• 47 153 online
  • 1 198 772 medlemmar
  • 62 111 958 inlägg
  • 1
  • 2
2008-05-23, 10:55
Medlem
Vad ska man säga egentligen?

Den här mannen borde ha fått ett pris som stoppade miljonbidrag för en pedofil som skulle starta "ungdomsverksamhet"!

Istället åtalas han nu för förtal för att ha kallat pedofilen för "En stor jävla idiot"..

http://www.expressen.se/nyheter/1.11...v-sjalv-atalad
Senast redigerad av Kaija 2008-05-23 kl. 11:10.
Citera
2008-05-23, 11:38
Medlem
Raouls avatar
Kent Eriksen ska känna sig stolt. Blir han fälld för förtal i ett ärende såsom detta beskrivs så ska han fortsätta att känna sig stolt. Samtidigt kan vi alla fundera en hel del över hur rättsväsendet är funtat...
Citera
2008-05-23, 11:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Den dömde sexbrottslingen fick under ett möte med Allmänna arvsfonden veta att det var Kent Eriksen som berättat för myndigheten om hans domar. Mannen polisanmälde då Eriksen för förtal.
/.../
Han anklagar Kent Eriksen för att ha drivit en förtalskampanj mot honom sedan ingripandet sommaren 2007 då Eriksen anmäldes för att ha förolämpat den sexbrottsdömde mannen.
- Han hämnades för att jag anmält honom genom att förtala mig hos Allmänna arvsfonden, säger den sexbrottsdömde mannen.

Det låter som om KE har drivit någon form av förtalskampanj mot mannen. Som polis borde han känna till lagen och inte ta lagen i egna händer. Sedan är det irrelevant vad man tycker om sexbrottslingar och deras straff.
Citera
2008-05-23, 11:46
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Kent Eriksen ska känna sig stolt. Blir han fälld för förtal i ett ärende såsom detta beskrivs så ska han fortsätta att känna sig stolt. Samtidigt kan vi alla fundera en hel del över hur rättsväsendet är funtat...

Detta har inget med rättsväsendet att göra, Kent skall självklart dömas för förtal om rätten konstaterat att han utom rimligt tvivel är skyldig. Frågan som väcks är snarare om handläggningen av ansökningar om bidrag till en verksamhet som involverar barn lämnar någonting att önska vad det gäller bedömningen av den ansökandes lämplighet. Nu har vi ju rehabilitering snarare än straff i Sverige sägs det, och med utgångspunkten i det så är ju den dömde pedofilen redo för att fungera i samhället igen. Nu vet ju både du och jag att rehabilitering av en sexuell avart ter sig svårbotad, så nog borde något form av granskningsorgan slå ned på ansökan.
Citera
2008-05-23, 15:44
Medlem
Julius Moscas avatar
Om det är sant och det får anses att Kent haft goda skäl att berätta så är det väl knappast förtal?
Citera
2008-05-23, 15:47
Medlem
Vilsens avatar
Ännu en anledning att hata allmänna arvsfonden, alla borde övertyga äldre utan arvingar att testamentera sina pengar till någon som har nytta av dem.
Citera
2008-05-23, 18:27
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det låter som om KE har drivit någon form av förtalskampanj mot mannen. Som polis borde han känna till lagen och inte ta lagen i egna händer. Sedan är det irrelevant vad man tycker om sexbrottslingar och deras straff.

Hur menar du? Hade det gått igenom och Pedofilen jobbat med barn. Hittat någon att förgripa sig på, kanske ditt eller mitt barn, skulle vi tycka att det var korrekt att inte vidtala Allmänna arvsfonden?
Citera
2008-05-23, 19:34
Medlem
BoISarens avatar
All heder åt KE! Jag hoppas att fler skulle agera som honom i samma situation.
Citera
2008-05-23, 22:03
Medlem
ggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaija
Vad ska man säga egentligen?

http://www.expressen.se/nyheter/1.11...v-sjalv-atalad
alla som bär lusekofta borde åtalas.
Senast redigerad av gg 2008-05-23 kl. 22:06.
Citera
2008-05-23, 22:27
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hur menar du? Hade det gått igenom och Pedofilen jobbat med barn. Hittat någon att förgripa sig på, kanske ditt eller mitt barn, skulle vi tycka att det var korrekt att inte vidtala Allmänna arvsfonden?

Jag talar om det juridiska, inte känslorna kring det som skett. Du och jag känner nog lika beträffande att dömda pedofiler arbetar med barn på något sätt.
Citera
2008-05-23, 22:42
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Jag talar om det juridiska, inte känslorna kring det som skett. Du och jag känner nog lika beträffande att dömda pedofiler arbetar med barn på något sätt.
Vet att svaret inte var till mig, men:
Naturligtvis får man räkna med att ev. bli dömd för förtal, men det jag menar är att vinsten är så stor att det är värt det i såna här fall.

Jag hoppas att fler tar risken om dom skulle hamna i samma situation.

Hur hade du gjort Tuesday? Jag är bara nyfiken!
Citera
2008-05-23, 22:43
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:

Vad skönt, jag blev orolig där. Bra att jag missförstod.

Men han gick till sin chef för att få ut materialet.
Om jag som medborgare vet att det är en pedofil som jobbar med barn måste jag ha rätt att stoppa personen. Eller har jag inte det?
Citera
  • 1
  • 2