Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-28, 17:42
  #1
Medlem
Alltså jag har tänkt på det här med att äta smör... hur onyttigt / ev. nyttigt är det?

Jag rent ut sagt ÄLSKAR smör mitt motto är att när man precis _inte_ ser igenom smörlagret så är det tillräckligt Dock så har jag fått påpekat att även om jag ser ganska smärt ut så sätter det sig i blodkärlen etc, hur mkt sanning ligger det i det? Och om man nu ska försöka byta till ett nyttigare smör vad tar man då? Har för mig att det är enkelt- samt fleromättatfett som ska vara det mest nyttiga!
Citera
2008-05-28, 17:50
  #2
Medlem
WeeMaans avatar
Smör är bra i rimliga mängder, mycket vitaminer och mineraler.
Men tänkt på att det är väldigt energität mat.
Citera
2008-05-28, 17:54
  #3
Medlem
calibrishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Smör är bra i rimliga mängder, mycket vitaminer och mineraler.
Men tänkt på att det är väldigt energität mat.

håller med ovan, nyttiga fetter i måttlig mängd.
Citera
2008-05-28, 18:02
  #4
Medlem
Drooms avatar
Smalhet är inte ett absolut tecken på "rena" blodkärl.
Citera
2008-05-28, 18:37
  #5
Medlem
Tunemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjowtajm
Alltså jag har tänkt på det här med att äta smör... hur onyttigt / ev. nyttigt är det?

Jag rent ut sagt ÄLSKAR smör mitt motto är att när man precis _inte_ ser igenom smörlagret så är det tillräckligt Dock så har jag fått påpekat att även om jag ser ganska smärt ut så sätter det sig i blodkärlen etc, hur mkt sanning ligger det i det? Och om man nu ska försöka byta till ett nyttigare smör vad tar man då? Har för mig att det är enkelt- samt fleromättatfett som ska vara det mest nyttiga!


prova att ta mindre smör och något pålägg som du gillar så kanske du klarar dig utan att ha så mycket smör.
Citera
2008-05-28, 18:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Smalhet är inte ett absolut tecken på "rena" blodkärl.

precis vad jag menade, men alltså hur farligt (onyttigt) är smör egentligen? :s

och visst sedan är det som vanligt, måttligt är bäst
Citera
2008-05-28, 18:39
  #7
Avstängd
Lejon-s avatar
Tror jag lånar denna tråden istället för att starta en egen hoppas att det är ok

Min fråga lyder iaf.
Jag har aldrig smör på mina mackor jag slutade med det i typ 11års åldern för att jag då var väldigt tjock och tänkte att smör gör mig tjock. Aja i vilket fall en väldigt jobbig period.

Men nu har min kropp blivit mycket mycket bättre men jag äter fortfarande inte smör på mackorna.
Ska man börja med det tro? Är det liksom ett + när man styrketränar eller är det skit samma?

Väldigt Väldigt tacksam för svar av någon kunnig
Citera
2008-05-28, 18:54
  #8
Medlem
Pampariuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-
Jag har aldrig smör på mina mackor..

Det låter ganska torrt
Citera
2008-05-28, 19:10
  #9
Medlem
Tunemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-
Tror jag lånar denna tråden istället för att starta en egen hoppas att det är ok

Min fråga lyder iaf.
Jag har aldrig smör på mina mackor jag slutade med det i typ 11års åldern för att jag då var väldigt tjock och tänkte att smör gör mig tjock. Aja i vilket fall en väldigt jobbig period.

Men nu har min kropp blivit mycket mycket bättre men jag äter fortfarande inte smör på mackorna.
Ska man börja med det tro? Är det liksom ett + när man styrketränar eller är det skit samma?

Väldigt Väldigt tacksam för svar av någon kunnig

Det beror helt och håller på vad du äter i övrigt.
Citera
2008-05-28, 19:30
  #10
Avstängd
Lejon-s avatar
Nja jag är van så jag tkr smör är allmänt kletigt.

Ja vad äter jag då, jag äter det som serveras eftersom jag fortf bor hemma så äter jag självklart maten i skolan då och den varierar ju den med. Men brukar alltid bli kolsallad m.m iaf.

Sedan så kanske det slinker ner något gott på helgerna då och då men inte alltför ofta.

Är inte så kunnig inom vad som ska ätas när man tränar m.m Det är så stort område och svårt att lära sig tkr jag.

Men vad säger ni ska man börja med att käka smör ?
Citera
2008-05-28, 19:32
  #11
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-
Men vad säger ni ska man börja med att käka smör ?

Om du gillar det, visst.
Fett är nyttigt i rimliga mängder.
Citera
2008-05-28, 19:45
  #12
Medlem
kriatiffs avatar
När ämnet ändå är uppe.
Hur pass stora mängder fett/smör snackar vi innan kroppen tar skada med kolestrol och blodkärl och allt vad det nu är?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback