2008-05-23, 11:16
Medlem
Riddarens avatar
http://www.primavi.se/vegetabiliskt/...sallad%20m%20m '

Med lite vilja och ansträngning kan man leva gott på väldigt lite. Investera i en metrev för 12 spänn så kan du se fram emot många goda men framförallt billiga måltider.

Annars är gräsänder goda. Väldigt enkla att fånga också. Ta med dig ordentligt med bröd till en avskild insjö. Locka dem till dig med hjälp av brödet och sänk dem med en välriktad sten mot skallen. Mycket kött på en sådan.

Skulle vara roligt att prova någon gång. Lite "överlevnadsvecka" fast hemma.
Citera
2008-05-23, 11:23
Medlem
Havregrynsgröt. En månads havregryn => 20 kr?
Citera
2008-05-23, 11:28
Medlem
luccebulles avatar
Euroshopper Ravioli är väl väldigt billig och relativt mättande, och där har du väl både kött och pasta i ett
Citera
2008-05-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luccebulle
Euroshopper Ravioli är väl väldigt billig och relativt mättande, och där har du väl både kött och pasta i ett

1,5% kött och 3 gånger det dagliga saltbehovet. Billigare och bättre att göra riktigt mat.
Citera
2008-05-23, 11:32
Medlem
w84funs avatar
Köp hem grädde, ost, buljong, grönsaker, frukt och ris också. Kryddor förutsätter jag att du har hemma redan. Då kan du göra soppor, stuvningar, såser, olika pastarätter, rispytter osv. Det är enkelt att överleva på en liten summa om man planerar. Skriv matsedel för månaden. Se till att variera kosten men samtidigt ska det inte bli något spill så använder du 1/2 burk tonfisk idag så måste du göra något med den andra halvan de närmaste dagarna.
Citera
2008-05-23, 11:40
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Havregrynsgröt. En månads havregryn => 20 kr?

En månad med 2 portioner per dag kostar ca 80 kronor. Då tillkommer mjölk, ev. sylt och smörgås. Men visst är det billigt och man kan helt klart leva hyfsat bra på på det under en månad.
Citera
2008-05-23, 11:47
Bannlyst
Nudlar + sweet chili sås, matlagningsgrädde och soja.
Citera
2008-05-23, 11:59
Medlem
cosmic_dancers avatar
Som sagt handla du det som är till bra priser, köp redan nu storpack av exempelvis köttfärs och frys in och mindre bitar. Köp även alaska pollack filéer, grönsaker och annat som är relativt billigt. Du kan göra storkok soppa av grönsaker eller rotfrukter.

Mirakelsoppa!

6 stora lökar
2 burkar konserverade tomater (800 g)
1 mellanstort vitkålshuvud
2 påsar fransk löksoppa
2 gröna paprikor
4 morötter
1 sellerisjälk

Krydda efter smak

Ansa och skär grönsakerna. Häll i vatten så att det täcker. Koka i ca 1 timme. Smaka av med soja om du vill.

När jag gjort denna har jag dock användt mig av vatten och buljontärning istället för fransk löksopp. Men googla så hittar du säkert fler alternativ.
Citera
2008-05-23, 12:09
Medlem
BRFs avatar

Ok, jag var lite lat och högg bara av klubborna och filéerna. blev 2½ portion när jag tänkte efter.
Citera
2008-05-23, 12:52
Medlem
Emols avatar
pasta bangladesh är en riktig höjdare!
Citera
2008-05-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
En månad med 2 portioner per dag kostar ca 80 kronor. Då tillkommer mjölk, ev. sylt och smörgås. Men visst är det billigt och man kan helt klart leva hyfsat bra på på det under en månad.
Jo, jag menade bara som frukost. Och har man disciplin kan man ju kanske äta det naturellt... (Eller tur nog att faktiskt tycka om det)

Hembakat bröd bör vara ganska billigt också. En påse mjöl räcker ju till ett par bröd och kostar max 20 kr. Lägg till jäst: 1 kr/bröd, och smaksättning 5-10 kr? 10-15 kr/bröd?
Citera
2008-05-23, 14:51
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Beror på lite hur stora portioner man tar. Jag brukar ta 40-60g havregryn till frukostgröten vilket jag tycker är rätt lagom. Fast nu när jag kollade så är ju 100g havregryn = 370 kcal så du har nog rätt där, ca 80kr för 2 portioner havegrynsgröt i månaden.
Ett tips till gröten, ät med enbart socker på eller ta keso till.

Något du kan göra till din pasta är tonfisk/tomatsås.
Tag (på ett ungefär):
1 burk krossade tomater 3kr
1 gul lök
1-2 burkar tonfisk beroende på hur lyxig du känner dig
salt
peppar

Gör såhär: Stek lök, häll i tomater och tonfisk och låt det koka upp, häll i kryddor och vänta ett tag. Riktigt enkelt och gott och går att ha i lite vad som helst.

Och som andra tipsade om: köp saker som är på extrapris och kika efter om de har varor på kort datum där du handlar, brukar vara halva priset på de varorna.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in