningskunskaper ligger
Vet inte ens var jag får tag på grillad sojabiff eller vad tzayspett är?
Hur som helst, ganska coolt att man kan grilla! Tänkte fråga om man kunde grilla som vegan med =)

Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Sedan när du bytt ut de animaliska produkterna mot vegetabiliska en period kan du börja trappa upp till att göra mer egna recept.


Tack fär att du bryr dig men har liksom smygstartat lite i början.
Kör liksom Wok med nudlar, falafel, pizzasallad osv.
Vet dock inte om det finns animaliska produkter i dessa, är lite svårt att ha koll på allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Jag skulle dock råda dig att börja som lakto-ovo vegetarian. Dels för att du löper inte samma risk att drabbas av näringsbrist om du är vegetarian, dels för att du lär dig mycket genom att vara vegetarian ett tag. Jag själv har varit vegetarian i snart sex månader och planerar att innan året är slut gå över till vegan.

Coolt grattis, men grejjen är att jag gillar inte ens ägg eller mejeripdorukter, iaf inte speciellt mycket.

Av det jag har förstått så verkar det vara otroligt avancerat :/ lite svårt att hålla koll på det här samtidigt som man pluggar.
Jag menar, måste kolla igenom alla ingridienser osv
Men antar att man får vänja sig helt enkelt, i slutändan blir det alltid bättre leverna och mår bättre när jag vet att vampyrerna inte får röra mig =)
Citera
2008-05-31, 14:32
  #8
Avstängd
ops dubbel
Citera
2008-05-31, 14:51
  #9
Medlem
krypmetodens avatar
japp känner desamma, lika bra att bli vegan annars kommer dom där jävla vampyrerna, och det vill man inte!
Citera
2008-05-31, 15:10
  #10
Medlem
Mhaels avatar
Ja det är ju iaf en anledning jag kan respektera, iaf mer än "djur är också människor" .
Lycka till.
Citera
2008-05-31, 15:40
  #11
Medlem
Deannas avatar
1) Allt som är animaliskt ska undvikas som vegan. Exempelvis är inte all mjölkersättning (ex havremjölk från ICA) inte vegansk. Som sagt, godis med gelatin är inte veganskt, däremot finns det vegansk gelégodis. Gelatin ersätts med "agar agar" i matlagning. Ägg finns i mycket vegitarisk färdigmat..
Lär dig att läsa "E-nycklar" och innehållförsteckningar (alltså typ E120 Karmin, finns i godis, läsk mm är inte vegansk)..
Nudlar är inte alltid veganska föresten..

2) Sojayoghurt, müsli och mackor med veganpålägg? Bönor/linser på tetra/burk är väldigt smart att ha hemma.. Går alltid att sno ihop en gryta på bönor, krossade tomater, kryddor (och annat man känner för tex svamp) och äta till potatis..

3) En bra bok med näringslära är ett måste.. Rekomenderar Vegetariska kokboken...
http://www.bokus.com/b/9789153425724...=search_result

4) Beror helt på vad du äter.. Du kan vara vegan och äta riktigt bra.. Samtidigt som du kan vara vegan och få en massa brister..
B12, kalicum och D-vitamin är det som brukar fattas hos de veganer som har brister, så det kan krävas tillskott..
Omega3 som någon nämnde.. men det får du lättast genom tex att tillsätta linolja i maten.

5) Veganmat är inte bara sallad. Varm mat blir inget problem.

6) Inga problem här heller.. Det går utmärkt att göra veganska storkok och frysa in.. Det enda problem jag har haft är det här med fika och gå ut och äta med polarna. Det finns sällan något veganskt..
__________________
Senast redigerad av Deanna 2008-05-31 kl. 15:42.
Citera
2008-06-01, 13:02
  #12
Medlem
mewies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Alright, ehm låt mig klargöra en sak, det där lät otroligt tidskrävande och svårt.
Jag tror inte ni förstår var mina matlagningskunskaper ligger
Vet inte ens var jag får tag på grillad sojabiff eller vad tzayspett är?
Hur som helst, ganska coolt att man kan grilla! Tänkte fråga om man kunde grilla som vegan med =)




Tack fär att du bryr dig men har liksom smygstartat lite i början.
Kör liksom Wok med nudlar, falafel, pizzasallad osv.
Vet dock inte om det finns animaliska produkter i dessa, är lite svårt att ha koll på allt.



Coolt grattis, men grejjen är att jag gillar inte ens ägg eller mejeripdorukter, iaf inte speciellt mycket.

Av det jag har förstått så verkar det vara otroligt avancerat :/ lite svårt att hålla koll på det här samtidigt som man pluggar.
Jag menar, måste kolla igenom alla ingridienser osv
Men antar att man får vänja sig helt enkelt, i slutändan blir det alltid bättre leverna och mår bättre när jag vet att vampyrerna inte får röra mig =)

Du kommer få problem om du inte lär dig koka själv, ta en dag som du far runt och kolla lite i frysdiskar och sånt, sojabiffar kan man bl.a. köpa i butik, tofu brukar finns i asiat/mellanösten butiker.

och som sagt, börja långsamt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback