Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-21, 20:19
  #1
Medlem
Hej

Ska sälja min verksamhet snart (inte bolaget) och kommer göra en stor vinst. Bolaget skall likvideras direkt efter försäljningen.
Insåg nyligen att jag först måste betala kapitalskatt och sedan skatt för aktieutdelning vilket lämnar mig med ca 50% kvar i handen!!
Vet någon hur jag kan undvika all denna skatt? Visst mäklar arvodet (använder mäklare vid försäljningen) är ju avdragsgill men vad mer kan man göra?! Flytta pengar till ett annat bolag, utomlands etc?
Tacksam för alla idéer!
Citera
2008-05-21, 22:03
  #2
Medlem
Jag tolkar det som att det är ett AB, rätt?

Varför ska du inte sälja bolaget?
Citera
2008-05-21, 22:43
  #3
Medlem
Jag har ingen koll själv och är nyfiken på lösningar.

En sak jag har ett svagt minne av är att det förut fanns några regler i Holland man kunde utnyttja på något vis och då sälja bolag och få behålla större delen av pengarna. När detta blev "kännt" här i Sverige så ändrade man reglerna så att det även här skulle gå att göra den typen av upplägg.

Hur detta upplägg fungerar har jag ingen aning om. Eller om det bara var rent skitsnack. Men om det stämmer borde någon här kunna berätta hur man går tillväga.
Citera
2008-05-22, 00:10
  #4
Medlem
söderbs avatar
Anlita någon inom området som kan alla kryphål osv, visst han tar en avgift men du kommer tjäna på det..
Citera
2008-05-22, 17:12
  #5
Medlem
Javisst det är ett AB! Köparen vill bara ha inkråmet och jag vill nog så fort som möjligt begrava företaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback