Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-20, 01:14
  #1
Medlem
Det här har varit uppe på tal ett par gånger tidigare men från lite andra synvinklar.

Jag skulle vilja argumentera för att det går att lyckas karriärsmässigt utan utbildning.

Om man väl har fått in foten i en bransch ser jag det inte alls som en omöjlighet att jobba sig väldigt långt upp i respektive bransch.

Självklart går det inte utan utbildning i jobb såsom läkare, pilot, polis osv. men i de kommersiella företagen känns det som att det är mycket lättare om än svårt.

För att ta ett exempel:
Tänk er en kille som varit slapp under hela skolgången men dock relativt begåvad. Han har som största intresse att koda hemsidor och är dessutom väldigt duktig på det. Han är duktig på att uttrycka sig, att skapa nya kontakter och väldigt driven att nå framåt i karriären.

Tänk er en annan kille som har gått ett program på något skitigt universitet i 5 år för att lära sig precis samma sak, han brinner för det också men har ingen direkt talang för det. Hans högsta dröm är att få ett jobb på en webbyrå men ser inte ut att lyckas då han inte verkar ha drivet och kreativiteten som behövs.

Jag tror den första killen har minst lika stor chans att klara sig frammåt i livet och jag tror också det här kan gälla för en herrans massa andra jobb inom näringslivet också.

Vad tror/vet ni? För jag bara gissar.
Behövs det en utbildning om man är "autodidakt"?
__________________
Senast redigerad av backflasha 2008-05-20 kl. 01:18.
Citera
2008-05-20, 11:45
  #2
Medlem
det är ju till viss del så att har man väl arbetat med något så ser ju nästa arbetsgivare till refersenser och dylikt och inte enbart på vad för utbildning man har. Man har fått in en fot i branschen.
Citera
2008-05-20, 19:56
  #3
Medlem
Dr Scriptums avatar
Vilken idiot som helst bör fatta att man i de flesta normala yrken kan klara sig väl, utan utbildning. Men, om man behöver fråga om att det är så - då får man nog räknas till den allra mest idiotiska gruppen av idioter.
Utbildning är bra för att lära sig vissa saker inför ens arbetsliv, eller som garanti för att man har vissa kunskaper, men det är inget måste - men en bra fördel. Ungefär som att social kompetens är en fördel i många yrken - men inte ett måste, i alla.
En viss utbildning är dock ett måste i vissa yrken, likaväl som att social kompetens är ett måste i vissa yrken.
Citera
2008-05-20, 20:29
  #4
Medlem
Vissa pluggar och kommer ingenstans, vissa pluggar inte och allt går jättebra ändå.

Några av mina mest framgångsrika vänner har alla klarat sig bra på att vara duktiga säljare eller grafiker. Sådana yrken är svårt att plugga sig till.
Citera
2008-05-20, 20:38
  #5
Medlem
Ingen utbildning - dåligt jobb är skitsnack. Min käre far slappade genom skolan och gick tvåårig fordonsutbildning i gymnasiet. Han omskolade sig sedan till VVS-montör vilket han var mycket begåvad som. Han startade företag som jobbade på stora industrier och numera äger han ett väldigt stort lokalt VVS-företag som för ett par år sedan omsatte ca 30 miljoner.

För 20-30 år sen klarade man sig nog utan utbildning, men idag lönar det sig nog mycket väl att studera. Men det trådskaparen snackar om "slapp skolgång men relativt hög begåvning" passar klockrent på pokerspelare. Skiter i skolan för att spela nätpoker, samt är de felanpassade mattegenier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback