Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-19, 19:45
  #1
Medlem
Vi vet ju alla att Sveriges ingenjörer lobbar för att fler ska bli ingenjörer, och dessutom försöker de övertyga oss om att det är i allas bästa intresse (även de som är ingenjörer idag). Intrycket jag fått av dem är dessutom att de hävdar att det finns eller är på väg att bli en brist på civilingenjörer.

Hur som helst, i senaste numret av tidningen "ingenjören" (namnet börjar med liten bokstav) finns en artikel med titeln "Gott om jobb vid examen" på sidan 8 och så har de ett diagram med senaste statistiken från HSV som visar att det utexamineras nästan 105% av det beräknade rekryteringsbehovet.

Det utexamineras alltså 5% fler ingenjörer än det finns ett beräknat behov av och ändå påstår de att det finns gott om jobb. Hur kan de påstå sig vara på ingenjörernas sida när de presenterar sådana siffror och ändå hävdar att det finns gott om jobb vid examen?

Det jag vill komma fram till är att jag inte anser att fackförbundet Sveriges ingenjörer är på ingenjörernas sida. De existerar för sig själva. De vill ha fler medlemmar och växa som förbund. Dessutom verkar de stå mycket på företagarnas sida, kanske eftersom deras intressen sammanfaller.

Man ska kanske inte dra för stora växlar av den där statistiken som presenteras, vad vet jag. Men att tolka den på det sätt Sveriges ingenjörer gör tycker jag är oroande. Jag tycker dessutom samma känsla genomsyrar allt de håller på med men här framkom det extra tydligt.
Citera
2008-05-19, 21:19
  #2
Avstängd
NicklasKOs avatar
Fick också tidningen idag. Uppmärksammade även det du påpekar, känns ju lite lustigt.
Citera
2008-05-19, 21:26
  #3
Medlem
von Schmerzs avatar
Visst svinn får man räkna med. Det är nog en hel del ingenjörer som jobbar med annat än det de är utbildade till, dessutom måste man räkna med att alla inte är anställningsbara...

Så, det jag ville ha sagt är att man inte ska lita allt för mycket på statistik.
__________________
Senast redigerad av von Schmerz 2008-05-19 kl. 21:30.
Citera
2008-05-21, 19:05
  #4
Medlem
Ja men det finns också en hel del som inte går klart utbildningen men ändå får ingenjörsjobb. Tror det antalet är större än antalet oanställningsbara.
Citera
2008-05-21, 23:15
  #5
Medlem
Svampfests avatar
Folk flyttar utomlands för att jobba?

Inget konstigt med de siffror du presenterar, samma sak som att flygbolagen överbokar varje flight för att täcka upp för de som inte kommer etc.
Citera
2008-05-22, 20:04
  #6
Medlem
Det är ingen som sagt att det är något konstigt med siffrorna. Det konstiga är att Sveriges ingenjörer tolkar det som att det finns gott om jobb när den spontana reaktionen av statistiken är att det finns för få eller precis tillräckligt många jobb. Det flyttar säkert in ungefär lika många som flyttar ut förresten.
Citera
2008-05-22, 22:36
  #7
Medlem
Leif Ds avatar
Sverige har under lång tid utbildat långt fler ingenjörer än det finns behov av. 105% täckning nu kanske kan stämma, då man inte fyller upp platserna på utbildningarna och det är total högkonjuktur.

Sveriges ingenjörer (fakcförbundet) är mest en apparat för facktoppen att få hög lön utan att behöva jobb.
Citera
2008-05-23, 15:33
  #8
Medlem
Ni tror inte att det har att göra med kommande pensionsavgångar då? Jag tycker det är snarare det som det har flaggats om. Inte att det är brist på ingenjörer idag.

Fast jag är inte medlem eller ens påbörjat min utbildning ännu men jag tycker att det kan vara värt att ta upp ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback