Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 19:49
  #5149
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenbror16
Runt 48 kr
Det är ta mig fasen en gåta hur den kan vara mer än fyra gånger så dyr som en vanlig hamburgare.
Citera
2017-09-14, 22:23
  #5150
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenbror16
Runt 48 kr

Tack Torsten!

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ta mig fasen en gåta hur den kan vara mer än fyra gånger så dyr som en vanlig hamburgare.

Är benägen att hålla med. Den är ju något billigare i US (~35SEK men fortfarande ganska mycket för en regeltivt liten burgare.

Men jag gillar den, den är god. Inte bäst men god.
Citera
2017-09-15, 10:20
  #5151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Tack Torsten!



Är benägen att hålla med. Den är ju något billigare i US (~35SEK men fortfarande ganska mycket för en regeltivt liten burgare.

Men jag gillar den, den är god. Inte bäst men god.


Kan kolla exakt hur mycket det kostar för en McDonalds o göra en big mac.
Jag vet att en 1 nugget kostar 0.96 kronor att köpa in
Citera
2017-09-15, 14:01
  #5152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenbror16
Kan kolla exakt hur mycket det kostar för en McDonalds o göra en big mac.
Jag vet att en 1 nugget kostar 0.96 kronor att köpa in

Fast det handlar väl inte endast om inköpskostnader? Man får väl tänka på saker som lokalhyra, driftkostnader, löner (inkl. ob-tillägg), restaurangmoms osv. Sådant påverkar ju också priset i slutändan. Så det blir liksom missvisande om man endast går efter vad McDonalds betalar för sådant som de köper in, och på den vägen försöker räkna ut vad det kostar att göra till exempel en Big Mac.
Citera
2017-09-21, 19:59
  #5153
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Fast det handlar väl inte endast om inköpskostnader? Man får väl tänka på saker som lokalhyra, driftkostnader, löner (inkl. ob-tillägg), restaurangmoms osv. Sådant påverkar ju också priset i slutändan. Så det blir liksom missvisande om man endast går efter vad McDonalds betalar för sådant som de köper in, och på den vägen försöker räkna ut vad det kostar att göra till exempel en Big Mac.
Ja det har du helt rätt i. Men ofta kan man köpa en valfri hamburgare på Sibylla eller fristående för ca 40-50 kr 150 gram. Dessutom blir man mätt och står sig på den, vilket man inte gör på en BigMac.
Citera
2017-09-21, 22:32
  #5154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja det har du helt rätt i. Men ofta kan man köpa en valfri hamburgare på Sibylla eller fristående för ca 40-50 kr 150 gram. Dessutom blir man mätt och står sig på den, vilket man inte gör på en BigMac.


För det första, jag blir faktiskt mätt på en Big Mac och Co. För det andra, McDonalds finns där jag bor, men det gör inte Sibylla. Jag känner inte för en timmes restid enkel väg för att kunna äta på Sibylla. För det tredje, jag är inte förtjust i Sibyllas hamburgare. Så undviker helst att äta där.

Är det endast hamburgaren på Sibylla då? Ingen meny, bara hamburgaren. Det finns hamburgare på McDonalds som man kan köpa för ungefär samma pris (cirka 40-50 kr). Sedan är det lite fel att jämföra hamburgarna eftersom Big Mac är en 90grammare. Välj en större hamburgare på McDonalds att jämföra med i så fall, det skulle bli mer rättvist.
Citera
2017-09-23, 23:10
  #5155
Medlem
CXQHs avatar
Vad är det med invandrare och Macdonalds? Normala människor kollar väl menyn innan det blir ens tur, men icke dessa människor.... Beställer, ändrar sig tio gånger, ska ha extra det.... Ångrar sig... Ska beställa något annat...

Äh jag fattar inte, har bara stött på detta hos Macdonalds...
Citera
2017-09-24, 09:20
  #5156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Vad är det med invandrare och Macdonalds? Normala människor kollar väl menyn innan det blir ens tur, men icke dessa människor.... Beställer, ändrar sig tio gånger, ska ha extra det.... Ångrar sig... Ska beställa något annat...

Äh jag fattar inte, har bara stött på detta hos Macdonalds...

Hur vanligt förekommande är det där? Nyfiken eftersom du får det att låta som om det händer hela tiden/dagligen, typ. Det är för övrigt något som förekommer bland svenskar och på andra matställen också, även om du aldrig har upplevt det.

Menar du den fullständiga menyn som brukar sitta vid väggen nära kassorna, eller den begränsade menyn på bildskärmarna bakom kassorna? Jag har nog aldrig sett någon som har gått och tittat på den fullständiga menyn. De flesta verkar veta vad de vill ha, om inte så tittar de på bildskärmarna 'däruppe'. För övrigt hjälper det nog inte att titta på en meny om man fortfarande är obeslutsam och ändrar sig.
Citera
2017-09-24, 23:29
  #5157
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Hur vanligt förekommande är det där? Nyfiken eftersom du får det att låta som om det händer hela tiden/dagligen, typ. Det är för övrigt något som förekommer bland svenskar och på andra matställen också, även om du aldrig har upplevt det.

Menar du den fullständiga menyn som brukar sitta vid väggen nära kassorna, eller den begränsade menyn på bildskärmarna bakom kassorna? Jag har nog aldrig sett någon som har gått och tittat på den fullständiga menyn. De flesta verkar veta vad de vill ha, om inte så tittar de på bildskärmarna 'däruppe'. För övrigt hjälper det nog inte att titta på en meny om man fortfarande är obeslutsam och ändrar sig.

Ja det händer i princip varje gång jag har vägarna förbi Macdonalds. Vilket är nog ofta för att jag ska höja på ögonbrynen över ”fenomenet”

Du behöver inte idiotförklara mig, jag är medveten om att det inte är någon vetenskaplig studie.. Och nej jag upplever inte att svenskar better sig på samma sätt. Fast jag kan ju samtidigt fokusera mer och ta åt mig när en invandrare ställer till det än om en svensk skulle göra det.
Citera
2017-09-25, 10:19
  #5158
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nu har jag tre gånger varit med om (råkat ut för!) att min lokala drive in-Donk skyltat med Big Tasty-meny för att i luckan medge att de inte har den och inte tror mig om skyltningen. Vad är det frågan om, nåt experiment?

Fullkomligt ofattbart att de inte har burgaren, fullkomligt ofattbar.
Citera
2017-09-25, 10:38
  #5159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Ja det händer i princip varje gång jag har vägarna förbi Macdonalds. Vilket är nog ofta för att jag ska höja på ögonbrynen över ”fenomenet”

Du behöver inte idiotförklara mig, jag är medveten om att det inte är någon vetenskaplig studie.. Och nej jag upplever inte att svenskar better sig på samma sätt. Fast jag kan ju samtidigt fokusera mer och ta åt mig när en invandrare ställer till det än om en svensk skulle göra det.

Idiotförklarade dig inte, du missuppfattade mitt inlägg.

Jag har också stört mig på folk inne på McDonalds. Speciellt barnfamiljer. När man har stått i kö ett tag och nästan är framme vid kassan. Det är bara en barnfamilj framme vid kassan. Då ska en förälder beställa åt alla, och börjar då fråga alla vad de vill ha. Oftast är det en eller flera personer som ännu inte har bestämt sig. Brukar sluta med att de bara väljer något, för att det ska gå snabbt.

Men jag har ännu inte råkat ut för fenomenet du berättade om. Det förekommer säkert.
Citera
2017-09-25, 10:39
  #5160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nu har jag tre gånger varit med om (råkat ut för!) att min lokala drive in-Donk skyltat med Big Tasty-meny för att i luckan medge att de inte har den och inte tror mig om skyltningen. Vad är det frågan om, nåt experiment?

Fullkomligt ofattbart att de inte har burgaren, fullkomligt ofattbar.

Som vanligt när de plockar bort något från menyn så heter det att de måste göra plats för nyheter/kampanjer.

Har du frågat i Drive-in varför de har skyltat att Big Tasty-menyn finns, när det uppenbarligen inte stämmer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback