Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-23, 19:11
  #1
Medlem
moderatswings avatar
Har Skatteverket (eller annan myndighet) några synpunkter på att man enbart tar ut pengar i form av utdelning och inte tar ut en endaste krona i lön ur sitt AB?

Detta bör vara helt okej va?
Vore perfekt om man som jag inte är ute efter de "tryggheter" sociala avgifter innebär.
Citera
2008-05-23, 19:22
  #2
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Har Skatteverket (eller annan myndighet) några synpunkter på att man enbart tar ut pengar i form av utdelning och inte tar ut en endaste krona i lön ur sitt AB?

Detta bör vara helt okej va?
Vore perfekt om man som jag inte är ute efter de "tryggheter" sociala avgifter innebär.

Med risk för inte veta vad jag pratar om
Visst är det väl så att skattesatserna på utdelningen blir olika beroende på hur mycket lön man tagit ut? Ju mindre lön desto högre skatt på utdelningen och vice versa, beroende på om man är aktiv eller passiv aktieägare också givetvis. Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-05-23, 19:35
  #3
Medlem
secchioncellos avatar
Exakt. En del av utdelningen beskattas som inkomst av tjänst (alltså med högre skattesats). I vilken grad detta görs är beroende på hur mycket lön man tar ut i bolaget (för att uttrycka det lite förenklat).
__________________
Senast redigerad av secchioncello 2008-05-23 kl. 19:37.
Citera
2008-05-23, 19:36
  #4
Medlem
Som ensam delägare i ett AB kan du ta ut 2 inkomstbasbelopp i utdelning till 20 % skatt utan något krav på lön. för utdelning under 2007 innebar det 89.000 kr.

[edit]Ändrade beloppet.
__________________
Senast redigerad av Greger1337 2008-05-23 kl. 19:47.
Citera
2008-05-23, 19:41
  #5
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger1337
Som ensam delägare i ett AB kan du ta ut 2 inkomstbasbelopp i utdelning till 20 % skatt utan något krav på lön. för 2007 innebar det 91.800 kr.

Om man är tre delägare då, och endast en (jag) är aktiv i företaget och de andra två passiva?

Ursäkta att jag kapar tråden lite....
Citera
2008-05-23, 19:47
  #6
Medlem
Det beräknas på din andel av innehavet. Så 1/3 * 2 inkomstbasbelopp.
Citera
2008-05-23, 19:55
  #7
Medlem
moderatswings avatar
De regler som kommer gälla för mig är alltså skattereglerna för delägare i fåmansföretag?
Citera
2008-05-23, 21:52
  #8
Medlem
moderatswings avatar
Ponera att jag istället skulle driva ett Ltd (brittiskt aktiebolag), kan jag då plocka ut hur mycket utdelning jag vill ur bolaget och beskatta det som inkomst av kapital eller har Skatteverket fortfarande övertaget eftersom jag, i och med att jag bor i Sverige, är skatteskyldig i Sverige?
Citera
2008-05-24, 22:21
  #9
Medlem
moderatswings avatar
bump
Citera
2008-05-26, 08:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ponera att jag istället skulle driva ett Ltd (brittiskt aktiebolag), kan jag då plocka ut hur mycket utdelning jag vill ur bolaget och beskatta det som inkomst av kapital eller har Skatteverket fortfarande övertaget eftersom jag, i och med att jag bor i Sverige, är skatteskyldig i Sverige?

Eftersom du bor i Sverige betalar du skatt i Sverige, det kommer du aldrig runt.
Citera
2008-05-26, 15:29
  #11
Medlem
ltd.

jag har ett ltd. bolag.

Det är krångligt med aktieutdelning efterssom du bor i sverige, då måste du dra igågn verksammheten i england på riktigt och öpnna konton etc och lik förbannat betala skatt i sverige, jag tar ut lön, köper lite skit åt kompisar, rikskuponger, bärbara datorer etc. istället. det är lättast.
Citera
2008-05-26, 15:31
  #12
Medlem
alternativt...

ett alternativ är att anställa nått fyllo som har varit arbetslös i över 3år och därmed slipper sociala avgifter,. ge honom en femhundring per månad och ta hans bankomatkort. passa dig för fogden bara, om han har utmätning på sig smiter pengarna snabbt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback