Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-22, 13:25
  #1
Medlem
Foveas avatar
Självklart ska man inte skylta med en bra företagsidé, men det finns ju alltid såna som är som mig och går runt på dagarna och funderar på sätt att tjäna pengar, även fast man inser att chansen att man kommer realisera dem är näst intill minimala.

Så, varför inte ha en tråd där man kan spawna lite idéer man har.

Då jag är lite utav en webutvecklare funderar jag ofta på dom där enkla 'bli rik snabbt utan jobb på internet' idéerna, som visserligen sällan fungerar nuförtiden, men fortfarande är lika roliga att drömma om.

Nu senast satt jag och funderade på en sån där 'tjäna pengar på reklam' site vilket det fanns miljoner scamsidor av förut.

Själva idén går ut på att erbjuda personer att tjäna pengar på att ta emot reklam genom sms. Lyckas man göra ett seriöst intryck och håller den på svenska finns det en chans att det skulle kunna fungera.

Ponera att man erbjuder folk chansen att tjäna 1:- varje gång dom tar emot ett sms med reklam. Dom får regga sig på en hemsida, verifiera sitt mobilnummer, och sen markera särskilda intressen dom har så att bolag kan rikta sin marknadsföring mot dessa kunder. Man kan sätta max-antal att ta emot per dag, och man garanterar utbetalning vid minst 100 tjänade kronor. Utbetalning kan ske antingen via en kontoöverföring eller visa andra förmåner, t.ex. kontaktkortspåladdning eller produkter. Man får välja själv.

Företagen i sin tur blir erbjudna att göra direktreklam till användare som garanterat kommer se reklamen (Vem läser inte ett sms trots allt) och har visat intresse för produkten. De har även alternativet att selektivt välja medlemmar de specifikt vill skicka till, eller hela medlemsgrupper. Dom har mycket val så att säga.

För detta betalar de 2:50 per utskick.
Detta generar 1 krona till användaren, en krona till företaget och 50 öre i sms kostnad (Tror det ligger runt där nuförtiden).