• 1
  • 2
2008-08-31, 20:49
Medlem
Ostar :)

Tycker definitivt att du ska köpa en Taleggio, som det tidigare nämnts i tråden så är den riktigt J*vla god med t.ex honung eller en fikonmarmelad till.

Valnötsosten, som jag inte vet namnet på är en personlig favorit. Skärvångens ädla är något alldeles extra, väldigt smakrik ädelost.

Samtliga finns på lite mer välsorterade mataffärer.
Senast redigerad av adobereader1337 2008-08-31 kl. 21:03.
Citera
2008-08-31, 21:11
Medlem
apanola IIs avatar
Ost: mogen Brie - viktigt att den är riktigt mogen, annars kan det kvitta faktiskt. lagrad appenzeller- viktigt att den är lagrad, appenzellern är en hårdost med en fantastisk smak. Roqueforte- skulle ta Le papion, fantastiskt god då den är mogen, alldelles krämig och fin.

Korv: ungersk Pick salami- dom jäkla Ungrarna har höjt priset rejält för den här salamin, men tyvärr så finns det inga genvägar, bara att slanta upp och njuta. Som Klyban påpekade, kläm på salamin för att kolla att den är hård som en batong, annars bör du någ vänta.

ett tips är att du också tar ett rikigt gott surdegsbröd till alltihop istället för kex, bröd av modellen Grand Blanc, skiva det tunnt.

Så glöm inte någon god marmelad, typ fikonmarmelad.

Dryckes tips så skulle jag förslå en god riesling, ta en kloster Eberbach spätlese, den gör ingen besviken. Håll koll på att den är rätt tempererad, som alla viner så kan tempraturen hjälpa eller stjälpa ett vin.
Citera
2008-09-01, 08:36
Medlem
Jag lägger in mitt veto på Roqueforte-ostar. Frän och snudd på oätbar.
Citera
2008-09-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag ska dejta en go kille i helgen och ska fixa en ost- och korvbricka till vinet. Men vilka ostar och korvar är lämpligast? Det är bra om det inte är extrema sorter utan sådant som "de flesta" tycker om.

Gå till en välsorterad affär och fråga över disken.

En mogen Brie, en blå/grönmögelost som inte är för stark (finns t ex: Mascarpone-mögelost, som är extremt mild, om ni inte är så förtjusta i mögelostar), en hårdgetost (jag gillar hollänsk getost) ... brukar jag ha som bas. Sedan kan du köpa en liten bit valnötsost, kanske någon vitlöksost, mest för skojs skull.

Om du väljer starka ostar så föreslår jag ett portvin, men går du på min milda linje och håller dig till mascarpone så fungerar det alldeles utmärkt med ditt vanliga favoritvin.
Citera
2008-09-01, 09:08
Medlem
Point Blanks avatar
Chorizo är ju egna favoriten med lite specialost i.
Citera
2008-09-01, 13:42
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Om du väljer starka ostar så föreslår jag ett portvin, men går du på min milda linje och håller dig till mascarpone så fungerar det alldeles utmärkt med ditt vanliga favoritvin.

Funkar portvin även till en rökig salami eller blir det konstigt?

Notera också att AnnaAndersson startade tråden för längesedan men jag bumpade den istället för att starta en ny, det är alltså mig ni ska ge tips, inte henne
Citera
2008-09-01, 17:09
Medlem
Snurrens avatar
Blue castello är SÅ god. Ibland kan jag köpa en bit och äta upp den alldeles själv med Finncrisp. Praktiskt och bra att den finns i de flesta affärer. Jag har hört ett antal människor säga att det är deras favoritost.

Om man ska bjuda någon som har svårt för starka ostar/mögelostar så kan man göra små tandpetsspett och sätta kuber av någon god mild ost (jag gillar Port salut och den är lätt att skära) tillsammans me rädisor, kanske en liten bit blekselleri, någon bit päron etc.

Vad som är på modet just nu är att servera t ex fikonmarmelad till ost, det är nog gott. Själv var jag med på det glada 70-talet då man inmundigade friteras camembert med hjortronsylt, så tanken sylt och ost är ju inte helt ny.
Citera
2008-09-01, 17:16
Medlem
ostar och korvar, är inte det lite äckligt på en dejt?
Citera
2008-09-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Funkar portvin även till en rökig salami eller blir det konstigt?

Notera också att AnnaAndersson startade tråden för längesedan men jag bumpade den istället för att starta en ny, det är alltså mig ni ska ge tips, inte henne

Nu är jag ingen vinkännare själv, men de i mitt sällskap som tycker att dom kan det här med vin säger att om man käkar ostar (bör väl också gälla korvarna) som har starka smaker, så behöver man ett vin som kan brottas med dessa starkare smaker.
Citera
2012-11-17, 21:03
Medlem
Germanofils avatar
Snubblade över denna gamla tråd och lät mig inspireras.

Sitter här med ett par skivor mortadella och oststavar från en pikant holländsk ost jag inte minns namnet på. Till detta dricks det tysk pilsner (Gilde). Hade en tjej bjudit mig på något liknande på en dejt så hade jag utan tvekan fallit för henne.
Citera
2012-11-18, 09:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Snubblade över denna gamla tråd och lät mig inspireras.

Sitter här med ett par skivor mortadella och oststavar från en pikant holländsk ost jag inte minns namnet på. Till detta dricks det tysk pilsner (Gilde). Hade en tjej bjudit mig på något liknande på en dejt så hade jag utan tvekan fallit för henne.
ja, vägen till mannens hjärta går ju via hans mage sägs det..
men hur gick det för TS?
fann hon kärleken, eller var det en menlös brie-tuggare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in