Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-27, 19:40
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är som att jämföra päron(CS) och apelsiner(DotA).
Päron smakar grus och lessnar man jävligt fort på men apelsiner kan man ära skivade, i klyftor, dricka som juice, kasta på folk, skjuta intakta ur kanoner mm.

Nu ska jag ge mitt seriösa svar
CS kräver taktik, ja. Men en sanslöst bra spelare kan kötta i princip ett helt lag helt själv eftersom det inte finns några cooldowns, inga stats, inga creeps osv. Det handlar alltså mycket om reaktionsförmåga och finkänslighet.
För att bli riktigt bra på DotA så måste man i princip ha en databas i skallen över alla hjältar (103 stycken), deras förmågor, cooldowns, items mm. Vill man däremot ha en hjälte som kräver en inihelvete snabbhet i fingrarna men som kan göra nästan allting så ska man köra Invoker (min favorit för tillfället).
Det mått av reaktionsförmåga man finner i DotA utgörs väl av när man ska last hitta, denya och juka.

Slutsats:
CS=Reaktionsförmåga
DotA=Ett sjuhelvetes minne

Tror du glömde i Cs: spelsinne, stabilt humör osv. hur du bedömer saker OSV, men som sagt tycker jag att du har en poäng i det du säger, att jämföra CS och DOTA är som att jämföra äpplen och päron.
Citera
2011-11-12, 17:08
  #146
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
^
Så irriterad jag blir på denna konversationen och argument som ovanstående. Dota är ett jävla skitspel, förstår inte att det är en esport.

Det stämmer ju dock till en viss nivå. Jag själv är relativt hyfsad i DotA och om jag hade mött en polare som aldrig spelat DotA så hade han inte haft en sportkeps mot mig. Matchen hade varit över på 5 minuter. Men jag själv som är totalt värdelös i CS, men har polare som är rätt bra, har iaf en chans att få ett kill.

Jag har inte spelat CS på kanske 6-7 år, och idag testade jag det igen för första gången sedan dess. Körde någon random map och slutade med 5-15. Hade jag inte spelat DotA på 6-7 år och gått in i en pub så hade jag fått så mycket kuk att jag inte hade kunnat gå på en vecka.

Med detta sagt att DotA har en så mycket högre inlärningskurva. Efter 500 games á la 30-60 minuter är du en medelmåtta. Medan om jag lagt den tiden på CS hade jag varit betydligt bättre, relativt DotA.
Citera
2011-11-21, 01:50
  #147
Medlem
Snotchs avatar
Jag själv har lirat både dessa spel och anser att DOTA ej ens kan mätas med CS på hög nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=LNzSh1FtXF8

Heaton och grabbarnas teamplay, att öva och utföra det där på ipricip varenda map i CS tar extremt lång tid att lära sig och skills att utöva.

Vill också säga att CS är ett spel som är minst lika beroende av teamplay som DOTA är.

Ser ändå fram emot Dota 2
Citera
2011-11-22, 19:14
  #148
Medlem
Nudelkopps avatar
Jag kan inte säga att den här diskussionen är värd mer än någon enstaka krona. Vadfan, det är skillz i båda, men det är på olika sätt.

Gjorde en snabb graf: http://imageshack.us/photo/my-images/821/dotacs.png/

Jag har spelat både DotA och CS till en större grad och ni vet säkert lika väl som jag att båda kräver skill, men på olika sätt.

CS:
Precision
Mindgames
Map-kännedom

DotA:
Kunskap om olika faktorer (Vad som ska köpas, alla 103 heroes 4 skills, hur lanes fungerar, metagame osv)
Förstå sin roll
Mapkontroll
Citera
2011-11-22, 19:18
  #149
Medlem
xDs avatar
Det är helt olika spel. I längden torde Counter-Strike vara mer tidskrävande eftersom en viss nivå krävs för att kalla sig grym.
__________________
Senast redigerad av xD 2011-11-22 kl. 19:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback