Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-27, 14:47
  #1
Avstängd
Suliots avatar
Här försöker vi komma fram till vem titeln "världens gästvänligaste folk" tillhör.

Jag börjar med att nominera mitt eget folk; albanerna, eller rättare sagt nordalbanerna. Som några av er säkert vet så följer de flesta av nordalbanerna ett skrivet hederskodex som heter Kanuni i Lekë Dukagjinit. En av kanunens hårdfastaste dogma är hur man behandlar sin gäst på bästa sätt.

Jag ska börja med att översätta stycken från Kanuni i Lekë Dukagjinit till svenska. Det här skrevs på 1500 talet så ni får projicera det in i modern tid.

Här är några exempel som är taget ifrån artonde kapitlet; Social heder.

§ 602. "Albanens hem tillhör gud och gästen"

§ 609. "Albanen måste alltid vara beredd på att ta emot gästen med mat och ett öppet hjärta oavsett tiden på dygnet"

§ 608. "En trött gäst måste omringas av heder. Gästens fötter tvättas."

§ 615 b). "Efter att albanen har uttalat ordet "välkommen," ska gästen släppa sina rädslor då albanen är skyldig till att skydda honom från alla faror."

§ 616. "Om gästen bestämmer sig för att övrenatta så ska ingen begränsning ges på hur länge han får stanna och han ska alltid få vila på hedersplatsen (mästarens sovrum/sits)."
-Om gästen känner för det så kan han stanna i flera månader.

§ 620. "Om en gäst som befinner sig i fejd med albanen ber om att få komma in i albanens hem så måste albanen visa ett öppet hjärta och välkomna gästen."

§ 621. "Albanen ska erbjuda gästen sitt följe tillbaka hemmåt. Gästen bestämmer när albanen kan vända hem igen".
-Ibland följer man gästen ända tillbaks till dennes hem.

§ 633. "Albanen måste erbjuda sitt följe för att gästen inte ska utsättas för fara och för att gästen inte ska begå illdåd.

§ 624. "Om gästen blir skadad eller dödad medans han ingår i albanens följe så är det albanen som är skyldig att hämnas för hans spillda blod."

§ 629. "Om en gäst begår ett dåd under albanens uppsyn så är det albanen som är ansvarig för det som skett."


Detta är de skrivna reglerna, sedan finns det sådant som är självfallet. Gästen får inte under någon omständighet lämnas på egen hand, albaner med hög heder lämnar inte ens gästen för ett toalettbesök. All kraft i huset ska arbeta för att roa gästen. Vid längre besök så tar orden slut förr eller senare, då brukar man leka godmodiga lekar där man testar varandras styrka, kunnighet, klipskhet osv.

Är albanerna världens gästvänligaste folk, eller finns det ett folk som är gästvänligare?
__________________
Senast redigerad av Suliot 2008-05-27 kl. 15:32.
Citera
2008-05-27, 15:17
  #2
Medlem
Det där låter som taget från koranen,
är talibaner gästvänliga?
Jag vet inte, har aldrig träffat en taliban.
Låter väldigt spännande att få sina fötter tvättade.
Men egentligen är det ju ogästvänligt.
Man ska tvätta fötterna innan man går in i synagogan,
inte för att vara ren, utan för att inte smutsa ner det heliga.
Alla dessa regler, verkar mer vara till för att separera "gäst" från "hushåll".
Ett gästvänligt hushåll tar upp gästen som del av sig självt, tycker jag.
Som ett av ö-folken utanför sydvästra thailand,
dom som överlevde tsunamin.
Där har dom inga ord för "hej" och "strax",
så dom har ingen tidsuppfattning.
Då blir dom väldigt gästvänliga,
är man borta i 10år är det samma sak som om man bara varit borta över natten,
man sätter sig vid matborder och äter tillsammans med alla andra,
som vanligt

Men jag tror jag skulle nominera nomadfolken i sibirien,
mongoler i gobi eller tuviner på stäppen.
Där slaktar dom ett helt lamm när man kommer på besök!
Och dom kokar upp en hel kittel(!) med fermenterad hästmjölk.
Dom sjunger sånger och spelar musik långt in på natten.
Perfekt gästvänlighet,
jag menar, kött och vodka, vad mer kan en norrlänning önska?
Citera
2008-05-27, 15:29
  #3
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det där låter som taget från koranen,
är talibaner gästvänliga?
Jag vet inte, har aldrig träffat en taliban.
Låter väldigt spännande att få sina fötter tvättade.
Men egentligen är det ju ogästvänligt.
Man ska tvätta fötterna innan man går in i synagogan,
inte för att vara ren, utan för att inte smutsa ner det heliga.
Alla dessa regler, verkar mer vara till för att separera "gäst" från "hushåll".
Ett gästvänligt hushåll tar upp gästen som del av sig självt, tycker jag.
Som ett av ö-folken utanför sydvästra thailand,
dom som överlevde tsunamin.
Där har dom inga ord för "hej" och "strax",
så dom har ingen tidsuppfattning.
Då blir dom väldigt gästvänliga,
är man borta i 10år är det samma sak som om man bara varit borta över natten,
man sätter sig vid matborder och äter tillsammans med alla andra,
som vanligt

Men jag tror jag skulle nominera nomadfolken i sibirien,
mongoler i gobi eller tuviner på stäppen.
Där slaktar dom ett helt lamm när man kommer på besök!
Och dom kokar upp en hel kittel(!) med fermenterad hästmjölk.
Dom sjunger sånger och spelar musik långt in på natten.
Perfekt gästvänlighet,
jag menar, kött och vodka, vad mer kan en norrlänning önska?

Kanuni i Leke Dukagjinit har spår i antikens polyteism och i gammal katolicism. Inga koraner här inte. Alban och Taliban är inte samma sak.

Mycket interresant, jag har tillomed hört att grönlänningarna delade med sig av sina fruar innan de kristna danskarna kom. Är det något du känner till?
Citera
2008-05-27, 15:35
  #4
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Mycket interresant, jag har tillomed hört att grönlänningarna delade med sig av sina fruar innan de kristna danskarna kom. Är det något du känner till?
Inuiterna lär ha haft den traditionen, ja... Fast alla grönlänningar är ju inte såna...
Citera
2008-05-27, 15:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Kanuni i Leke Dukagjinit har spår i antikens polyteism och i gammal katolicism. Inga koraner här inte. Alban och Taliban är inte samma sak.

Mycket interresant, jag har tillomed hört att grönlänningarna delade med sig av sina fruar innan de kristna danskarna kom. Är det något du känner till?
Tvättar man fötterna i gammal katolicism?
Jag vet varför man gör det i Islam,
men i kyrkor har man skorna på.
Albaner är inte Talibaner, förstås,
men talibaner är bokstavstroende muslimer,
och i koranen står det att man ska tvätta fötterna.
Det vore inte konstigt om det vore en rest från islams
intrång i Europa/Balkan för 1000år sedan,
eller till och med bara kulturell diffusion oavsett religion.
Och då vore det inte konstigt om man gjorde det av samma anledning heller,
för att inte förnärma sin värd, vilket i många indirekta sammanhang
är Gud.
Men då är man underlägsen som gäst,
vilket jag inte tycker låter gästvänligt.
Det är inte VAD dom gör för gästen,
det är VARFÖR dom gör det som är det viktiga
Citera
2008-05-27, 15:58
  #6
Avstängd
Rani Mrazs avatar

Hur vanligt med allt detta?
Hur många följer alla dessa normer?
Så mycket som du snackar om den skriften undrar man hur ni kan sno folks länder när ni är så "kultiverade" och rättrogna samt att ni gör allt för era gäster.
Jag fattar inte riktigt, du vill alltså bo hos mig, sova i min säng, äta ur mitt kylskåp, ta mitt jobb och sen förväntar du dig att jag som serb ska följa dina normer? Alltså blir jag gäst i mitt egna hem?
För när du säger nordalbaner, menar du väl Kosovo?
Citera
2008-05-27, 16:00
  #7
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Tvättar man fötterna i gammal katolicism?
Jag vet varför man gör det i Islam,
men i kyrkor har man skorna på.
Albaner är inte Talibaner, förstås,
men talibaner är bokstavstroende muslimer,
och i koranen står det att man ska tvätta fötterna.
Det vore inte konstigt om det vore en rest från islams
intrång i Europa/Balkan för 1000år sedan,
eller till och med bara kulturell diffusion oavsett religion.
Och då vore det inte konstigt om man gjorde det av samma anledning heller,
för att inte förnärma sin värd, vilket i många indirekta sammanhang
är Gud.
Men då är man underlägsen som gäst,
vilket jag inte tycker låter gästvänligt.
Det är inte VAD dom gör för gästen,
det är VARFÖR dom gör det som är det viktiga

Det här är översatt från albanska katolikers traditioner på 1500 talet, vid den tiden så fanns det inga muslimska albaner. Idag så följer albaner denna bok oavsett religion. Krockar bibeln eller koranen med trditionerna (zakonët) så lägger man den religiösa skriften åt sidan och följer traditionerna.

Man tvättar gästens fötter för att behaga gästen och att visa denne respekt. Att roa och hedra gästen är grundtanken. "Albanens hus tillhör gud och gästen". När gästen är innanför dörren då är det han som är husets mästare, och man gör allt för att hedra denne gäst.
Citera
2008-05-27, 16:14
  #8
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz

Hur vanligt med allt detta?
Hur många följer alla dessa normer?
Så mycket som du snackar om den skriften undrar man hur ni kan sno folks länder när ni är så "kultiverade" och rättrogna samt att ni gör allt för era gäster.
Jag fattar inte riktigt, du vill alltså bo hos mig, sova i min säng, äta ur mitt kylskåp, ta mitt jobb och sen förväntar du dig att jag som serb ska följa dina normer? Alltså blir jag gäst i mitt egna hem?
För när du säger nordalbaner, menar du väl Kosovo?

Just den här delen gällandes gästvänlighet följs av i princip alla, andra delar har bedömts opraktiska i den urbaniserade kulturen. I byar och småstäder följer man traditionerna fullt ut, kristen som muslim.

Jag tror att du missförstår mig. Ingen ska behöva följa dessa normer, det är bara albansk kultur, inget annat. Är man alban så är det så här man beter sig md största sannolikhet. Är man serb så behöver man inte bete sig som en alban.

Du gör ett stort fel i att projicera Kosova kriget i detta. 20 år av apartheid är inte något man sväljer så lätt. Om man blir illa behndlad så ska man inte stå och ta emot det, detta är allmänt vett och inte en albansk lag.
__________________
Senast redigerad av Suliot 2008-05-27 kl. 16:25.
Citera
2008-05-27, 18:57
  #9
Medlem
Sotarmurres avatar
Jag tror dessvärre att det är svårt att singla ut ett folk som är gästvänligare än ett annat. Att använda skrifter ifrån 1500talet som något slags belägg för det att bevisa att ett specifikt folk är mer gästvänligare än ett annat är helt onödigt då det inte säger ett dyft om hur albaner är nuförtiden.

Om du dessutom är alban själv så tycker jag inte att du ska få lov att säga att albaner är dom mest gästvänliga då vi vill ha en saklig debatt. Därför tänker jag inte uttala mig om svenskarna.
Citera
2008-05-27, 19:10
  #10
Medlem
Agent|Os avatar
Att försöka leda din tes i bevis genom tendentiösa medeltida skrönor är skrattretande och visar bara vilken jubelidiot du är. Jag istället skulle vilja hävda motsatsen, nämligen att albaner är ett smutsigt, tjuvande jävla luffarfolk.
Citera
2008-05-27, 19:43
  #11
Avstängd
LoTToLs avatar
Asså ni måste fucking skämta ???

Vad fan är det för fel på er albaner, seriöst ? Dag efter dag, tråd efter tråd... Dissade, utskrattade, mobbade och hatade.
När fan ska ni lära er ?

Seriöst, alla vi utlänningar gillar våra länder och tror vi är bäst, störst och vackrast. Men ni ger inte upp och hävdar hela tiden att ni är si och så. Låt för helvete andra bedöma utan att ni ska påverka, för tro mig, detta ni gör på internetforum är verkligen inget bra sätt.
Gå runt istället i stan och snacka med dina albanska gangstrar om att skärpa sig lite så lär nog folk få reda på hur gästvänliga ni är.
Citera
2008-05-27, 20:05
  #12
Avstängd
Suliots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoTToL
Asså ni måste fucking skämta ???

Vad fan är det för fel på er albaner, seriöst ? Dag efter dag, tråd efter tråd... Dissade, utskrattade, mobbade och hatade.
När fan ska ni lära er ?

Seriöst, alla vi utlänningar gillar våra länder och tror vi är bäst, störst och vackrast. Men ni ger inte upp och hävdar hela tiden att ni är si och så. Låt för helvete andra bedöma utan att ni ska påverka, för tro mig, detta ni gör på internetforum är verkligen inget bra sätt.
Gå runt istället i stan och snacka med dina albanska gangstrar om att skärpa sig lite så lär nog folk få reda på hur gästvänliga ni är.

Det är skillnad mellan att leka pompös alban som säger si och så och att citera albanernas hederskodex.

Du verkar hysa någon konstig form av hat mot albaner. Vart kommer det ifrån?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback