Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-23, 08:48
  #1
Medlem
BRFs avatar
Som topic lyder, varför kan man ha en Linux-burk igång veckovis eller t.om. månadsvis när en windows-burk brukar bli seg och ostabil efter bara ett dygn eller så?
Citera
2008-05-23, 09:20
  #2
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Som topic lyder, varför kan man ha en Linux-burk igång veckovis eller t.om. månadsvis när en windows-burk brukar bli seg och ostabil efter bara ett dygn eller så?
Det beror väl på vad du gör med datorn? Min win2003 server har en uptime på 2 månader nu tycker jag är helt okej
Citera
2008-05-23, 09:24
  #3
Medlem
Pusselgenerators avatar
Tro inte på mig, men jag gissar på bättre optimerad kod? Framförallt mindre?
Citera
2008-05-23, 09:50
  #4
Medlem
Sconemans avatar
Det som sänker Windowsburkarna brukar väll vara minnesläckor? Efter ett tag finns inget minne kvar och operativet rasar. Så var det iaf senast jag befattade mig med skiten.
Kan ju meddela att en av Linuxservrarna jag administrerar har en uptime på ~853 dagar nu. Och den används ganska intensivt.

/ Sconeman.
Citera
2008-05-23, 10:06
  #5
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Det som sänker Windowsburkarna brukar väll vara minnesläckor? Efter ett tag finns inget minne kvar och operativet rasar. Så var det iaf senast jag befattade mig med skiten.
Kan ju meddela att en av Linuxservrarna jag administrerar har en uptime på ~853 dagar nu. Och den används ganska intensivt.

/ Sconeman.
Struntar du i kernel-updateringar då eller hur hanterar du dessa?
Citera
2008-05-23, 10:13
  #6
Medlem
Man måste ju inte uppdatera kerneln i tid och otid för nöjesskull.

Bara om det är en viktig drivrutin man måste ha eller ett kristiskt säkerhetshål som måste fixas. Går alldeles utmärkt att köra på en t.ex. 2.2/2.4 eller en äldre 2.6.x kärna.
Citera
2008-05-23, 10:14
  #7
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
Struntar du i kernel-updateringar då eller hur hanterar du dessa?

Jag gissar att han struntar i det, annars har du alltid kexec.

http://www.ibm.com/developerworks/li...y/l-kexec.html

(intressant länk även för er som vill veta lite mer om boot-processen i Linux)
Citera
2008-05-23, 10:17
  #8
Medlem
Men snart så kan man fixa kernel stuff utan reboot.

http://www.idg.se/2.1085/1.161107
Citera
2008-05-23, 10:17
  #9
Medlem
Cediss avatar
Är ju lite svårt att jämföra uptime mellan windows och linux.
Man har ju generellt fler program installerade på en windowsburk, och sen är förmodligen programmen bättre skrivna till linux.

Det är ju inte säkert att ett program fungerar bättre bara för man får betala för det
Det finns en uppsjö med skitprogram till windows som sänker en windowsburk lätt.
Likaså finns det skitprogram till linux också, jag hade då mer omstarter och programfel i ubuntu än i vista.

Sen är det ju jäääkligt fel att jämföra en windows workstation med en linuxserver?
Dem är ju liksom avsedda för 2 olika saker, isåfall lär man jämföra med windows server med minimalt med program installerade.
Skulle då tippa på att windows server har liknande uptime.
Citera
2008-05-23, 10:50
  #10
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
Struntar du i kernel-updateringar då eller hur hanterar du dessa?

Precis som andra skrivit så struntar jag i att updatera kerneln. Det finns inga features jag behöver och säkerheten är ok. Sen har vi ganska mycket regler i brandväggen på den som t ex stoppar SSH från alla icke godkännda addresser och stänger portar som inte behövs osv.

/ Sconeman.
Citera
2008-05-23, 11:00
  #11
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedis
Är ju lite svårt att jämföra uptime mellan windows och linux.
Man har ju generellt fler program installerade på en windowsburk, och sen är förmodligen programmen bättre skrivna till linux.

Det är ju inte säkert att ett program fungerar bättre bara för man får betala för det
Det finns en uppsjö med skitprogram till windows som sänker en windowsburk lätt.
Likaså finns det skitprogram till linux också, jag hade då mer omstarter och programfel i ubuntu än i vista.

Sen är det ju jäääkligt fel att jämföra en windows workstation med en linuxserver?
Dem är ju liksom avsedda för 2 olika saker, isåfall lär man jämföra med windows server med minimalt med program installerade.
Skulle då tippa på att windows server har liknande uptime.

Jo, jag höll på att skriva det i ett inlägg när min dator (bärbar) blev överhettad och stängde av sig. Jag blev lite sur och körde GeexBox ett tag. Hursomhelst så menade jag en Windows-desktop och en Linux-desktop med en Linux-dist som är ungefär lika krävande som Windows-verisionen och har ungefär samma program installerat.
Om man t.ex. lanar med XP och sitter uppe i nästan ett dygn, loggar bara ut när man sover i stället för att stänga av, och sen försöker spela så går det inte speciellt bra, men jag har haft min dator igång veckovis utan att märka någon annan effekt än ett något varmare tangentbord (har dålig kylning).
Citera
2008-05-23, 11:13
  #12
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Som topic lyder, varför kan man ha en Linux-burk igång veckovis eller t.om. månadsvis när en windows-burk brukar bli seg och ostabil efter bara ett dygn eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Jo, jag höll på att skriva det i ett inlägg när min dator (bärbar) blev överhettad och stängde av sig. Jag blev lite sur och körde GeexBox ett tag. Hursomhelst så menade jag en Windows-desktop och en Linux-desktop med en Linux-dist som är ungefär lika krävande som Windows-verisionen och har ungefär samma program installerat.
Om man t.ex. lanar med XP och sitter uppe i nästan ett dygn, loggar bara ut när man sover i stället för att stänga av, och sen försöker spela så går det inte speciellt bra, men jag har haft min dator igång veckovis utan att märka någon annan effekt än ett något varmare tangentbord (har dålig kylning).

Inte för att vara negativ, men det är din dator det är fel på. Alla mina windowsburkar sedan 2000 har jag kunnat ha 24/7 uptime på utan något problem. Även andra personer kan ha det.

Du borde kanske gå över till Linux om du inte kan ha igång Windows?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback