Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-20, 18:35
  #1
Medlem
Hejsan, fick 1.3 på högskoleprovet och det var ju den magiska gränsen senast? nu undrar jag om ni tror jag har någon chans att bli antagen, om det är en realistisk chans? hörde att dte är fler som sökt till högskolan detta år.
örebro var mitt första val. vad vinner man på att ha dte som första val?

ge mig era åsikter.

mvh tor
Citera
2008-05-20, 19:12
  #2
Medlem
hej igen

skule verkligen uppskatta att höra era åsikter?
Citera
2008-05-20, 19:18
  #3
Medlem
VitNegers avatar
Chansen bör ju vara större i år i o m att dom tagit bort kvoten för arbetslivserfarenhet.

Tycker väl inte att Örebro är ett så bra val, men känner du att du verkligen inte kan komma in på de fyra och inte satsar på en av de stora byråerna så är det säkert bra.

Lycka till!
Citera
2008-05-20, 20:29
  #4
Medlem
Min åsikt?

Att det är ganska onödigt att sitta här och spekulera. Men ok, det är kört för dig. Lika bra du börjar vända burgare.
Citera
2008-05-20, 20:33
  #5
Medlem
ja det var ett ärligt svar, har aldrig vart bra på att jobba på restaurang dock, har dålig hygien och svårt att låta bli att äta av maten..

vad vinner man att ha sökt en utbildning i första hand i motsats till de som har den som andra hand?

mvh tor
Citera
2008-05-20, 21:01
  #6
Medlem
VitNegers avatar
Blev lite fel.
__________________
Senast redigerad av VitNeger 2008-05-20 kl. 21:55.
Citera
2008-05-20, 21:09
  #7
Medlem
Buffelns avatar
Lär ju knappast vara ett karriärminus så länge du sitter ting. Möjligtvis att det blir tungt med de stora byråerna, men det är väl inte hela världen.
Citera
2008-05-20, 21:09
  #8
Medlem
Bud Fluds avatar
Du har snarare en nackdel att sätta Örebro i första hand. OM det skulle ske en dipp på de mer etablerade lärosätena så skulle du gå miste om den chansen. Spec nu då de tar bort HA-kvoten.
Citera
2008-05-20, 21:12
  #9
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-leif
ja det var ett ärligt svar, har aldrig vart bra på att jobba på restaurang dock, har dålig hygien och svårt att låta bli att äta av maten..

vad vinner man att ha sökt en utbildning i första hand i motsats till de som har den som andra hand?

mvh tor

...okej?
Du låter som en riktig örebroare. Du kommer nog trivas skitbra.

Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
De som sökt i första hand tävlar mot varandra. Om det sen finns platser över så gå de till dom som sökt X(Örebro i detta exempel) som andraval.

Nej, jag skulle kunna tänka mig att påstå att du har helt fel här.
Citera
2008-05-20, 21:22
  #10
Medlem
[



Nej, jag skulle kunna tänka mig att påstå att du har helt fel här.[/quote]


hur funkar det då?

mvh
Citera
2008-05-20, 21:47
  #11
Medlem
VitNegers avatar
orkarN:

Du har rätt. Missade lite...

Alltså: Först får de med högst betyg en plats, oavsett vilken rangordning man har på X. Sedan sker det jag skrev i inlägget innan.
Man tävlar alltså först och främst genom betyg. Inom samma betygsintervall så konkurrerar först de som har förstaval, sedan de som har andrahandsval osv. Finns det platser över ramler de ner till de lägre betygen där samma sak sker.
__________________
Senast redigerad av VitNeger 2008-05-20 kl. 21:54.
Citera
2008-05-20, 21:58
  #12
Medlem
r0g3rs avatar
skulle vara intressant vad du hade för gymmnasie betyg eftersom de mer visar hur duktig du är på att plugga och slita. Det har ju visats ofta att folk som kommit in via högeskoleprovet hoppar av eftersom de inte pallar plugga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback