2008-05-21, 15:00
Medlem
Hej!

Jag undrar om det finns ett "USB-program" (för USB-minne) som fungerar på följande sätt:

När jag stoppar in USB-enheten så ska den kopiera allt som finns på exempelvis disk C: och göra en ghost (sm man kan öppna med ett samma program/eller annat program) alternativt låta alla mappar inklusive alla filer kopieras till USB-minnet... (helt automatiskt dessutom) dvs man ska kunna göra detta på en dator som är (låst) exempelvis bibliotek eller liknande dator som fungerar som informationsdator som helkt enkelt kräver rättigheter i systemet för att få access..
Senast redigerad av Erik_H 2008-05-21 kl. 15:14.
Citera
2008-05-21, 17:13
Medlem
Det borde finnas eller?
Citera
2008-05-21, 18:16
Medlem
sparlunds avatar
Läs den klistrade tråden i säkerhet om usb-keyloggers, om den nu finns kvar..
Citera
2008-05-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Läs den klistrade tråden i säkerhet om usb-keyloggers, om den nu finns kvar..

Har du verkligen läst allt?
Jag pratar inte om någon keylogger
Citera
2008-05-21, 22:17
Medlem
Slash4s avatar
googla eller sök på "usb U3", ifall det inte är ett sådant usbminne du har.
googla eller sök på "Universal Customizer".

ifall du har tänkt kopiera hela C: kommer du nog behöva rätt så stor kapacitet på ditt usbminne.
Citera
2008-05-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slash4
googla eller sök på "usb U3", ifall det inte är ett sådant usbminne du har.
googla eller sök på "Universal Customizer".

ifall du har tänkt kopiera hela C: kommer du nog behöva rätt så stor kapacitet på ditt usbminne.

Ni verkar inte förstå riktigt hur jag menar.. Något ni undrar över, det känns som att jag vart rätt tydlig
Citera
2008-05-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_H
Ni verkar inte förstå riktigt hur jag menar.. Något ni undrar över, det känns som att jag vart rätt tydlig

Slash4 hade ett jättebra svar på din fråga. Från översta sidan på första googlingen "...minnet stoppas in i datorn och på så sätt kan valfritt program exekveras helt utan att det märks från användarens sida. Eventuellt stulen information kan sedan lagras i en dold katalog på USB-minnet."

Några oklarheter kring det? Visst - datorns OS måste tillåta att program från USB-minnet exekveras automatiskt, men är datorn slarvigt konfigurerad är det lätt hänt. Detta problem kan du aldrig komma runt.

Så svaret på din fråga är: Ja, det är fullt möjligt att skapa sådana program så därför har det med all sannolikhet redan skett.
Citera
2008-05-22, 18:43
Medlem
kentabarss avatar
Jag läste en tråd här på flashback för ~ vecka sen som handlade om ungefär det där. Det programmet tog dock bara ut lösenord osv. Men om du kan koda så kan du säkert göra om programmet.
Citera
2008-05-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Slash4 hade ett jättebra svar på din fråga. Från översta sidan på första googlingen "...minnet stoppas in i datorn och på så sätt kan valfritt program exekveras helt utan att det märks från användarens sida. Eventuellt stulen information kan sedan lagras i en dold katalog på USB-minnet."

Några oklarheter kring det? Visst - datorns OS måste tillåta att program från USB-minnet exekveras automatiskt, men är datorn slarvigt konfigurerad är det lätt hänt. Detta problem kan du aldrig komma runt.

Så svaret på din fråga är: Ja, det är fullt möjligt att skapa sådana program så därför har det med all sannolikhet redan skett.

Jag har inget U3-minne dessvärre så informationen var inte till hälp....

Men självklart uppskattar jag alla svar så tack ändå.
Citera
2008-05-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_H
Jag har inget U3-minne dessvärre så informationen var inte till hälp....

Men självklart uppskattar jag alla svar så tack ändå.

Men du läser ju inte på! Det krävs ett U3-minne för att denna typ av attack ska fungera. Så informationen var visst till hjälp - nu vet du nämligen svaret på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in