2008-05-21, 02:17
Bannlyst
Hej
De har snackats en del om stilnoct på forumet jag tro den gjort mig lite nojig el något den är rätt stark. Jag tar varje natt dessutom är jag seg och trög dagen efte. Jag har käkat imovan och har planer och käka den igen. Har hört folk rekommendera den mera. Vad är de för skillnad på dessa 2 preparat egentligen jag menar om man tar de för sömn vilket är i längre period bäst har haft sömnproblem länge vet att inte piller är bäst. Kom med er erfarenhet ni som käkat dessa piller unde längre period som mig typ 2 år är de ens typ värt och byta nu.
Citera
2008-05-21, 02:51
Medlem
Sänggavels avatar
hmm.. lust att förklara lite tydligare vad du menar? det är väl egenltigen inte meningen att man ska äta varken stilnoct el imovane särskilt länge då de är toleranshöjande och är rel. tillvänjningsvänliga sas.
Citera
2008-05-21, 03:18
Bannlyst
Jag vet man inte ska käka de en längre tid men har blivit så för mig. Jag menar ex stilnoct om den ger mera biverkningar emot vad imovan ger i ängden typ.
Citera
2008-05-21, 03:48
Medlem
Sänggavels avatar
jag har bara erfarenhet av stilnoct i princip, käkade de alldeles för mkt alldeles för länge, det slutade med att jag blev beroende av dom och kunde inte fungera utan dom, men sen när jag slutade med dom var det sån enorm avgiftning att jag inte rört dom sen dess, jag svettades, hade ont överallt, feber,darrningar o mådde skit psykiskt i tre veckor. sen om det enbart berodde på att jag slutade med stilnocten el inte låter jag vara osagt.

i vilket syfte tar du tablettenra? är det endast för att sova? vad händer/känner du när du inte har imovane/stilnoct? hur länge har du ätit dom?
Citera
2008-05-21, 10:02
Medlem
sthlmnights avatar
Man kan inte ta dessa varje natt. Säger väl sig självt?
Har inte din läkare berättat att du måste ha så kallade drug holidays för att inte utveckla allt för stor tolerans eller beroende?

Du kan t ex ta: stilnoct - månd tis ons tors fre, uppehåll lörd och sönd
Ett annat exempel : stilnoct månd tis ons, uppehåll tors eller fredag + lörd söndag.
Eller så tar du stilnoct 3dagar i veckan har 2 dagar med imovane och 2 dagar fria från sömntabletter eller så kanske du kan ta lergigan.

Du kan också köra t ex 3veckor med stilnoct och sen skifta till 3veckor imovane o s v.

Ett annat bra hjälpmedel för sömnen är mirtazapin eller mianserin. Båda är antidepressiva men många har dem för sömnen. Mirtazapin hjälpte mig med sömnen otroligt mycket men observera att du måste ta dom kl 20.00-21.00 för att inte vara trött dagen efter. De första dagarna är man extra trött och seg men det är övergående och om tröttheten är för stor får man, tro det eller ej ÖKA dosen, ja du hörde rätt! Öka dosen så minskar tröttheten om den skulle bli för påtaglig.
Viktökningen av mirtazapin är en fråga om diciplin, man kan inte gå upp magiskt i vikt utan att inte äta mer. Så ni som skyller på det faller för frestelsen.

Man ska inte bli seg och trött dagen efter stilnoct, det låter väldigt konstigt då eliminationshalveringstiden är endast 0,8-3,2 timmar!
Citera
2008-05-21, 10:50
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Jag försöker att skifta mellan stilnoct och imovane. Så fort jag märker att jag börjar bli tolerant så byter jag... det tycker jag funkar utmärk
Hör med din läkare om du inte kan göra så, räcker ofta med små paket så han inte börjar tro att du missbrukar dom när du ber om olika sorter.

Annars tycker jag stilnoct är lite starkare än imovane, sover längre av imovane och somnar fortare av stilnoct.. men det kan bero på annat också
Citera
2008-05-22, 16:02
Bannlyst
Min läkare har inte snackat om någon drug holidays angående sömntabletter och inte visste jag om de heller. Jag typ känner mig seg el sover väldigt djupt ont i huvet, illamående i bland vaknar tidigt somnar i bland inte om jag inte tar en xanor sover som en stock efte den. De kanske har med andra antidepp jag käkar de känns som en karusell med piller nu, ler utåt till alla och säger de e bra, men mår piss och har ingen bra läkare nu.

Men får snart de tro jag.Jag är beroende psysikt om inte fysiskt med. Men har blivit så förvirrad då läkare jag haft till och från sagt olika grejer. Min läkare jag haft hittils är som en jultomte skriver ut de jag vill ha nästan i princip. Stressad är han med nu nyligen skrev han ut 100 xanor på 3 uttag. Jag tänker inte fastna nu har jag bestämt och trappa ner dem i alla fall käkar de 2mmg per dag och oftast i förebyggande syfte och blir tröt.

Men nu har skolan slutat så då har jag tid i lugn och ro och har ett schema från en beroende läkare som hjälpt mig på min egen begäran ett nedtrappningschema fick de i januari he och e i maj. Jag käkar inga höga doser men xanor är en stark benz. De var de tar en dag i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in