Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-26, 18:10
  #1
Medlem
Hejsan.

Det är såhär att jag har börjat springa för att förbränna lite fett.

Jag vill springa så ofta som möjligt men enligt min syster är det inte bra för kroppen att anstränga samma muskler varje dag utan man måste ha minst 24h vila, stämmre detta?
Citera
2008-05-26, 18:11
  #2
Medlem
Tunemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape^
Hejsan.

Det är såhär att jag har börjat springa för att förbränna lite fett.

Jag vill springa så ofta som möjligt men enligt min syster är det inte bra för kroppen att anstränga samma muskler varje dag utan man måste ha minst 24h vila, stämmre detta?


Det är 48 timmar mellan, men det gör inget vid cardio träning. Det är mer vid styrketräning och dylikt.
Citera
2008-05-26, 18:17
  #3
Medlem
Snehls avatar
Använd gåstavar eller vafan det kallas, Det förbränner först fett att gå med sånna tycker jag.. som att gå på en kur med effedrin nästan
Citera
2008-05-26, 19:23
  #4
Medlem
Brullas avatar
Det kan vara väldigt påfrestande för knän och leder att träna löpning varje dag. Variera gärna med lite cykling.
Citera
2008-05-26, 19:54
  #5
Medlem
Godlesss avatar
Ta det lite lugnt i början, annars finns risken att du överanstränger
eller skadar dig, och måste vila...
Och då bräner du inget fett alls!

Väger du mycket borde du överväga andra träningsformer,
men annars är det ingen överhängande risk för skador, så
länge du tar det lungt i början, och ökar gradvis i intensitet/
sträcka!
Och har bra skor, naturligtvis!
Citera
2008-05-26, 21:34
  #6
Medlem
Löpning kan du träna hur ofta som helst i princip. Se bara till att ha en vilodag i veckan.
Citera
2008-05-26, 21:56
  #7
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape^
Hejsan.

Det är såhär att jag har börjat springa för att förbränna lite fett.

Jag vill springa så ofta som möjligt men enligt min syster är det inte bra för kroppen att anstränga samma muskler varje dag utan man måste ha minst 24h vila, stämmre detta?

Beror helt och hållet på hur långt du springer, hur vältränad du är, hur mycket dina knän m m tål, hurdana skor du har, hur hårt underlaget är osv.

Ha som riktmärke att inte springa om du har ont någonstans och vila iaf varannan dag om du springer en mil el längre och inte är van. Bra skor är A och O och undvik asfalt om möjligt.
Citera
2008-05-26, 22:05
  #8
Medlem
BobVlaesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Det kan vara väldigt påfrestande för knän och leder att träna löpning varje dag. Variera gärna med lite kyckling.
Kunde inte låta bli hehe

Men OnT: Beror nog på dig som person. Jag kutade som en jävla tok förra våren/sommaren (fyra gånger i veckan) och det resulterade i att knäna ballade ur helt. De har iofs inte varit helt 100 sen lumpen men då var det riktigt illa.
Nu kan jag springa igen men det tog nog ett halvår lite drygt innan jag vågade testa slingan.
Citera
2008-06-12, 08:50
  #9
Medlem
Jag springer minst 5km/dag i hyfsat tempo, ökar ibland och springer en hel del mer.

detta gör ja som förberedelse till lumpen, och jag kommer med största sannolikhet fortsätta springa hela sommaren, öka avstånd, höja farten och kanske ta på mig en ryggsäck eller dylikt.

Visst fan känner man av det i benen, det vill jag påstå .. Speciellt i början. Det ä r då man inser hur viktigt det är att värma upp och speciellt strecha efteråt, det lindrar massor!

om träningsvärk uppstår (det gör det ...) så ha en burk tigerbalsam eller lite ormsalva till hands, det lindrar. Och glöm inte compeed, såna där blåd och skavsårsplåster. Du kommer få blåsor.

Nu när ja ändå skriver här .. kan jag ju fråga om det är någon risk för mej att fortsätta springa såhär. Jag har nämligen haft ont i vänster höft ett bra tag nu, snart 2 veckor. Mest i början av träning och precis efter, inte under själva träningen.
Citera
2008-06-12, 15:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imakebadnames
Jag springer minst 5km/dag i hyfsat tempo, ökar ibland och springer en hel del mer.

detta gör ja som förberedelse till lumpen, och jag kommer med största sannolikhet fortsätta springa hela sommaren, öka avstånd, höja farten och kanske ta på mig en ryggsäck eller dylikt.

Visst fan känner man av det i benen, det vill jag påstå .. Speciellt i början. Det ä r då man inser hur viktigt det är att värma upp och speciellt strecha efteråt, det lindrar massor!

om träningsvärk uppstår (det gör det ...) så ha en burk tigerbalsam eller lite ormsalva till hands, det lindrar. Och glöm inte compeed, såna där blåd och skavsårsplåster. Du kommer få blåsor.

Nu när ja ändå skriver här .. kan jag ju fråga om det är någon risk för mej att fortsätta springa såhär. Jag har nämligen haft ont i vänster höft ett bra tag nu, snart 2 veckor. Mest i början av träning och precis efter, inte under själva träningen.

Det låter som en risk om du har börjat få ont i höften av löpningen... Det du kan göra är att springa lite färre dagar än alla veckans dagar. 3-4 ggr i veckan skulle jag säga är tillräckligt för de hårdaste tjänsterna i lumpen om man varierar sträckan och springer lite längre vissa dagar samt bedriver styrketräning och kanske någon annan form av uthållighetsträning på det om man nu vill vara hyper-fit till inryck.
Citera
2008-06-12, 15:51
  #11
Medlem
om du ska springa hårt, så tycker jag varannan dag, men om du bara ska jogga så kan du väl göra de varje dag
Citera
2008-06-12, 16:03
  #12
Medlem
Det beror ju på, om du inte löper så jättefort och kör med rätt teknik + det viktigaste, bra löparskor så klarar du nog av att springa oftare än vad du orkar.

Jag sprang 3-7 mil i veckan i lumpen när det var -2 och varmare och hade trots knä- och höftproblem innan inga problem efter att jag fått hjälp med teknik samt välja löparskor (löplabbet på kungsgatan erbjöd gratis service där man fick springa på löpband med kamera ur olika vinklar, och så fick man testa detta med olika skor för att se vilken som passar en bäst). Löper man lugnt i typ 10-11km/h på plan icke hårdgjord yta (dvs så lite asfalt som möjligt om det inte är jätteblött) så tror jag inte det blir så stora problem. Dessutom bränner man ju ungefär 1000 kcal per mil

Börja lugnt och trappa upp så vänjer du dig nog. Lätt löpning gör underverk för underhudsfettet på nolltid, dessutom är det bra med lite flås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback