Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-05-08, 10:19
  #109
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag tror inte tjafset mellan NHL och OS kommer att fortgå. Även om NHL inte släpper sina spelare detta OS så tror jag det blir ändringar inför OS 2022. Vi kan nog vara lugna.
Hockey-VM varje år tycker jag är bra för sporten och blåbärsnationer. Vi har redan en turnering som går vart fjärde år, den kallas OS. Vi behöver inte en till.
Citera
2017-05-08, 10:38
  #110
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det var min poäng. Sluta jämför hockey med fotboll.

Ja självklart kommer chansen att folk blir intresserade öka om VM blir ett jävla jippo med alla proffs och fler länder. Speciellt där VM hålls. Perfekt reklam för sporten. Som efter VM i fotboll 94, när hela sporten och ligan fick sig ett rejält uppsving.

Det finns bara en legitim kontinuerlig turnering där de allra bästa är med. Det är i OS vart fjärde år. Nu är risken stor att det inte blir någon alls.

VM måste bli mer attraktivt, spelas med proffs och inte varje år. Tiden är knapp dessutom.


Tveksamt till det. Amerikanska ligan kunde inte leva på VM 94 speciellt länge. Det kommer bli extra tydligt där det inte finns en hockey-kultur innan och som sagt bara för att du gör VM mer sällan så kommer det fortfarande vara större turneringar som OS och World Cup.

Du tycks tro att bara för att man lägger VM vart fjärde år så blir det en enorm succe. Varför stanna där, varför inte ha VM vart tionde år? Tänk vilken grej, alla spelare får man ett eller två försök på sig. Då borde det ju gå att fylla arenor med 100 000 i publiken osv. Allt bara man gör VM lite mer ovanligt!
Citera
2017-05-08, 10:41
  #111
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja de skulle ju försvinna tids nog. Tror du alla 1000 spelare helt plötsligt skulle få nytt kontrakt i andra klubbar med samma lön? Hockeyns intresse skulle sjunka nåt kopiöst och aldrig återhämta sig igen.

Jag behöver inte sitta och försvara NHLs roll i hockeyn.


Vad spelar det för roll vad spelarna tjänar? De kan fortfarande försörja sig på det. Tror nog spelarna skulle fortsätta även om de "bara" tjänade tio miljoner kronor per år. Eller tror du de slutar med hockeyn och börjar som bussförare istället?

Du har ett väldig snäv syn, från ett västerländskt synsätt. I östeuropa så är KHL en väldigt populär liga med lag inte bara från Ryssland.

Men ja du har fortfarande inte visat vad allt det här och varför just att göra VM mer sällan skulle påverka på något sätt egentligen.
Citera
2017-05-08, 11:01
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tveksamt till det. Amerikanska ligan kunde inte leva på VM 94 speciellt länge. Det kommer bli extra tydligt där det inte finns en hockey-kultur innan och som sagt bara för att du gör VM mer sällan så kommer det fortfarande vara större turneringar som OS och World Cup.

Du tycks tro att bara för att man lägger VM vart fjärde år så blir det en enorm succe. Varför stanna där, varför inte ha VM vart tionde år? Tänk vilken grej, alla spelare får man ett eller två försök på sig. Då borde det ju gå att fylla arenor med 100 000 i publiken osv. Allt bara man gör VM lite mer ovanligt!

Ja om man lägger VM var 4e år utanför säsong med alla proffs, vad tror du själv? Att intresset för VM minskar eller ökar?

För mig är det alldeles solklart. Vill du titta på amatörturneringar som karjala cup så går det varje år
Citera
2017-05-08, 11:03
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad spelar det för roll vad spelarna tjänar? De kan fortfarande försörja sig på det. Tror nog spelarna skulle fortsätta även om de "bara" tjänade tio miljoner kronor per år. Eller tror du de slutar med hockeyn och börjar som bussförare istället?

Du har ett väldig snäv syn, från ett västerländskt synsätt. I östeuropa så är KHL en väldigt populär liga med lag inte bara från Ryssland.

Men ja du har fortfarande inte visat vad allt det här och varför just att göra VM mer sällan skulle påverka på något sätt egentligen.

Nej, men över tid kommer intresset för hockey minska drastiskt. Mindre pengar, drömmar etc.

Vi kan tjafsa om NHL hur länge som helst, det spelar mindre roll. Vi har tappat topic. Jag står fast vid det viktiga: VM måste shejpas upp. Det kommer aldrig hända om man inte gör som jag menar.
Citera
2017-05-10, 14:23
  #114
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det skulle ta oerhört lång tid. Nej jag bara argumenterar hur viktig NHL är som svar på att "lägg ner NHL".

NHL är allt för alla ishockeyspelare i hela världen. Alla vill dit. Det är det slutliga målet. Det går inte att komma längre. Den som påstår nåt annat ljuger.

Det skulle ta minst 50 år innan KHL ens kommer i närheten av samma status.


Så vart skulle spelarna ta vägen? Du svarade inte på det. Såklart KHL eller någon annan liga skulle ta över. NHL är ju en sådan plastig liga som det bara går att bli. NHL är bara målet för det är den bästa ligan, om inte de hade funnits så hade givetvis någon annan varit den bästa ligan istället och varit målet. Sedan tycker jag inte det är dåligt för sporten även om spelarna vore mer utsprida mellan ligorna, då minskar makten som en liga har och turneringar som CL blir mer intressanta. Då NHL har den makten som de har så blir mycket korruption, som world cup och kanadensiska NHL domare i OS, och att de bestämmer om spelarna ska släppas eller inte, är en demonstration på. En sport utan bra internationell scen känns extremt tom, och NHL är boven här.

VM kan spelas vart annat år och vara kortare med färre lag och efter NHL slutspelet.
Citera
2017-05-10, 18:02
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Så vart skulle spelarna ta vägen? Du svarade inte på det. Såklart KHL eller någon annan liga skulle ta över. NHL är ju en sådan plastig liga som det bara går att bli. NHL är bara målet för det är den bästa ligan, om inte de hade funnits så hade givetvis någon annan varit den bästa ligan istället och varit målet. Sedan tycker jag inte det är dåligt för sporten även om spelarna vore mer utsprida mellan ligorna, då minskar makten som en liga har och turneringar som CL blir mer intressanta. Då NHL har den makten som de har så blir mycket korruption, som world cup och kanadensiska NHL domare i OS, och att de bestämmer om spelarna ska släppas eller inte, är en demonstration på. En sport utan bra internationell scen känns extremt tom, och NHL är boven här.

VM kan spelas vart annat år och vara kortare med färre lag och efter NHL slutspelet.

Nej de som spelar i NHL skulle ju naturligtvis spela någon annanstans, precis som de gör under lock out.

Men när alla de pensionerat sig finns det ingenting som skulle tyda på att någon annan liga skulle bli vare sig bättre eller få mer publik.

Om du kallar NHL plastig, vad kallar du få KHL? Jag tror inte du vet vad du jämför med.

NHL är den bästa ligan med bäst spelare, plastig eller ej. Den rotar sig egentligen mest i Kanada som är fullständigt överlägsen alla andra nationer i hockey när det gäller bredd, antal spelare, intresse och prestationer på den absolut högsta nivån. Det finns fler kanadensiska spelade än alla andra länder tillsammans. Definitivt tillsammans med USA, som också är en stor del av NHL. Du måste inse att hockeyn som sport kommer dabbas av nåt enormt om NHL försvann?!

Men att NHL ska får konkurrens håller jag givetvis med om, men det är en annan diskussion.

VM måste bli mer attraktivt och få bort stämpeln som B-turnering, vilket den faktiskt är. Det är inte NHLs fel att VM spelas mitt i deras säsong varje år förstår du väl? De har liksom kontrakt med spelare och betalar deras boende, försäkringar etc samtidigt som de inte vill ha sina spelare skadade. De har ju uppenbarligen lyckats skapa överlägset världens bästa liga.

Hur fan hade fotbolls-vm sett ut om det spelades varje år mitt i de största ligornas seriespel?

Återigen, IIHF måste ha VM innan säsong, sätta sig och förhandla med NHL och inte arrangera det varje år om de vill göra turneringen till prestigefylld och i toppklass.

Du har inte funderat på varför spelare tackar nej till VM och inte OS? Vad tror du är anledningen, och vilken turnering tuttar du på helst?
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2017-05-10 kl. 18:04.
Citera
2017-05-17, 15:45
  #116
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Följde hockey slaviskt mellan 2004 och 2008. Tröttande rejält efter ett tag för att det spelas hockey i princip hela tiden. SHL tar aldrig slut, ovanpå det har du 3 landslagscuper i SWE, FIN och Ryssland. Man hinner aldrig riktigt längta innan det drar igång igen.

Börjar inte SHLs försäsong strax efter VM är slut?

OS är det enda som genererar något intresse för mig. Väldigt ljummet sådant dock.

Numera är det bara fotboll som gäller. finns inget bättre än när Allsvenskan drar igång efter ett 6 månaders vinteruppehåll.

Det elektriska känslan att se sitt land spela ett fotbollsmästerskap efter 16 månader kval är en helt surrealistisk.

Fotboll för hela slanten
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback