Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-22, 13:25
  #1
Medlem
Foveas avatar
Självklart ska man inte skylta med en bra företagsidé, men det finns ju alltid såna som är som mig och går runt på dagarna och funderar på sätt att tjäna pengar, även fast man inser att chansen att man kommer realisera dem är näst intill minimala.

Så, varför inte ha en tråd där man kan spawna lite idéer man har.

Då jag är lite utav en webutvecklare funderar jag ofta på dom där enkla 'bli rik snabbt utan jobb på internet' idéerna, som visserligen sällan fungerar nuförtiden, men fortfarande är lika roliga att drömma om.

Nu senast satt jag och funderade på en sån där 'tjäna pengar på reklam' site vilket det fanns miljoner scamsidor av förut.

Själva idén går ut på att erbjuda personer att tjäna pengar på att ta emot reklam genom sms. Lyckas man göra ett seriöst intryck och håller den på svenska finns det en chans att det skulle kunna fungera.

Ponera att man erbjuder folk chansen att tjäna 1:- varje gång dom tar emot ett sms med reklam. Dom får regga sig på en hemsida, verifiera sitt mobilnummer, och sen markera särskilda intressen dom har så att bolag kan rikta sin marknadsföring mot dessa kunder. Man kan sätta max-antal att ta emot per dag, och man garanterar utbetalning vid minst 100 tjänade kronor. Utbetalning kan ske antingen via en kontoöverföring eller visa andra förmåner, t.ex. kontaktkortspåladdning eller produkter. Man får välja själv.

Företagen i sin tur blir erbjudna att göra direktreklam till användare som garanterat kommer se reklamen (Vem läser inte ett sms trots allt) och har visat intresse för produkten. De har även alternativet att selektivt välja medlemmar de specifikt vill skicka till, eller hela medlemsgrupper. Dom har mycket val så att säga.

För detta betalar de 2:50 per utskick.
Detta generar 1 krona till användaren, en krona till företaget och 50 öre i sms kostnad (Tror det ligger runt där nuförtiden).
Det här kan ju självklart regleras, det ska ju dras av skatter osv, men det känns relativt rimligt.

Jag menar, internet är ju redan så överflödat med reklam som visas för 'vem som helst' så att rikta sin reklam mot en som garanterat kommer läsa känns värt att betala lite mer för. Även om det inte genererar försäljning så stärker det ju ändå ett varumärke samt bidrar till 'Word of mouth'-effekten. Efter att ha surfat i 10 minuter och sett 300 reklambanners har man knappast lagt märke till nån. Får man ett sms med t.ex. 'Just nu 100% insättningsbonus på pokerstars', och man sitter och käkar lunch med någon, kommer ju automatiskt den som man lunchar med också bli 'aware' om erbjudandet.

Vad jag vet så har jag inte sett någon site erbjuda det här tidigare, å andra sidan har jag inte sökt alls.

Frågan är om 2,50:- blir alldeles för dyrt för ett företag.
Direktreklam till 1000 personer för 2500:- känns ändå inte alltför orimligt i min mening.

Det här skulle väl främst riktas mot företag som bedriver kampanjer och är i desperat behov att främja sin kampanj som de lagt ner X antal kronor på. 'Imorgon får de 100 första som går in på X gratis Y!' kommer ju sprida sig om det t.ex. skickas till en person som befinner sig i en skola.

Sen är ju frågan också, eftersom man kan räkna med att främst ungdomar som tycker 2-300 kronor är mycket, kan deltaga, då reklam direkt riktat mot vissa åldrar är förbjudet. Är det 18 som gäller här?

Det känns som användarna kommer direkt, dom har som sagt inget att förlora, men att sälja till företag kan bli desto jobbigare. Dock, även om man inte har några företag som utnyttjer tjänster förlorar man inget.

Kritik?
Citera
2008-05-23, 18:14
  #2
Medlem
moderatswings avatar
Vilket företag är villigt att betala så mycket som 1 krona för varje person som läser deras SMS-reklam?
Citera
2008-05-23, 22:23
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vilket företag är villigt att betala så mycket som 1 krona för varje person som läser deras SMS-reklam?

Vad tror du man får betala för varje klick från google, jo ca 6- 10 kr per klick, en krona är billigt..
Citera
2008-05-23, 22:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
Vad tror du man får betala för varje klick från google, jo ca 6- 10 kr per klick, en krona är billigt..

Men den reklamen är riktad till någon som sökt efter den specifika produkten/produktgruppen. Ett reklam-sms får väl nästan lov att räknas som ett massutskick där man träffar rätt i 1 promille av fallen.
Citera
2008-05-24, 01:15
  #5
Medlem
Detta har väl redan provats ett antal gånger utan framgång.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=reklam+sms&meta=
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback