Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-06-03, 23:11
  #25
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Asså varför skall folk köpa din frysmat istället för Findus och Felixs? Sånn jävla halvfabrikat skit e ju inge ballt att äta.

För att just inte är Halvfabrikat? Eller kallar du tex en matlåda halvfabrikat? (där matlåda betyder rester/extra portion från middag)
Min uppfattning av halvfabrikat är att maten är sånär inpå färdiglagad men inte helt och sen nedfryst. Medans själva idéen här var att göra färdiga rätter som sedan fryses ned.

Själv trodde jag när jag började läsa på idéen att det skulle vara leverans av maten vid middagstid, typ hemglassbilen fast med värmeskåp istället för frys. Detta kan nog utformas bra.

"Nästa veckas meny, lämna er beställning senast Söndag 20.00"

Så får man låt säga 3-4 rätter att välja mellan varje dag. Självklart ett vegetariskt/vegansk alternativ och lite dylikt för att hålla den potentiella kundkretsen så stor som möjligt.
Citera
2008-06-04, 16:17
  #26
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
För att just inte är Halvfabrikat? Eller kallar du tex en matlåda halvfabrikat? (där matlåda betyder rester/extra portion från middag)
Min uppfattning av halvfabrikat är att maten är sånär inpå färdiglagad men inte helt och sen nedfryst. Medans själva idéen här var att göra färdiga rätter som sedan fryses ned.

Själv trodde jag när jag började läsa på idéen att det skulle vara leverans av maten vid middagstid, typ hemglassbilen fast med värmeskåp istället för frys. Detta kan nog utformas bra.

"Nästa veckas meny, lämna er beställning senast Söndag 20.00"

Så får man låt säga 3-4 rätter att välja mellan varje dag. Självklart ett vegetariskt/vegansk alternativ och lite dylikt för att hålla den potentiella kundkretsen så stor som möjligt.


Jag sommarjobbar på hemglass och jag har svårt att se att det skulle gå att fixa samma upplägg fast med färdiglagad mat som inte fryses ned. När jag kör ut glass så börjar jag kl 14 och slutar ca 22, då har jag hunnit med 70-100 stopp. Att enbart köra ut mat vid en specifik tid (säg 17-19) gör att man kanske enbart hinner med 20-30 stopp. Sen är det ju inte så roligt för den sista kunden där maten har legat i värmeskåp i 2-2½ timmar. Lägg sedan märke till att området är koncetrerat efter en upplagd slinga gata från gata, ska du köra runt varor i större områden från kund till kund har jag svårt att se att man hinner mer än 20 stopp.
Citera
2008-06-04, 16:24
  #27
Medlem
MrCheebas avatar
Den portionsförpackade och frysta maten som ges åt åldringarna som vårdas hemma har ju fått ganska så dålig press vid ett antal tillfällen så det är ju en tröskel att komma över. Hur bra fungerar det föresten att frysa in husmanskost med alla sin potatis? Kan det verkligen bli bra det?
Citera
2008-06-04, 18:40
  #28
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Jag sommarjobbar på hemglass och jag har svårt att se att det skulle gå att fixa samma upplägg fast med färdiglagad mat som inte fryses ned. När jag kör ut glass så börjar jag kl 14 och slutar ca 22, då har jag hunnit med 70-100 stopp. Att enbart köra ut mat vid en specifik tid (säg 17-19) gör att man kanske enbart hinner med 20-30 stopp. Sen är det ju inte så roligt för den sista kunden där maten har legat i värmeskåp i 2-2½ timmar. Lägg sedan märke till att området är koncetrerat efter en upplagd slinga gata från gata, ska du köra runt varor i större områden från kund till kund har jag svårt att se att man hinner mer än 20 stopp.


Självklart förstår jag att det i sin nuvarande utformning inte bara skulle gå att byta ut kylan till värme. Jag tänker i stora drag när man lyckats få en kundkrets. Självklart bygger det ju på att kunderna har framförhållning, beställa en vecka innan eller möjligen månadsvis. Alltså, jag menar inte på att man ska glida runt med en bil och hoppas på att det kommer kunder med en enligt mig förpestande melodi(ja, jag har många gånger velat strypa idioten i bilen...men det är ju inte hans fel precis) Utan man ska veta i god tid exak vilka produkter som ska leveras och vart.

Detta klarar ju tex http://onlinepizza.se/ utan att ens veta kundunderlag i förväg. En liknande tjänst fast för resturanger kan jag tänka mig. Som sagt det är inget jag personligen suttit och funderat på utan försöker mest spinna vidare på TS idéer.
Citera
2008-06-04, 18:41
  #29
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Den portionsförpackade och frysta maten som ges åt åldringarna som vårdas hemma har ju fått ganska så dålig press vid ett antal tillfällen så det är ju en tröskel att komma över.

Men det är väl rätt billig mat. Sedan är det också specialkost för åldringar. Tillagas normalt vid något storkök i anslutning till ålderdomshem. Denna mat levereras av hemtjänsten när de gör hembesök hos åldringarna eller vid en del fall av posten som har levererar dessa matpaket när de delar ut posten. Detta är ju en bransch man skulle kunna försöka slå sig in i. Erbjuda pensionärerna ett kundval ifråga om vilken matlevarantör de vill ha. Sedan är det bara att göra som det funkar idag och leverera all mat till hemtjänsten och posten varje morgon så transporterar de ut maten till kund. En annan sak skulle vara att vända sig till företag och skriva lunchavtal. Säg att man levererar 10 matpaket om dagen till någon fabrik eller liknande. Eftersom det ofta finns personalrestaurang som alternativ måste man konkurrera med priset. Ungefär halva priset av en lunch på restaurang som väl ligger runt 60-70 kr.
Citera
2008-06-04, 21:24
  #30
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Självklart förstår jag att det i sin nuvarande utformning inte bara skulle gå att byta ut kylan till värme. Jag tänker i stora drag när man lyckats få en kundkrets. Självklart bygger det ju på att kunderna har framförhållning, beställa en vecka innan eller möjligen månadsvis. Alltså, jag menar inte på att man ska glida runt med en bil och hoppas på att det kommer kunder med en enligt mig förpestande melodi(ja, jag har många gånger velat strypa idioten i bilen...men det är ju inte hans fel precis) Utan man ska veta i god tid exak vilka produkter som ska leveras och vart.

Detta klarar ju tex http://onlinepizza.se/ utan att ens veta kundunderlag i förväg. En liknande tjänst fast för resturanger kan jag tänka mig. Som sagt det är inget jag personligen suttit och funderat på utan försöker mest spinna vidare på TS idéer.

Jag förstår hur du menar. Problemet här är ju att pizzerior ofta inriktar sig på specifika områden som de kör ut till, de kör bara ett fåtal pizzor åt gången, vilket gör att pizzorna oftast kommer fram fräscha. Att köra runt med mat i en skåpbil (även om den har värme) i 2 timmar (för det tar lång tid att leverera mat till kunder) så kommer den inte vara lika fräsch som en pizza. Sen är det ju ännu värre om du dessutom måste ta dig ända fram till kundens dörr, en del tar lång tid på sig att svara (handikappade, små barn osv osv) en del är ibland inte ens hemma.

Jag förstår att det inte är en konkret idé, men det är hetl klart en idé som kan vara värd att fundera vidare på, även om det enligt mig finns en del fundamentala fel i idén.
Citera
2008-06-04, 21:58
  #31
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Har på senare tid funderat en del på mina möjligheter att starta eget.

Slösurfade på starta-eget.se och fann där ett utdrag från boken "Rivstart".
I detta utdrag listades 25st affärsidér varav jag fastnade för ett.

Jag tar mig friheten att kopiera in texten nedan;



"Affärsidé 16. Matprenumeration - den tråkiga vardagsmaten.

Det finns många skäl till varför en matprenumerationsservice skulle fungera. Enpersonshushåll blir allt vanligare, många människor har allt mindre tid till att göra bra och näringsrik mat. Andra tycker att det är tråkigt med matlagning och vill ha tid till annat.
Det är här du kommer in.

Vad gör du?
Du lagar god och näringsrik mat (Husmanskost) och förpackar i olika storlekar - från enpersonshushåll till hela familjepack. Dina kunder prenumererar på vardagsmaten som du levererar fryst vid dörren en dag i veckan, förslagsvis söndag. Den mat du levererar är från måndag till fredag.

Hur hittar jag kunderna?

Du delar ut en förmånligt prova på -erbjudande i brevlådorna så långt som du tror att du hinner leverera under en söndag. Du annonserar i lokalpress. Glöm inte att vända dig till studenter som bor långt hemifrån. Unga, ensamboende tjejer och killar borde vara intresserade av en sån här tjänst om den är prisvärd.

Övrigt
Ta reda på vilka tillstånd som krävs för verksamheten."



Vad tror ni om denna idé? Personligen har jag alltid saknat en liknande tjänst som borde kunna bli populär i dagens stressade samhälle.

Tycker det låter som en perfekt idé, jag skulle mer än gärna prenumerarea på två måltider / dag. Finns ingenting som jag ogillar så mycket att göra som att laga mat, men samtidigt finns det ingenting bättre än en ordentlig och vällagad middag... Kör hårt!
Citera
2008-06-04, 22:06
  #32
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noel Parker
Men det är väl rätt billig mat. Sedan är det också specialkost för åldringar. Tillagas normalt vid något storkök i anslutning till ålderdomshem. Denna mat levereras av hemtjänsten när de gör hembesök hos åldringarna eller vid en del fall av posten som har levererar dessa matpaket när de delar ut posten. Detta är ju en bransch man skulle kunna försöka slå sig in i. Erbjuda pensionärerna ett kundval ifråga om vilken matlevarantör de vill ha. Sedan är det bara att göra som det funkar idag och leverera all mat till hemtjänsten och posten varje morgon så transporterar de ut maten till kund. En annan sak skulle vara att vända sig till företag och skriva lunchavtal. Säg att man levererar 10 matpaket om dagen till någon fabrik eller liknande. Eftersom det ofta finns personalrestaurang som alternativ måste man konkurrera med priset. Ungefär halva priset av en lunch på restaurang som väl ligger runt 60-70 kr.

Det där är ju då ryktet som finns ute bland folk. Kanske inte är så farligt men det finns där, och det får man ju bryta igenom med sin ypperliga kvalitet på produkten.
Citera
2008-12-25, 23:12
  #33
Medlem
Dyrings avatar
Ungefär en jämnlik affärsidé

Hejsan, i stället för att starta en ny tråd så skriver jag i den här då vi har liknande idéer.

Min idé går ut på att leverera mat till företagsanställda vid lunchtid, om det blir så som jag har tänkt i huvudet så kommer maten att komma från ett skolkök, alltså en skola som har ett eget kök med 2 kockar som dagligen lagar husmanskost till skolbarnen men även sysslar lite med caterin.

Maten lagas då till på morgonen och packas i förpackningar men fryses aldrig, och levereras sedan så att personalen får den till lunch och behöver bara värma på den.

Hade tänkt veckorlånga prenumerationer, där man varje fredag får ut nästa veckas lunchlista och kan då förnya prenumerationen en vecka till osv.

Vad tror ni om idéen och vad tror ni man kan ta för pris för denna tjänst, 40 kr?
Citera
2009-01-23, 23:57
  #34
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Jag läste för nån vecka sen om en kvinna som startat upp matprenumeration. Idén gick ut på att leverera 5 middagar per vecka. Alltså råvarorna. Sen fick man recept på hur man skulle tillaga dessa. Affärerna gick utmärkt, och jag har för mig att hon hade en hel del anställda redan!

Så mitt svar: Kan nog tänkas fungera!

Du menar nog Middagsfrid. Vi prenumerar på deras veckokassar och det går mycket bra för företaget som expanderar hela tiden. Maten är god och jättenyttig (lite väl mycket morötter bara). Det är dock ingen snabbmat och man måste hacka/skära väldigt mycket grönsaker, men man slipper ju stressa i mataffären...

Så är Kicki Theander som driver företaget mycket noga med att det inte ska vara några onödiga tillsatser, allt med glutamat ratas av henne. Hon kollar upp kvaliteten på råvarorna och mycket är kravmärkt. På sistone har hon minskat ner på nötköttet (av koldioxidskäl) till förmån för t ex lamm, hjort och älg. Dessutom skickar hon med spännande kryddor till maten om det inte är sånt som man förväntas ha hemma. Vi har snart varit kunder i ett år och gillar den maten jättemycket.
Citera
2009-01-24, 12:01
  #35
Medlem
Lampfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Vad tror ni om denna idé? Personligen har jag alltid saknat en liknande tjänst som borde kunna bli populär i dagens stressade samhälle.
Du kommer inte att kunna skaffa en enda kund.
Citera
2009-01-26, 19:43
  #36
Medlem
Idén i gammal, kom ihåg på 1980-talet då man kunde prenumerera på vacuumförpackad fisk.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback