Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 23:37
  #241
Medlem
kumlafucker84s avatar
Jag har av en annan uppfattning av vad som gäller Åbro. Smakar bra helt enkelt, föredrar den starkare Åbron.
Citera
2018-01-28, 23:48
  #242
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag gillade Åbros svensköl (på småburkar) för några år sedan. Den var en storsäljare då tror jag. Hade också lite kontakt med bryggmästaren och sa att jag gillade ölen. Efter ett tag hoppade Åbro på besktrenden och ölen blev sämre direkt. Man är alltjämt fast i besktrenden. Det finns nästan inget annat att få nu hos producenterna. Ska beskan dölja dölja den dåliga kvaliteten på ölet?. Går du ut på lokal och beställer en "stor stark" är ölen du får nästan odrickbar. Bubblig och besk och djävlig. Det är omöjligt att få en mjuk lite sötare lager med riktig kolsyra numera. Till och med i Munchen är kolsyran tillsatt numera. Nåt jag upptäckte förra sommaren. Samma skit där som här i princip.

Tycker du att Åbro har höf beska i sin öl? Vilken av deras ölsorter menar du då? Själv tycker jag att de har ganska låg beska alla ihop som jag har druckit: Fem komma tvåan, Sju komma tvåan, Smålands, Svensk starköl, Åbro Export och Åbro Premium Gold. Gold är den enda av dem som har lite mer framträdande beska, men det talar de om på burken att den har också.

Själv tycker jag att Åbro gör helt okej bruksöl. Det fungerar bra att hinka i sig och det fungerar bra att ha till maten också.
Citera
2018-01-29, 14:18
  #243
Medlem
Mastifmeisters avatar
Åbro är ett av de bästa ölen i mitt tycke, den vanliga gröna. Undrar varför den inte finns i 50 cl länge.

Skål!
Citera
2018-01-29, 14:39
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Åbro av idag är tyvärr ett bryggeri vars sortiment har gått ned sig de sista trettio åren. Förr så fanns det både Medaljöl samt Åbro Premium, bara för att nämna två verkligt bra öl. Det rörde sig om öl med klassisk tysk smak, dvs, rejäl beska samt en härligt humlad eftersmak som satt i länge.

Tyvärr så bestämde man sig för att producera Wiesgickl, allt för att göra den nye bryggmästaren med samma namn på gott humör. Resultatet blev ett mediokert öl, innehållande fyra sorters öl, men med bara en fjärdedel så mycket smak som de två ovannämnda sorterna.

För att garanterat öka försäljningen av den sistnämnda så lade man helt sonika ned tillverkningen av de två trotjänarna och satsade på Wiesgickl. Den gick visserligen att dricka, men var helt klart underlägsen de två veteranerna i sortimentet.

Längre fram så kom Original, lättdrucket blask åt slöddret, dock så var lättölsvarianten fullt drickbar, förmodligen för att den var bryggd enligt de tyska reglerna, dvs, ingen förbannad råfrukt i jäskaret!

I dagsläget så är det väl egentligen bara Åbro Sigill samt Vimmerby Pilsner som är riktigt trevliga att dricka välkylda en varm sommardag, eller i en het och ångande bastu!

Wiesgickl var ett öl som togs fram på gamalt vis via stora järkar (som inte finns kvar hos åbro längre) Albert Wiesgickl var Åbros gamla bryggmästare. Wiesgickl blev sdemera bryggnästaren och har i mina ögon gått ner sig i kvalitet riktigt ordentligt. Idag tjänar Åbro stora pengar på sin cider som är kolsyrat vatten med extract och alkohol. Tyvärr tycker jag att Åbro har gått ner sig lite.
Citera
2018-02-09, 19:14
  #245
Medlem
Tsigalkos avatar
Åbro är helt okej! Åbro Export är inte god alls, men gillar övriga ölsorter tex: Åbro Original, Åbro Lejon, Svensk Starköl och Åbro Brygmästarens guld
Citera
2018-08-25, 13:13
  #246
Medlem
Egentligen gillar inte AIK så mycket p.g.a. att jag är bajare. Men priset är bra och jag har en svaghet för billig (Svensk) starköl så jag köper dem oftast när jag är på bolaget. Dock håller jag med att många av deras sorter är likadana. Bara mina 50 öre.
Citera
2020-08-19, 18:35
  #247
Medlem
Bertil85s avatar
Tycker 7,3 är jätte god. Kanske för sin styrka.

Däremot undrar man om fyllon som dricker denna öl, ringer numret som står på burken när dem är fulla ?
Citera
2021-11-04, 15:10
  #248
Medlem
Finns många goda ölsorter, men denna klassiker (Åbro) finns ofta
hemma hos oss, helst den extra starka - Skål alla glada
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback