Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 22:41
  #1345
Medlem
stickadhalsduks avatar
Hej flashbackvänner,

Har fått gabapentin 300 mg utskrivet för mina ischiassmärtor som jag dragits med i nästan ett halvår nu.

Tog första tabletten för 3 dagar sedan runt kl 19:00 och tog sedan en till runt 21:30. Kände mig då lite snurrig och allmänt ganska skön, gick och la mig och sov den natten som ett litet barn. Tänkte inte så mycket på ryggsmärtorna då men vaknade upp och ryggsmärtorna var helt borta för första gången på ett halvår. Den känslan är ganska otrolig som ni kanske förstår.

Hur som helst.. Har blivit rekommenderad av doktorn att ta dessa 3 ggr per dag, vilket jag gjorde och då får jag ingen skön känsla i huvudet (vilket jag heller inte eftersträvar) men smärtorna håller sig i alla fall borta vilket är helt jävla otroligt.

Så vad tror ni, kommer effekten avta med tiden och smärtorna kommer smyga sig tillbaka så småningom om jag fortsätter äta dessa enligt min doktors rekommendationer? Och finns det stor risk för beroende, även om jag enbart tar dessa för att slippa ont i ryggen snarare än att bli hög? Gissar att den sista frågan kan bero från person till person, men har ni någon allmän uppfattning?
Citera
2018-04-27, 09:24
  #1346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Hej flashbackvänner,

Har fått gabapentin 300 mg utskrivet för mina ischiassmärtor som jag dragits med i nästan ett halvår nu.

Tog första tabletten för 3 dagar sedan runt kl 19:00 och tog sedan en till runt 21:30. Kände mig då lite snurrig och allmänt ganska skön, gick och la mig och sov den natten som ett litet barn. Tänkte inte så mycket på ryggsmärtorna då men vaknade upp och ryggsmärtorna var helt borta för första gången på ett halvår. Den känslan är ganska otrolig som ni kanske förstår.

Hur som helst.. Har blivit rekommenderad av doktorn att ta dessa 3 ggr per dag, vilket jag gjorde och då får jag ingen skön känsla i huvudet (vilket jag heller inte eftersträvar) men smärtorna håller sig i alla fall borta vilket är helt jävla otroligt.

Så vad tror ni, kommer effekten avta med tiden och smärtorna kommer smyga sig tillbaka så småningom om jag fortsätter äta dessa enligt min doktors rekommendationer? Och finns det stor risk för beroende, även om jag enbart tar dessa för att slippa ont i ryggen snarare än att bli hög? Gissar att den sista frågan kan bero från person till person, men har ni någon allmän uppfattning?

300mg är en rätt så låg dos som jag förstått det. Och efter ett tag på samma dos så kommer du behöva höja den, men hur lång tid är svårt att svara på.

Du kommer utveckla ett fysiskt beroende om du äter den varje dag. Och kommer troligtvis få doshöjningar med jämna mellanrum (när den slutar hjälpa mot din smärta, så kommer nog läkaren att öka dosen).

Och vid höga doser Gabapentin kommer det även en massa biverkningar, iaf för mig egen del. Börjar du få massa biverkningar efter en doshöjning, så skulle jag nog be läkaren om att få gå över på Lyrica istället. Den fungerar på samma sätt mot smärtan. Och är en "nyare" variant av Gabapentin. Som inte ger samma biverkningar vid högre doser.

Men du kanske redan har fått testa Lyrica? Tycker man känner sig mkt mer "stabil" på den, mot på Gabapentin. Men en del verkar få bätttre smärtlindring av Gabapentin dock. Så det är väldigt individuellt.

Du får känna dig fram helt enkelt.

mvh
EUO
Citera
2018-04-27, 09:46
  #1347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Hej flashbackvänner,

Har fått gabapentin 300 mg utskrivet för mina ischiassmärtor som jag dragits med i nästan ett halvår nu.

Tog första tabletten för 3 dagar sedan runt kl 19:00 och tog sedan en till runt 21:30. Kände mig då lite snurrig och allmänt ganska skön, gick och la mig och sov den natten som ett litet barn. Tänkte inte så mycket på ryggsmärtorna då men vaknade upp och ryggsmärtorna var helt borta för första gången på ett halvår. Den känslan är ganska otrolig som ni kanske förstår.

Hur som helst.. Har blivit rekommenderad av doktorn att ta dessa 3 ggr per dag, vilket jag gjorde och då får jag ingen skön känsla i huvudet (vilket jag heller inte eftersträvar) men smärtorna håller sig i alla fall borta vilket är helt jävla otroligt.

Så vad tror ni, kommer effekten avta med tiden och smärtorna kommer smyga sig tillbaka så småningom om jag fortsätter äta dessa enligt min doktors rekommendationer? Och finns det stor risk för beroende, även om jag enbart tar dessa för att slippa ont i ryggen snarare än att bli hög? Gissar att den sista frågan kan bero från person till person, men har ni någon allmän uppfattning?

En god vän till mig hade ischias-smärtor, och fick gabapentin utskrivet mot det. Han åt samma som du, 300 mg 3 ggr om dagen.
Han berättade att han slutade bli påverkad av dom efter ett tag, men att smärtlindringen nästan blev bättre efter han gått in sig på dom.
Det visade sig att han hade ett diskbråck nere i ryggen, strax ovanför ändan. Han fick operera, och efter operationen fick han ett avtrappningschema där han skulle vara Gabapentin-fri efter en vecka. Han kände att han inte fixade det schemat, tack vare beroendet och oviljan att eventuellt lida, så han trappade ner på eget bevåg under en månad ungefär, istället för en vecka som han fick rekommenderat av läkare.
Hade jag varit du hade jag pratat med en Ortoped och varit riktigt på angående röntgen. Röntgen av ländrygg för o va exakt.
Vännen min gick nästan ett helt år innan han fick veta vad som var fel, och så fort han fick klok kontakt med Ortoped så löste sig det hela ganska snabbt. Operation efter en 2-3 månader. Idag är han mycket bättre, fri från gabapentin och div. svart-köpta smärtstillande tabletter. Han har ännu lite problem med ryggen men hans kota/kotor är ju försvagad/e sen skadan och operationen, och överlag är han nöjd.

Återigen, se till att få en röntgen av din nedre rygg. Gabapentin funkar jättebra mot smärta men var tydligen ingen höjdare alls o va beroende utav.

Lycka till!
Citera
2018-04-28, 23:16
  #1348
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xote
En god vän till mig hade ischias-smärtor, och fick gabapentin utskrivet mot det. Han åt samma som du, 300 mg 3 ggr om dagen.
Han berättade att han slutade bli påverkad av dom efter ett tag, men att smärtlindringen nästan blev bättre efter han gått in sig på dom.
Det visade sig att han hade ett diskbråck nere i ryggen, strax ovanför ändan. Han fick operera, och efter operationen fick han ett avtrappningschema där han skulle vara Gabapentin-fri efter en vecka. Han kände att han inte fixade det schemat, tack vare beroendet och oviljan att eventuellt lida, så han trappade ner på eget bevåg under en månad ungefär, istället för en vecka som han fick rekommenderat av läkare.
Hade jag varit du hade jag pratat med en Ortoped och varit riktigt på angående röntgen. Röntgen av ländrygg för o va exakt.
Vännen min gick nästan ett helt år innan han fick veta vad som var fel, och så fort han fick klok kontakt med Ortoped så löste sig det hela ganska snabbt. Operation efter en 2-3 månader. Idag är han mycket bättre, fri från gabapentin och div. svart-köpta smärtstillande tabletter. Han har ännu lite problem med ryggen men hans kota/kotor är ju försvagad/e sen skadan och operationen, och överlag är han nöjd.

Återigen, se till att få en röntgen av din nedre rygg. Gabapentin funkar jättebra mot smärta men var tydligen ingen höjdare alls o va beroende utav.

Lycka till!

Tack för långt och utförligt svar. Hittills känner jag bara att smärtan lindrats enormt sedan jag började ta dessa tabletter. Har svårt att se att jag inte skulle kunna sluta ta dom nu efter enbart ett par dagar i alla fall men det är klart, kommer smärtan tillbaka så vill man ju ta tabletterna, men det är ju snarare för att bli kvitt smärtan än ett beroende Men som sagt jag är orolig att det kommer se annorlunda ut om jag tvingas ta detta under en längre tid.

Hur som helst, på måndag ska jag på magnetröntgen och läkaren har redan föreslagit att skicka in en spruta på det skadade området om det är ett diskbråck. Med min ålder och fysiska status så ska det tydligen ha en ganska hög procentsats att hjälpa, men som sagt magnetrönten ska först visa vad det är och vart smärtan kommer ifrån. Bor i USA så sjukvården är ju lite snabbare här än vad den många gånger är i Sverige vilket är positivt, förutom för plånboken då
Citera
2018-04-28, 23:19
  #1349
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
300mg är en rätt så låg dos som jag förstått det. Och efter ett tag på samma dos så kommer du behöva höja den, men hur lång tid är svårt att svara på.

Du kommer utveckla ett fysiskt beroende om du äter den varje dag. Och kommer troligtvis få doshöjningar med jämna mellanrum (när den slutar hjälpa mot din smärta, så kommer nog läkaren att öka dosen).

Och vid höga doser Gabapentin kommer det även en massa biverkningar, iaf för mig egen del. Börjar du få massa biverkningar efter en doshöjning, så skulle jag nog be läkaren om att få gå över på Lyrica istället. Den fungerar på samma sätt mot smärtan. Och är en "nyare" variant av Gabapentin. Som inte ger samma biverkningar vid högre doser.

Men du kanske redan har fått testa Lyrica? Tycker man känner sig mkt mer "stabil" på den, mot på Gabapentin. Men en del verkar få bätttre smärtlindring av Gabapentin dock. Så det är väldigt individuellt.

Du får känna dig fram helt enkelt.

mvh
EUO

Alright, jag har inte fått lyrica, dock fick jag percocet när smärtan var som allra värst (kunde varken stå eller gå då) men sedan har jag fått "soma" vilket är någon form av muskelavslappnare och de hjälpte helt ok.

Som sagt så ska jag på magnetrönten på Måndag så vi får se hur det går och vad doktorn kan göra eller hur vi ska gå vidare. När du säger fysiskt beroende dock, är det efter månaders bruk oftast? Jag har ju enbart tagit dessa ett par dagar och känner att jag lätt skulle kunna hoppa av dessa utan problem, så länge smärtan inte kommer tillbaka dvs
Citera
2018-04-29, 08:45
  #1350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Alright, jag har inte fått lyrica, dock fick jag percocet när smärtan var som allra värst (kunde varken stå eller gå då) men sedan har jag fått "soma" vilket är någon form av muskelavslappnare och de hjälpte helt ok.

Som sagt så ska jag på magnetrönten på Måndag så vi får se hur det går och vad doktorn kan göra eller hur vi ska gå vidare. När du säger fysiskt beroende dock, är det efter månaders bruk oftast? Jag har ju enbart tagit dessa ett par dagar och känner att jag lätt skulle kunna hoppa av dessa utan problem, så länge smärtan inte kommer tillbaka dvs

Soma är också rätt så beroendeframkallande som jag förstått det (du får googla detta och kolla så det stämmer, tror det finns en tråd om soma här också.) Och inte så kul att sluta med om jag minns rätt. Men som sagt, det är flera år sen jag läste om just soma, så jag är inte alls säker här.

Med Lyrica så räcker det med en vecka på doser över 600mg/dagen för att man ska må rätt kasst några dagar när man slutar sen. Efter en månad på Lyrica, även på en dos på 300mg/snitt om dagen, så mår man förjävligt ett tag efter. Värre än en månad på nån opiat, helt klart. Iaf för min del.

Nu är Gabapentinen inte lika dospotent som Lyrica, och har inte lika bra upptagningsförmåga som Lyrica heller. Tror 300mg Gabapentin motsvarar ca 100mg Lyrica. Men Gaba'n borde inte ge lika jävlig abstinens som Lyrica. Däremot tycker jag biverkningarna på Gabapentinen (när man kommit upp i lite högre doser) blir för jobbiga för att den ska vara värd att äta. Och när man når den dosen, där biverkningarna blir för många, så brukar en övergång till Lyrica vara mkt bättre. Då den är mkt mer stabil, vet inte hur jag ska förklara riktigt. Men inte samma biverkningar iaf, och mer dospotent.

Hur som helst, äter du Gabapentin dagligen, och dessutom får dosökningar med jämna mellanrum, så räkna med ett helvete när/om du ska sluta sen när du ätit den en längre period.

Detta är dock lite olika från person till person. Vissa verkar dock tycka mer om Gaba än Lyrica, så det är väl rätt så individuellt. Som vanligt när det gäller dom här två substanserna.

Många läkare förstår dessutom inte hur pass beroendeframkallande gabapentin och pregabalin (Lyrica) är. Och skriver hellre ut någon av dom än någon opioid, fast dessa substanser är värre att sluta med än vilken opioid som helst. Men, Gabapentin och Lyrica verkar fungera bättre mot vissa former av smärta än vad opioider gör. Så det kanske helt enkelt är bästa medicinen för din del

Tänkte bara varna lite för beroendet som följer med. Så du är medveten om det. För gissar på att din läkare inte sagt så mycket om just den biten? Eller det kanske han har gjort? Om inte, så fråga honom. Skulle vilja höra vad han säger om hur pass lätt det är att bli beroende av gabapentin och lyrica. Och hur svårt det är att sluta. Så fråga gärna och återkom med vad hans svar blev

Hursomhelst, skönt att du blivit av med smärtan iaf!

Edit:

Såg nu att du bor i USA. Du har inte funderat på medicinsk cannabis mot din smärta? Ett litet tips bara. Något du borde kolla upp tycker jag.

mvh
EUO
__________________
Senast redigerad av EUO 2018-04-29 kl. 08:47.
Citera
2018-04-29, 13:20
  #1351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Text

Hej!

Jag käkade Gabapentin för perifer nervsmärta mellan augusti - oktober förra året .
Så länge jag käkade de som ordinerat (300mg x3 per dag) så höll sig smärtorna borta. Det sköna suset försvann ur huvudet efter bara ett par dagars doserande, men smärtlindringen fanns kvar.

Beroendet kommer oavsett om du tar det för att bli hög eller om du tar det medicinskt. Det handlar ju inte om ett mindset när kroppen blir beroende av en substans.

Som regel så tappar givetvis droger effekt i och med tolerans, men gabapentin är nog en av få droger då jag inte behövt höja dosen under en tre månaders period.

Börja klippa efter tre månader, trots att effekterna var goda för smärtan. Anledningarna till att jag gjorde det var för att jag började missbruka medicinen - tog alla mina 900mg på morgonen, titrerat över en timme, för att få tillbaka suset i bollen, istället för tre gånger utspritt över dage. Som du säkert vet, så är Gabapentin en lurig drog att knarka på, då kroppen bara kan ta upp en viss mängd inom en viss tid.

En annan anledning är att jag började uppleva vissa bieffekter, allt starkare ju längre tiden gick; amnesi (jävligt dåligt då mitt jobb är som lågavlönade, låg status-slan i kaffebranschen, och gärna behöver komma ihåg ett tiotal drycker samt massa jävla olika typer av mjölk, enkel elle dubbel espresso, sitter här eller ta med, yada-yada), och en subtil, me märkbar, kognitiv nedsättning. Jag började helt enkelt känna mig trög, något som var extremt deprimerande då jag alltid känt att jag varit relativt klipsk och snabbtänkt. Ingen som skulle bli hedersmedlem i Mensa dock, men efer min egen bedömningsförmåga, ett par snäpp vassare än de flesta i min omgivning.
Mitt abstrakta tänkande blev kraftigt reducerat, likaså mina kreativa sidor.

Trappade ut under ca tre veckor, och ändå var avtändningen förjävlig..
Sömnlös. Konstiga sensationer av strömföring i kroppen. Myrkrypningar. Fysatan, vilka jävla myrkrypningar.
Muskelsmärtor. Extremt nedsatt närminne under denna avtändning.
Likt en benso-AT kändes allt som i en jävligt obehaglig dröm. Kändes som om jag skulle svimma när som helst, större delen av denna AT. Dock så varade inte dessa symptom längre än ca 3 veckor, och gick betydligt lättare redan halvvägs in i vecka 2.

Den sociala ångesten satt dock kvar tills jag började med Lyrica.

Efter Gaban, började jag på Lyrica, i december samma år.
Började på 75mg x3 dagligen, för att sluta på 900mg/dagen, för att toleransen bygger så jävla snabbt på det rävgiftet.

Träffade på ett par killar som fått Lyrica mot samma typ nervsmärtor som mig, men som hade ätit det i ett par år.
Dessa snubbar verkade inte ha kunnat få jobb på Samhall. Schimpanser framstod som mer intelligenta än dessa men det kan ju vara så att dessa var två extraordinära offer för omständigheterna.

Läste också en (var det kanske ett par?) studier som antydde att just Gabapentin och Pregabalin är en "dödsdom" för skapandet av nya synapser. Detta, tillsammans med samma bieffeker som gaban men intensivare, samt sluddrigt tal, ytlig sömn och muskelryckningar, en kronisk enfald som fick mig att tro att jag skulle bli ett medikament-kolli, fick mig att börja trappa ut Pregabalin, i februari i år, efter tre månaders bruk.

På Pregab så var avtändningen bland det värsta jag har varit med om. Fick sjukintyg av min läkare (som när jag frågade denne om bieffekter och utsättningssyptom svarade att det inte var något att oroa sig för. Han sa också att det gick alldeles utmärkt att dricka alkohol på Pregabalin) och låg hemma i 4 veckor med vad jag bara kan beskriva som 4 veckor då min första tanke på morgon var, "låt mig dö", och den sista innan jag somnade, om jag somnade, var "låt mig dö FÖRFAN".
DP/DR som var så intensiv att jag till tider skrattade, för det kändes så absurt att kunna må så dåligt och fortfarande överleva.
Det var jävligt mycket benso, opioider och cannabis under denna tid för att lindra avtändningen.
Krävdes uppemot 6mg Iktorivil och ett planläggande dagen innan för att gå och handla mat.

Jag har tänt av från Subutex, från Oxikodon, Tramadol och relativt höga dose alprazolam/klonazepam.
Benso-AT är den enda som var värre än Lyrica, då efter att ha legat på uppemot 10-12mg alprazolam dagligen.
Men Lyrican låg inte långt efter.

Kan dock sägas att precis som jag metaboliserar knark extremt bra, och som regel kräver mycket mindre doser för samma effekter som många av mina vänner, verkar jag uppleva avtändningar mer intensivt.
Men nätet är fyllt av skräckhistorier om Gaba/Pregab avtändingar, så det är inte bara jag "känner efter" för myckt.

Den akuta avtändning var över på ett par veckor som sagt var, men det är först nu som jag börjar känna mig relativt "normal" igen.

Nu blev inlägget jävligt långt, såg jag. Beklagar.

Min poäng är;

Gabapentin är liksom Lyrica relativt nya medikament, som vi egentligen vet lite om.
Mitt tips till dig är att klippa det medan leken är kul.

Säg vad fan du vill till din läkare om bieffekter, bara få denne att förstå att du INTE vill tugga gabapentin.
Och vad du än gör, undvik Lyrica som pesten. Du vill inte sitta med den avtändningen.
Det är en fin medicin att ha när inget annat hjälper, vid enstaka tillfällen, eller som ett bakfyllepiller.

Om du behöver starkare saker än t.ex. Cannabis för smärtlindringen, försök att få testa mer beprövade preparat som har samma profil när det gäller biverkningar.
Kodein fungerade fint för mig, och nu tar jag mellan 60-90 mg de dagar då smärtan är outhärdlig.

Men är det så att det är det enda som funkar, och din smärta hindrar dig från att leva, tugga iväg.
Bara gör din läxa och läs på så mycket som du kan om vad du medicineras med.

Min nervsmärta har faktiskt förbättrats avsevärt sedan jag hoppade av Gaba/Pregab, så något gott verkar det ha gjort.

Hoppas du inte tar mitt inlägg som skrämsel-propaganda.

Önskar dig lycka till.
Citera
2018-04-29, 23:09
  #1352
Medlem
Tanken är ju att man ska ta den reglbundet vid behov. Jag har tagit en tablett plusen stesolid för att få mer effekt. Men de sista dagarna har jag haft bara dom, som lite godis ca 8/ dag
Citera
2018-05-05, 21:07
  #1353
Medlem
Jag står på Citodon 2 ggr 2 (underhållsdos), Oxascand 10 mg 1-3 vid behov, och har nu efter bukoperation (hysterektomi, öppen bukkirurgi) fått neuropatisk smärta som inte dämpas nämnvärt av citodon. Grejen är att jag skulle behöva gabapentin för nervsmärtorna, men då plussar det på kodeineffekten, undrar då hur tusan det blir med alla dessa preparat tillsammans? Någon som provat Citodon + gabapentin + Oxascand ?? Kommer jag ens få utskrivet gabapentin så länge jag äter Citodon och Oxascand? Eftersom det ger en ökad risk för andningsdepression.

Behöver lite råd, för Citodon är lite svårt att vara utan i min övriga värkproblematik och vill inte få skov igen, men mina nervsmärtor är inte att leka med heller, det är rent av handikappande, dessutom så dämpar oxa min ptsd relaterade ångest, så de gör att jag fungerar mer normalt utan förlamande panikattacker.

Jag skulle behöva alla tre preparat, är det någon som äter den kombinationen? Erfarenheter ang detta?
Citera
2018-05-07, 09:52
  #1354
Medlem
biffolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogisa
Det ska inte vara några problem. Har haft gabapentin, citodon(och tramadol vid andra tillfällen) och stesolid(diazepam) på läkares ordination. Inga problem alls. Nu tar jag gaba med stilnoct varje kväll och har slutat med opis men jag har aldrig känt av några problem eller hört någon annan som haft det vid normala doseringar. Har legat på 1800-3300mg per dygn i flera år.
__________________
Senast redigerad av biffolo 2018-05-07 kl. 10:05.
Citera
2018-06-16, 14:47
  #1355
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogisa
Jag står på Citodon 2 ggr 2 (underhållsdos), Oxascand 10 mg 1-3 vid behov, och har nu efter bukoperation (hysterektomi, öppen bukkirurgi) fått neuropatisk smärta som inte dämpas nämnvärt av citodon. Grejen är att jag skulle behöva gabapentin för nervsmärtorna, men då plussar det på kodeineffekten, undrar då hur tusan det blir med alla dessa preparat tillsammans? Någon som provat Citodon + gabapentin + Oxascand ?? Kommer jag ens få utskrivet gabapentin så länge jag äter Citodon och Oxascand? Eftersom det ger en ökad risk för andningsdepression.

Behöver lite råd, för Citodon är lite svårt att vara utan i min övriga värkproblematik och vill inte få skov igen, men mina nervsmärtor är inte att leka med heller, det är rent av handikappande, dessutom så dämpar oxa min ptsd relaterade ångest, så de gör att jag fungerar mer normalt utan förlamande panikattacker.

Jag skulle behöva alla tre preparat, är det någon som äter den kombinationen? Erfarenheter ang detta?

Ja det går. Min pappa har tyngre mediciner utskrivna och fick lyrica ovanpå dem utan problem. Så länge det är medicinska doser det handlar om och du inte käkar massa extra vid sidan om så är andningsdepression inget problem.

Annars kan du ju prova byta citodon mot tramadol som faktiskt kan hjälpa vid nervsmärtor. Du har rätt att citodon är fullkomligt värdelöst mot det.
Citera
2018-06-20, 15:01
  #1356
Medlem
Vad ligger Gabat på idag? (inom eu-pharma's)
__________________
Senast redigerad av Sunfire 2018-06-20 kl. 15:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback