Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-20, 11:33
  #1
Medlem
Hej, jag blev avskedad ifrån min provanstälning efter 2dagar.
Jag missköte mig inte utan gjorde ett jätte bra jobb och var alltid i tid samt trevlig men chefen måste ha stört sig på mig eller velat ha in någon annan.
Är det lagligt att bli avskedad så fort och vad är det som gäller då?
Citera
2008-05-20, 11:34
  #2
Medlem
atms avatar
Säker på att du inte hade två dagars provjobb då?, för utvärdering.
Citera
2008-05-20, 11:34
  #3
Medlem
ja

ja provanstäld
Citera
2008-05-20, 11:40
  #4
Medlem
sasos avatar
fan va skumt
Citera
2008-05-20, 12:35
  #5
Medlem
Hade du en provanställning som var längre än 2 dagar har han gjort fel ja, du kan ju försöka komma överens me honom om nånting elr ta kontakt me lämpligt fackförbund om du är medlem
Citera
2008-05-20, 12:51
  #6
Medlem
Muskedunders avatar
Se det från den ljusa sidan. Du har ju uppsägningstid också! Inalles 16 arbetsdagar hos en arbetsgivare. Kanske inget man tar upp i CVt direkt

2 dagar. Prata med chefen och ta reda på hans skäl, även om han inte är tvungen att berätta varför.
Citera
2008-05-20, 14:04
  #7
Medlem
Uppsägning != Avsked
Citera
2008-05-20, 14:14
  #8
Medlem
Giggis avatar
Under en provanställning kan arbetsgrivaren när som helst säga upp den anställde, men 14 dagars uppsägningstid gäller. Antingen jobbar du dessa 14 dagar eller så blir du arbetsbefriad. Dock verkar det märkligt att redan efter 2 dagar säga upp dig om det inte är så att du gjort något väldigt fel.
Citera
2008-05-20, 16:51
  #9
Medlem
;-(

Grejen är den att jag har inte gjort något fel. Och faket hadde jag inte hunnit gå med i fast jag hadde tänkte göra det. Orsaken fick jag höra nu var att jag var för förvirrad. Vem är inte det andra dagen på ett nytt jobb?
Men det är inte som att jag var direkt förvirrad heller....sick
jag vet inte vad jag ska göra om det är lönt att göra nå nu...
Citera
2008-05-20, 17:00
  #10
Medlem
SingleStars avatar
Vad för typ av jobb?

Kontakta du facket. Även om det inte ger mycket för dig kan det ge mer för andra som också kanske råkar ut för samma arbetsgivare.
Citera
2008-05-20, 17:26
  #11
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atm
Säker på att du inte hade två dagars provjobb då?, för utvärdering.

Provjobb finns väl inte som anställningsform?
Citera
2008-05-20, 17:32
  #12
Medlem
jag blir också nyfiken på vad det är för jobb. Har ju en viss betydelse när man menar att man är förvirrad. Tex var det inom vården så kan man ju begå stora fel när man är förvirrad. E du på ett lager är det ju liksom en annan sak.
Tycker synd om dig. Känner en som var med om en liknande grej..hon blev heldeppad av det. Hoppas du har nån att prata med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback