Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-25, 22:28
  #1
Medlem
Jobbar och har en huvudinkomst på ungefär 25 000 i månaden före skatt och utöver det har jag ett extrajobb som generera runt 4000 i månaden.

Lönen från extrajobbet har jag nu möjlighet att få utbetalt till ett företag via f-skatt om jag startat enskild firma. Eftersom jag nu åker på statlig skatt undrar jag om det på något sätt är fördelaktigt att flytta in pengarna som genereras via extrajobbet in i en enskild firma.

Vad för tips kan ni ge om min situation? Har ingen större koll på företagsekonomi mer än att jag kan bokföring och vet skillnaden på de olika bolagsformerna.
Citera
2008-05-25, 22:44
  #2
Medlem
Du har tre möjligheter att minska din skatt på de pengar som trillar in i firman om du har enskild näringsverksamhet:

1. Positiv räntefördelning. Du får ta ut en schablonränta på insatt kapital i företaget som beskattas med 30 % i inkomstslaget kapital. Det är nog inte aktuellt just nu för din del. Sparar du pengar i en expansionsfond så kan det däremot bli aktuellt om några år.

2. Periodiseringsfonder. Du får sätta av en del av resultatet som inte beskattas alls. Pengarna skall återföras inom fem år, men då kan du sätta av dem igen om din vinst är tillräckligt stor. Observera att det är en ren bokslutsdisposition, du kan alltså fritt spendera pengarna privat om du vill.

3. Expansionsfond. Vinster som du behåller "i firman" beskattas bara med 28 % om du inte tar ut dem.
__________________
Senast redigerad av Sölffmynt 2008-05-25 kl. 23:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback