Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-25, 01:00
  #1
Medlem
StorSnokens avatar
Hej, var osäker vart denna tråden skulle ligga, om den skulle ligga här, någon annanstans eller i bilar båtar & fordon.

Iallafall, är riktigt sugen på att starta mitt egna företag som importerar bilar från USA, t.ex Ford Mustang -08 som kostar ca 196k där. Som sedan säljs för 320k+ i Sverige (Bullitt modellen).

Går det för mig att starta ett sånt företag då jag bara är 19 år och går i skolan? Hoppar självklart av skolan då om jag kan starta företaget och få pengar att importera en bil, och sedan sälja. Måste inte banken som lånar ut pengar ha någon sorts försäkring? Kan jag inte säga att de kan ta bilen om jag inte lyckas sälja den eller något ?

Länktips om att starta företag som importerar bilar hade varit underbart!
Citera
2008-05-25, 14:37
  #2
Medlem
1. Är 196k inklusive svensk moms, tull, frakt, registreringsavgifter m.m.?
2. Har du räknat med att du måste bygga om bilen en del för att få den genom besiktningen?
3. Om du får mor eller far att skriva på borgen för dig så är det nog inga problem att få ett lån.

GÅ FÖRIHELVETE klart skolan även om du lyckas importera en bil och sälja den. Annars kommer du att ha lika gott rykte som pesten på arbetsmarknaden då dollarn går upp/konjukturen går ner och du blir arbetslös.
Detta innebär att du kommer att parasitera på oss andra, helt i onödan.
Citera
2008-05-25, 17:13
  #3
Medlem
Freetimes avatar
Rätt tänkt fel ordning....

Importera privat och sälj, finns ingen anledning att blanda in ett företag när det är så liten omfattning. Sen när du importerar x antal bilar per månad så startar du ett AB, om några år alltså....
Citera
2008-05-25, 17:27
  #4
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetime
Rätt tänkt fel ordning....

Importera privat och sälj, finns ingen anledning att blanda in ett företag när det är så liten omfattning. Sen när du importerar x antal bilar per månad så startar du ett AB, om några år alltså....

Är det inte svårare att få ett eventuellt lån om man ska importera privat?
Citera
2008-05-26, 03:37
  #5
Medlem
Flyktsodans avatar
Dra en snabb sökning på blocket så kommer du snart att märka hur hårt konkurrenssatt marknaden är, både från privatpersoner och företag. Senaste trenden är att bilen man försöker kränga inte ens står i Sverige, utan tas hem på beställning. Runt millenieskiftet och de år som närmast följde fanns det ett par privatpersoner som gjorde bra kosing på att importera och sälja vidare (den bilintresserade känner t. ex till signaturen TED) men numera är metoden väl exploaterad med kraftigt krympta marginaler till följd.
Citera
2008-05-26, 03:48
  #6
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktsodan
Dra en snabb sökning på blocket så kommer du snart att märka hur hårt konkurrenssatt marknaden är, både från privatpersoner och företag. Senaste trenden är att bilen man försöker kränga inte ens står i Sverige, utan tas hem på beställning. Runt millenieskiftet och de år som närmast följde fanns det ett par privatpersoner som gjorde bra kosing på att importera och sälja vidare (den bilintresserade känner t. ex till signaturen TED) men numera är metoden väl exploaterad med kraftigt krympta marginaler till följd.

Mjo, men bilen jag tänkte ta in är en Mustang GT med Bullitt paketet, kostar 340k+ på blocket, kostar 196k i usa, efter alla kostnader med import osv borde det väl vara runt 270k den har kostat? så kunde man sålt den för kanske 320k så man tjänar lite granna iallafall
Citera
2008-05-26, 07:13
  #7
Medlem
Johan_kalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Mjo, men bilen jag tänkte ta in är en Mustang GT med Bullitt paketet, kostar 340k+ på blocket, kostar 196k i usa, efter alla kostnader med import osv borde det väl vara runt 270k den har kostat? så kunde man sålt den för kanske 320k så man tjänar lite granna iallafall

Om du nu inte känner till de så räkna med att få lägga ut minst 20 - 30 tusen på att bara få in den i en conteiner Sen hur mycke kan du om bilar? Det är mycke sjuka regler för hur man ska ''försvenska'' en importbil, hjälpte en polare att årdningsställa tre bilar för reg-bes.. Sen så är de som folk redan sagt finns inte mycke cash att tjäna om du nu skulle få ut 340?

Sen så tänk på att bilen troligen inte är i super skick ska du åka över och kolla på den? eller kanske har nån polare i USA som kan kolla in den åt dig? Om inte så kan jag lova att din dröm spricker när den väl är hemma hos dig..

Vilka kontakter har du i USA? Känner du ens nån som impoterat en bil eller annat.. Jag vet vilket helvete du ger dig in i, sen så tycker jag du tjänar på att starta en firma för att ta hem den, Kör på AB så slipper du förlora allt för många hundra tusen
Citera
2008-05-26, 10:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Mjo, men bilen jag tänkte ta in är en Mustang GT med Bullitt paketet, kostar 340k+ på blocket, kostar 196k i usa, efter alla kostnader med import osv borde det väl vara runt 270k den har kostat? så kunde man sålt den för kanske 320k så man tjänar lite granna iallafall

Om bilen kostar 196k i USA + frakten på 10k = 206k
På detta ska vi lägga 10% tull = 226,6k
Sedan moms 25% = 283,25k. tullad och momsad.

På detta skall du sedan lägga kostnader för ombyggnad (bl.a bakljus brukar man behöva byta, och sätta blinkers på skärmarna fram m.m.) Sedan behöver du säkert bullerintyg m.m. från tillverkaren. Säg 10-15k till.
Då är du uppe i 300k.
Sedan ska du betala ränta på lånet du tagit för att köpa bilen + diverse uppläggningsavgifter m.m.
Kanske kommer du undan med 305k allt som allt. Men då har du inte sålt bilen än, det kanske tar ett tag och räntan tickar på (säg 6% eftersom du inte har någon säkerhet) 1500:- i månaden kostar det dig.
Dessutom vill du ha bilen försäkrad under tiden den står och väntar på en köpare. Och skattad kanske den också ska vara eftersom en köpare förmodligen vill ut och provköra innan han slår till.

Kort sagt så är vinsten liten men utgifterna och riskerna är stora.

Det du tjänar per timme lär inte bli många kronor.
Citera
2008-05-26, 13:18
  #9
Medlem
Självklart finns det pengar att tjäna i att importera bilar.

Däremot så är det en väldigt "svår" branch. Marginalerna är små, fallgroparna många och kundunderlaget relativt litet för den typen av bilar.

Det finns nog ingen "bättre" möjlighet att slå sig in på bilimport-marknaden än någon annan. Men det är ju som med allt annat, det finns alltid plats för fler aktörer och alltid möjlighet att bli framgångsrik.

Men det kommer itne duga med att bara planlöst köpa en bil i USA och klura ut längs vägen hur du tar hem den och sen kanske upprepa.
Du måste ha en plan. Hur ska du göra för att konkurera mot de andra aktörerna? Vad ska du göra bättre? Billigare?
Citera
2008-05-26, 16:07
  #10
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_kaly
Om du nu inte känner till de så räkna med att få lägga ut minst 20 - 30 tusen på att bara få in den i en conteiner Sen hur mycke kan du om bilar? Det är mycke sjuka regler för hur man ska ''försvenska'' en importbil, hjälpte en polare att årdningsställa tre bilar för reg-bes.. Sen så är de som folk redan sagt finns inte mycke cash att tjäna om du nu skulle få ut 340?

Sen så tänk på att bilen troligen inte är i super skick ska du åka över och kolla på den? eller kanske har nån polare i USA som kan kolla in den åt dig? Om inte så kan jag lova att din dröm spricker när den väl är hemma hos dig..

Vilka kontakter har du i USA? Känner du ens nån som impoterat en bil eller annat.. Jag vet vilket helvete du ger dig in i, sen så tycker jag du tjänar på att starta en firma för att ta hem den, Kör på AB så slipper du förlora allt för många hundra tusen

Kan en del om bilar, men inte reglerna, borde inte vara alltför svårt att lära sig, och att bilen troligen inte är i superskick, jag köper den helt ny från Ford, då kostar det det priset som jag uppgav. Så den lär ju vara i bra skick

Jag har några kontakter som importerar bilar från Tyskland och USA på beställning. Så kan antagligen be dem om hjälp också.
Citera
2008-05-26, 22:42
  #11
Medlem
Freetimes avatar
Du drömmer som vi alla gör ibland. Ta inte illa upp men om du köper in små skåpbilar från tyskland så ger det mera pengar. Låna 30000sek o sälj för 45000 (bara exempel). www.mobile.de
Citera
2008-06-01, 23:52
  #12
Avstängd
Lånar tråden lite...

Det är så att jag har en nära vän som bor i Kanada och jobbar hos en officiell Infiniti-handlare.

Så här hade jag tänkt mig. Vi tar Mustangen som exempel för att förenkla det hela. Säg att han som en privatperson köper den för det vanliga priset, 196kkr. Sedan kan han köpa in bilen via Infinitihandlaren han jobbar för för kanske 100k som sedan säljer den till mig för samma pris. Då betalar jag alltså bara skatt och moms på 100k kr. Tror ni det skulle funnka med tullen och sånt? Går de bara efter priset på kvittot eller värderar de bilarna själva?

Kan tänkta mig montera ner några delar också för att bilen ska se krockad ut...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback