Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-22, 01:23
  #1
Medlem
Hej där,

Lekt lite med tanken att sätta igång med någon enklare affärsverksamhet och sett att vissa pizzerior här ute i trakterna sätts ut till försäljning då och då.

Har mycket ideer som skulle kunna funka, men kan inte mkt om restaurangbranschen i dagsläget. Behöver givetvis läsa på mycket mer innan det skulle vara aktuellt med ngt, men någon som har koll på det här med marginaler, t.ex en standardpizza som säljs för 45-50 :-, hur ser marginalerna ut där?

Hade även kunnat tänka mig köra nå form av deliveryservice från haket (finns inte ngt sådant här nu) och tänkte undra om man har möjlighet att göra nå form av avdrag för bensinkostnaderna som upstår?
Citera
2008-05-22, 03:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HienoHerrra
Hej där,

Lekt lite med tanken att sätta igång med någon enklare affärsverksamhet och sett att vissa pizzerior här ute i trakterna sätts ut till försäljning då och då.

Har mycket ideer som skulle kunna funka, men kan inte mkt om restaurangbranschen i dagsläget. Behöver givetvis läsa på mycket mer innan det skulle vara aktuellt med ngt, men någon som har koll på det här med marginaler, t.ex en standardpizza som säljs för 45-50 :-, hur ser marginalerna ut där?

Hade även kunnat tänka mig köra nå form av deliveryservice från haket (finns inte ngt sådant här nu) och tänkte undra om man har möjlighet att göra nå form av avdrag för bensinkostnaderna som upstår?
Jag har haft/har kontakter i pizzeria branschen.
Av ren nyfikenhet så brukar jag fråga vad en pizza kostar resturangen mellan tummen och pekfingret.
Självklart är det bra omöjligt att svara på men runt 8 kronor brukar den hamna på enbart för råvarorna.
Sedan brukar de lägga några kronor på anställda och jämföra så låt säga att alla de jag känner som driver pizzerior har jag räknat ut en snitt och det är på 15 - 25 kr, beroende på anställda och hur mkt de tjänar.

så säljer du en pizza för 50kr (vilket den går iväg lätt för mitt inne i storstaden t.o.m) och du säljer 70 pizzor per dag:

50 (snitt) X 70 = 3500

Sen är det inte bara pizzan du ska tjäna pengar på, då hade det inte fungerat. Du ska sälja kebab med bröd, kebabtallrik, familjepizzor (kanske inte säljs ofta men det går väl säkert åt en per dag), läsk (där man vanligtvis brukar ha en vinstmarginal på 4 - 12kr per burk beroende på inköpspris)

Har du vin och sprit rättigheter är det ett väldigt stort plus då det kommer locka väldigt många.

Vi kan ta exempel på hur statisken ser ut i städerna och på mindre orter när det gäller pizza (av egna erfarenheter). Gäller standard pizzor dock och exklusive läsk.

Stockholm innerstad - 40 - 65 kr
Stockholms förorter - 30 - 65 kr
Sydskåne (österlen) - 45 - 75 kr
Dalarna (avesta) - 45 - 70 kr
Uppsala - 30 - 60 Kr

Lycka till med din eventuella rörelse.
Pizza finns det pengar att tjäna i, men det är mycket arbete och tar på kroppen efter en kort period.
Citera
2008-05-22, 06:39
  #3
Medlem
Slupens avatar
Jag ha for mig att man skattar pa sina mjolinkop som pizzabagare.

Stammer det?
Citera
2008-05-22, 06:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Jag ha for mig att man skattar pa sina mjolinkop som pizzabagare.

Stammer det?
Snarare drar av?
Citera
2008-05-22, 16:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Jag ha for mig att man skattar pa sina mjolinkop som pizzabagare.

Stammer det?

Det är väl bara ett sätt för skattemyndigheten att vid ev. revision hävda att man sålt pizzor relaterat till den mängd mjöl man köpt in.

Sen tror jag att många pizzabagare idag köper in färdig deg som dom använder.
Citera
2008-05-28, 21:22
  #6
Medlem
Helt enkelt så att vi får börja baka barkpizzor :-)
Citera
2008-05-30, 01:14
  #7
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Jag ha for mig att man skattar pa sina mjolinkop som pizzabagare.

Stammer det?

Säljer du pizzor svart så stämmer det, antar jag.
Citera
2008-06-04, 19:00
  #8
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Jag ha for mig att man skattar pa sina mjolinkop som pizzabagare.

Stammer det?

Nej. Du får dra av momsen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback