Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 17:31
  #1093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Min erfarenhet är att den tid som är stämplad på boarding cardet som boarding time så är det sällan som gaten för ombordstigning ens är öppen. Och det gäller inte bara Norwegian utan dom flesta bolag. Enda läget där gaten är öppnad 25 minuter före avgång är nog som du säger om man har ett utrymme efter gaten där passagerarna får vänta innan påstigningen men så är det på ganska få flygplatser idag.

Det står ingen tid på boardingkortet. Det står inte ens att gaten stänger 20 minuter innan avgång. Jag möttes just av en stängd gate och fick köpa ny biljett med ett annat flyg. Trots att jag hade checkat in.
Citera
2022-09-13, 17:45
  #1094
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det står ingen tid på boardingkortet. Det står inte ens att gaten stänger 20 minuter innan avgång. Jag möttes just av en stängd gate och fick köpa ny biljett med ett annat flyg. Trots att jag hade checkat in.
I så fall borde det stå på själva biljetten eller i bolagets resevillkor när man senaste skall vara vid gaten. Att stänga gaten 20 min före låter tidigt om det inte handlar om Longhaul.
Citera
2022-09-13, 17:58
  #1095
Medlem
Varför står det inte när gaten stänger? (Norwegian)

Just nu hatar jag Norwegian av hela mitt hjärta. Innan jag skulle gå genom gaten fick jag för mig att gå på muggen. När jag kom tillbaka tjugo minuter innan avgång var gaten stängd. När jag frågade varför man stack för tidigt när alla incheckade inte var ombord fick jag svaret "det är så många som checkar in online som aldrig dyker upp".

Just på Norwegians biljetter finns inte informationen om man inte printar ut biljetten. Varför sätta avgångstiden på den tidpunkten när planet ska vara i luften? Det intressanta är väl tidpunkten när man måste sätta sig i flyget. Jag trodde i min enfald att det dära taxandet runt omkring på flygplatsen liksom ingick i restiden. Är inte det här falsk marknadsföring?
Citera
2022-09-13, 18:11
  #1096
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Du skulle ha checkat in bagage - då hade de gjort allt i sin makt för att få dig att komma till gaten, t.o.m. försenat avgången om så krävts.

De får inte lyfta om det finns lastat bagage tillhörande någon som sen inte boardat planet.
Citera
2023-04-19, 16:54
  #1097
Medlem
Kafkaliknande situation med Norwegian..
Vi hade bordat flygplanet när kaptenen sa att det var ett instrument som indikerade ett fel och att de behövde bryta strömmen på flyget en kort stund för att se om det gick att resetta.
Efter några minuter återkom han och sa att det tyvärr inte fungerade utan att de var tvugna att flyga in en tekniker från annan ort. Han meddelade att flyget var inställt och de bad oss lämna flygplanet.
Jag hörde ingenting från Norwegian vare sig om ombokningar eller annat och telefonkän var flera timmar lång. Det hela slutade med att jag bokade en biljett med SAS istället.
Innan SAS lyfte märke jag att Norwegian helt sonika hade avbokat min utresa (returen var dock kvar)
När jag kom hem lämnade jag in kvitton och annat för mina utlägg och skrev at jag ville ha ersättning för inställt flyg.
Svaret jag fick ser ut såhär:
"Thank you for contacting us with your claim. We regret the time it’s taken to respond to you and we thank you for your patience.

Unfortunately, Norwegian flight xxxxxx was cancelled. This disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

Norwegian flight: xxxxx
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components

Unfortunately, we're unable to cover the expenses claimed as we're not liable for such costs. "

Men vaffan !!
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag går vidare ?
ARN ? Eller finns det andra instanser som fungerar bättre ?
Citera
2023-04-19, 18:26
  #1098
Medlem
Nu är jag ju ingen expert, så ta mitt svar med en nypa salt.
Jag tänker att misstaget du gjorde var att ta dej friheten att boka ett annat flyg, istället för att claima Norskarna på att komma fram till destinationen. Hade du låtit Norwegian göra sej skyldiga till ombokning osv, så hade du ju kunnat ta hjälp av typ flyghjälp.se och sånna advokatnissar i kostym som hittat den enkla nischen och håvar in pengar, dom vinner såklart alla målen och domstolarna är hyfsat irriterade på dom med att ta upp deras tid...
När du tog dej friheten att fixa det själv är det dina egna försäkringar som gäller, och det vet man ju hur det funkar aha...
Jag fick tillbaka mer än vad min resa kostade när jag kom fram 24h senare, det tog ett år, men iaf...
Citera
2023-05-21, 13:19
  #1099
Moderator
Neksnors avatar
Tråden ligger i Resor och handlar därför om reserelaterade frågor om företaget. Tre inlägg om företagets personalrekrytering har raderats.

/Mod
Citera
2023-05-23, 22:18
  #1100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkeberra
Kafkaliknande situation med Norwegian..
Vi hade bordat flygplanet när kaptenen sa att det var ett instrument som indikerade ett fel och att de behövde bryta strömmen på flyget en kort stund för att se om det gick att resetta.
Efter några minuter återkom han och sa att det tyvärr inte fungerade utan att de var tvugna att flyga in en tekniker från annan ort. Han meddelade att flyget var inställt och de bad oss lämna flygplanet.
Jag hörde ingenting från Norwegian vare sig om ombokningar eller annat och telefonkän var flera timmar lång. Det hela slutade med att jag bokade en biljett med SAS istället.
Innan SAS lyfte märke jag att Norwegian helt sonika hade avbokat min utresa (returen var dock kvar)
När jag kom hem lämnade jag in kvitton och annat för mina utlägg och skrev at jag ville ha ersättning för inställt flyg.
Svaret jag fick ser ut såhär:
"Thank you for contacting us with your claim. We regret the time it’s taken to respond to you and we thank you for your patience.

Unfortunately, Norwegian flight xxxxxx was cancelled. This disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

Norwegian flight: xxxxx
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components

Unfortunately, we're unable to cover the expenses claimed as we're not liable for such costs. "

Men vaffan !!
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag går vidare ?
ARN ? Eller finns det andra instanser som fungerar bättre ?

Du har solklar rätt till ersättning enligt EU261, dock vet jag inte om du kan få ersättning för SAS-biljetten. Maskinfel är inte en extraordinär händelse utom i väldigt speciella fall. Det finns prejudikat på det men de försöker såklart mygla. Du måste tjata mer, eventuellt använda någon av tjänsterna som driver fallet åt dig mot en del av ersättningen.
Citera
2023-06-27, 14:20
  #1101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Du har solklar rätt till ersättning enligt EU261, dock vet jag inte om du kan få ersättning för SAS-biljetten. Maskinfel är inte en extraordinär händelse utom i väldigt speciella fall. Det finns prejudikat på det men de försöker såklart mygla. Du måste tjata mer, eventuellt använda någon av tjänsterna som driver fallet åt dig mot en del av ersättningen.
För allas info:
Jag gjorde ett ärende på ARN och efter 3 månader fick jag pengarna från Norwegian:
250 Euro, 1634:- för min biljett samt reporäntan plus 8% beräknat från 7 dagar efter utresan.

Min kompis som åkte med samma flyg på egen biljett meilade då till Norwegian och påpekade att jag hade fått pengar men inte hon. Det blev kalla handen så nu har hon också vänt sig till ARN.

De chansar ju helt klart på att folk inte ids klaga. Det tar ju lite tid att fota biljetter och skriva men väl värt pengarna när man väl gör det. Så stå på er alla därute !
Citera
2023-06-27, 15:08
  #1102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkeberra
För allas info:
Jag gjorde ett ärende på ARN och efter 3 månader fick jag pengarna från Norwegian:
250 Euro, 1634:- för min biljett samt reporäntan plus 8% beräknat från 7 dagar efter utresan.

Min kompis som åkte med samma flyg på egen biljett meilade då till Norwegian och påpekade att jag hade fått pengar men inte hon. Det blev kalla handen så nu har hon också vänt sig till ARN.

De chansar ju helt klart på att folk inte ids klaga. Det tar ju lite tid att fota biljetter och skriva men väl värt pengarna när man väl gör det. Så stå på er alla därute !


Bra jobbat! Som sagt, de försöker bara dra ut på det och hoppas man tröttnar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f681386

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback