Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-30, 18:25
  #1
Medlem
Postade i arbetsliv men det kanske är här expertisen sitter:

Det kanske låter som en dröm men efter att ha blivit tvungen att betala kvarskatt för första gången, förra gången, vill jag undvika det så långt det går.

Jag har en otroligt lön på 17 000 innan skatt. När jag fick första lönen blev jag positivt överaskad då jag 'fick ut 13 125 kronor vilket i mitt huvud betydde att gubben blivit senil. 17 000*0,67=11730 vilket betyder att han gett mig större bruttolön! Tanken sedan var att han glömt att betala in avgifter men den sköt jag undan då det låter tråkigare.

Men jo, visst fan är något skumt. Han verkar skatta 23% medans jag skickat in skattepapper på att jag tillhör tabell 32
http://www.skatteverket.se/download/...katt_30_32.pdf
Jag förstår inte vad för kolumn man ska lägga sig själv i, och varför?

Frågan är gör gubben något fel? får jag behålla för mycket av lönen?

Edit, Tydligen är han inte kollektivansluten, kan det få till effekt att jag behåller mer av lönen istället för att det går till pensionssparande och dylikt?
Citera
2008-05-30, 21:20
  #2
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPR
Postade i arbetsliv men det kanske är här expertisen sitter:

Det kanske låter som en dröm men efter att ha blivit tvungen att betala kvarskatt för första gången, förra gången, vill jag undvika det så långt det går.

Jag har en otroligt lön på 17 000 innan skatt. När jag fick första lönen blev jag positivt överaskad då jag 'fick ut 13 125 kronor vilket i mitt huvud betydde att gubben blivit senil. 17 000*0,67=11730 vilket betyder att han gett mig större bruttolön! Tanken sedan var att han glömt att betala in avgifter men den sköt jag undan då det låter tråkigare.

Men jo, visst fan är något skumt. Han verkar skatta 23% medans jag skickat in skattepapper på att jag tillhör tabell 32
http://www.skatteverket.se/download/...katt_30_32.pdf
Jag förstår inte vad för kolumn man ska lägga sig själv i, och varför?

Frågan är gör gubben något fel? får jag behålla för mycket av lönen?

Edit, Tydligen är han inte kollektivansluten, kan det få till effekt att jag behåller mer av lönen istället för att det går till pensionssparande och dylikt?
Du skattar i kolumn 1 och enligt tabellan ska du vid en månadslön på 17000 betala 3999 i skatt, vilket innebär att du netto ska få ut 13001 efter skatt, så det verkar stämma.

/ TT
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback