• 1
  • 2
2008-05-29, 18:35
Medlem
Kingandaces avatar
Hej! Vill nu fixa trådlös ljud/video-streaming här i hemmet. Har kollat runt lite och sett att Airport Express endast kan streama ljud, och att Extreme'n endast kan streama video. Hur ska jag då bära mig åt om jag vill kunna streama båda delarna? Vill alltså kunna streama ex. filmer från iMacen till TV'n. Krävs det då att jag köper både Expressen och Extremen? Eller finns det någon annan produkt som jag har missat?
Citera
2008-05-29, 19:02
Medlem
abelbakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Hej! Vill nu fixa trådlös ljud/video-streaming här i hemmet. Har kollat runt lite och sett att Airport Express endast kan streama ljud, och att Extreme'n endast kan streama video. Hur ska jag då bära mig åt om jag vill kunna streama båda delarna? Vill alltså kunna streama ex. filmer från iMacen till TV'n. Krävs det då att jag köper både Expressen och Extremen? Eller finns det någon annan produkt som jag har missat?

Båda nämnda produkter streamar bara ljud. Vad jag känner till går det inte att streama bild än så länge. Maybe I'm wrong, maybe not.
Citera
2008-05-29, 19:13
Medlem
Meursaults avatar
Jag streamar både ljud och video felfritt och trådlöst med mitt vanliga ADSL-modem från Bredbandsbolaget , vad är problemet? Allt du behöver är en Xbox eller AppleTV som kan ta emot signalen. Airport måste väl ha kapacitet att streama video, herre gud!
Citera
2008-05-29, 19:25
Medlem
Meursaults avatar
Ok, det går att streama både video och ljud i alla trådlösa nätverk. Jag tror inte att det säljs hårdvara med så kass hastighet att det inte funkar. Vad Airport Express har är Airtunes, vilket är intern programvara för att spela upp musik. Det betyder att man kan koppla Airport Express direkt till en stereo och spela musiken som streamas från datorn i ett annat rum. Något liknanade finns inte för video vad jag vet.

Om du däremot har två makapärer; en basstation för trådlöst nätverk (airport eller modemen som skickas med dom flesta ISP nuförtiden) och en AppleTV eller motsvarande (jag använder en Xbox360) som kan ta emot streamad media och har kapacitet att spela upp den. Sedan kopplar man den senare till stereon och TV:n. Det är så det vanligtvis går till. Airport Express har bara en liten smidig, finurlig funktion för de som bara vill ha ett par trådlösa högtalare för sin dator i ett annat rum.
Citera
2008-05-29, 19:29
Medlem
abelbakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Ok, det går att streama både video och ljud i alla trådlösa nätverk. Jag tror inte att det säljs hårdvara med så kass hastighet att det inte funkar. Vad Airport Express har är Airtunes, vilket är intern programvara för att spela upp musik. Det betyder att man kan koppla Airport Express direkt till en stereo och spela musiken som streamas från datorn i ett annat rum. Något liknanade finns inte för video vad jag vet.

Det var just det jag menade. Herre guuuuud!
Citera
2008-05-29, 19:33
Medlem
Meursaults avatar
Förlåt . Jag visste först inget om Airtunes och trodde att ni båda hävdade att det inte gick att streama video över huvud taget.
Citera
2008-05-29, 19:39
Medlem
abelbakers avatar
Citat:
Förlåt . Jag visste först inget om Airtunes och trodde att ni båda hävdade att det inte gick att streama video över huvud taget.

Jo det är jag ganska så säker på att det går
Citera
2008-05-29, 19:58
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:

Om du däremot har två makapärer; en basstation för trådlöst nätverk (airport eller modemen som skickas med dom flesta ISP nuförtiden) och en AppleTV eller motsvarande (jag använder en Xbox360) som kan ta emot streamad media och har kapacitet att spela upp den. Sedan kopplar man den senare till stereon och TV:n. Det är så det vanligtvis går till. Airport Express har bara en liten smidig, finurlig funktion för de som bara vill ha ett par trådlösa högtalare för sin dator i ett annat rum.

Så med Apple TV som mottagarstation kan jag streama både video och ljud trådlöst från datorn?
Citera
2008-05-29, 21:04
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Så med Apple TV som mottagarstation kan jag streama både video och ljud trådlöst från datorn?

Om du har ett fungerande trådlöst nätverk; absolut.

Men jag vet inte hur AppleTV hanterar olagligt nedladdade filmer och så. Jag tror att den funkar bäst med grejer man köper från iTunes Store. Det finns andra lösningar som är mer öppna och funkar med allt. Men om du bara kör med Apples egna program som iTunes och iPhoto, och köper dina filmer via iTunes Store eller är beredd att konvertera dom så är nog AppleTV bra.

Det allra bästa är nog att bara köpa en Mac-mini istället, men det blir ju lite dyrare. Det finns några olika andra alternativ, nämnda här men av dom är det bara Mac-mini och Xbox360 som funkar bra med din iMac.

Xbox360 spelar xvid och har inte vägrat spela mer än ett par av dom filmer jag har testat med. Den funkar helt klart utmärkt. Med hjälp av Connect360 kan den snacka med Mac och visar också iTunes-biblioteket med rätt filstruktur; artister, album och allt.
Citera
2008-05-29, 21:11
Medlem
Meursaults avatar
Se om du kan hitta en gammal Mac-mini billigt någonstans. Den behöver ingen prestanda och inte någon stor hårddisk om du ändå ska streama filerna från din iMac. En gammal G5 Mac-mini kan väl inte vara dyrt?

Om du sätter upp en Mac-mini som mottagare så kan du spela all media med Front Row med den lilla fjärren man får med. Den kommer visa filmerna som finns i hemmappen, men det är bara att lägga alias för andra mappar på nätverket i hemmappen så går det att nå dom också. Musiken borde du kunna få plats med på hårddisken, så den skulle du kunna spela även utan att streama.
Senast redigerad av Meursault 2008-05-29 kl. 21:16.
Citera
2009-06-21, 18:06
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Se om du kan hitta en gammal Mac-mini billigt någonstans. Den behöver ingen prestanda och inte någon stor hårddisk om du ändå ska streama filerna från din iMac. En gammal G5 Mac-mini kan väl inte vara dyrt?

Om du sätter upp en Mac-mini som mottagare så kan du spela all media med Front Row med den lilla fjärren man får med. Den kommer visa filmerna som finns i hemmappen, men det är bara att lägga alias för andra mappar på nätverket i hemmappen så går det att nå dom också. Musiken borde du kunna få plats med på hårddisken, så den skulle du kunna spela även utan att streama.

Okej. Länge sedan jag skrev denna tråden, men nu är detta aktuellt igen

Jag har en Airport Express här hemma, som jag streamar iTunes-musik med. Detta går utmärkt. Men nu ska jag även fixa så att jag har en station som tar hand om ljud och bild-streaming när det gäller film.

Så, då är alltså frågan; Xbox 360 eller Mac-mini?
Självklart så borde ju en Mac-mini vara det allra bästa för att kunna spela alla format utan problem. För med en Xbox 360 kan jag väl inte spela upp DVD-R-filmer?
Och vad jag har förstått så ska jag alltså kunna använda Mac-mini/Xbox360 som uppspelningstation, men min iMac som grund där filmerna läses av ifrån? Jag menar, så jag slipper föra över filmer till ex. Mac-mini'n varje gång jag ska se på en film.
Citera
2010-08-29, 00:21
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Okej. Länge sedan jag skrev denna tråden, men nu är detta aktuellt igen

Jag har en Airport Express här hemma, som jag streamar iTunes-musik med. Detta går utmärkt. Men nu ska jag även fixa så att jag har en station som tar hand om ljud och bild-streaming när det gäller film.

Så, då är alltså frågan; Xbox 360 eller Mac-mini?
Självklart så borde ju en Mac-mini vara det allra bästa för att kunna spela alla format utan problem. För med en Xbox 360 kan jag väl inte spela upp DVD-R-filmer?
Och vad jag har förstått så ska jag alltså kunna använda Mac-mini/Xbox360 som uppspelningstation, men min iMac som grund där filmerna läses av ifrån? Jag menar, så jag slipper föra över filmer till ex. Mac-mini'n varje gång jag ska se på en film.

Ett alternativ som jag själv kikar på är en Dvico Tvix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271469
Verkar vara en mycket bra lösning.

edit: Såg att detta var en gammal tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här