2008-05-21, 16:31
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
OT: En polare till mig brukar tjuvfiska i Råstasjön, riktiga as till gäddor där. Lötsjön vet jag inte men jag har svårt att tro att det finns fisk där.

Ännu bättre, det finns karp inplanterat.
Citera
2008-05-21, 17:08
Medlem
CarteNoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Nu har jag kollat men en snubbe som bor i Hallonbergen om den muslimska bönelokalen jag skrev om tidigare. Den finns kvar men böneutroppet får dom bara göra på söndagar enligt honom. Han var måttligt nöjd med det då han inte tyckte det var kul att vakna bakis på söndagsmorgonen och tro man är i Mecka. Gjorde inte bakfyllan enklare direkt.

Vill du veta något mer kan jag kolla med honom.

Ok. Böneutrop låter inte speciellt roligt, men det får man lära sig att leva med antar jag.

Nej tack, känns som att jag har fått en helt ok bild. Den är väl som jag förväntade mig måste jag säga.
Citera
2008-05-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarteNoir
Ok. Böneutrop låter inte speciellt roligt, men det får man lära sig att leva med antar jag.

Nej tack, känns som att jag har fått en helt ok bild. Den är väl som jag förväntade mig måste jag säga.

Jag betvivlar att det förekommer böneutrop i Hallonbergen.

Detta baserar jag på följande:

1: Böneutrop är väl en muslimsk grej som sker från ett torn som kallas för minaret.

Jag har aldrig sett något som liknar detta i Hallonbergen men all religionsutövning är givetvis anpassningsbar.

Det finns en ortodox kyrka i Hallonbergen precis som det finns en i Hallunda.

Många misstolkar en ortodox kyrka för en moske.

Typiska invandrare som tillämpar den ortodoxa kristendomen kommer
från länder som Ryssland,Serbien och Syrien.

Att det sedan kan bli lite medeltid trots att de är kristna beror nog mest på isolerad bergsmiljö.
Citera
2008-05-21, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarteNoir
Hej!

Jag tar min examen snart och ska börja jobba i sthlm. Boende är som de flesta vet inte det lättaste att ordna i Sthlm om man inte har x antal miljoner. Saken är den att jag och flickvännen hade ställt in oss på att hyra en lägenhet i andrahand, då vi planerar att kunna ha råd att köpa en i innerstan efter något år eller så, men idag blev jag erbjuden ett förstahandskontrakt i Hallonbergen med en hyra på 5500 på 69kvm. Allt känns bra med lägenheten förutom själva området, tror jag.

Så till frågan, är det någon som har lite bra info om Hallonbergen och vågar jag släppa ut tjejen på nätterna?

Jag bor i Rissne, och skulle nog rekommendera det före Hallonbergen, då Hallonbergen bara är höghus och en tråkig del av Sundbyberg.
Citera
2008-10-26, 19:29
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
Jag betvivlar att det förekommer böneutrop i Hallonbergen.

Detta baserar jag på följande:

1: Böneutrop är väl en muslimsk grej som sker från ett torn som kallas för minaret.

Jag har aldrig sett något som liknar detta i Hallonbergen men all religionsutövning är givetvis anpassningsbar.

Det finns en ortodox kyrka i Hallonbergen precis som det finns en i Hallunda.

Många misstolkar en ortodox kyrka för en moske.

Typiska invandrare som tillämpar den ortodoxa kristendomen kommer
från länder som Ryssland,Serbien och Syrien.

Att det sedan kan bli lite medeltid trots att de är kristna beror nog mest på isolerad bergsmiljö.

Tillråga på allt är den syriansk-ortodox

Edit: wtf is syrsk
Citera
2008-10-27, 06:00
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Jag bor i Rissne, och skulle nog rekommendera det före Hallonbergen, då Hallonbergen bara är höghus och en tråkig del av Sundbyberg.

Ursäkta måste bara fråga vad menar du med höghus?

Högsta husen är ju bara 8 våningar i Hallonbergen ju. och minst lika många hus är ju bara fyra våningar.
Då är ju husen i rissna klart högre.

Och av alla miljonprogramområden så tycker jag att Hallonbergen är ett av det bättre justför att det inte består av höghus.

"Förut fick man dessutom cancer av att bo där. Det går en fet kraftledning alldeles nedanför området. Jag känner en som är uppväxt där, och 20% av hennes grundskoleklass har dött i leukemi eller ngt sånt. Numera har de hängt om ledningen så att den inte ska avge någon strålning längre. Påstår de iaf."

Detta måste vara det mest kvalificerade skitsnack jag någonsin hört
Citera
2008-10-27, 06:10
Medlem
Drapåtrissors avatar
Risken är väl att du får det enda svenska namnet på portens namnskyllt. Och det där med att använda tvättstugan är ganska äventyrligt. Och bor det inte mycket ziggisar i området?
Citera
2008-10-27, 09:59
Moderator
rotadents avatar
Vid det här laget måste väl ändå killen ha flyttat dit redan, eller struntat i det helt? Hur som helst är Hallonbergen en sån där typisk förort som är tråkig så att klockorna stannar. Jag betvivlar att man blir nedslagen eller att det är farligt, men hela stället är bara så grått och trist. Centrumet understryker den känslan.
Citera
2008-10-29, 09:26
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod

Det finns ett antal olika bostadsområden och min rangordning ser ut så här.

1 Duvbo: Sveriges dyraste villor enligt Di
2 Nya Ursvik och Gamla Ursvik. (Nya Ursvik kallas även Järvastaden om du vill
kolla priser.
3 Centrala Sumpan:
4 Rissne: Fastigheter uppförda på 80 talet med bra planlösning
5: Ör: Byggt på 60 talet med riktigt konstiga planlösningar
6: Hallonbergen: Byggt på 70 talet enligt Ör modellen och helt utan charm.

var placerar du Storskogen?
Citera
2008-10-29, 10:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
var placerar du Storskogen?

Storskogen borde väl räknas till centrala Sundbyberg?
Citera
2008-11-01, 17:32
Medlem
Kostyms avatar
Det är inte så otrevligt som det låter. Visst får folk en otrevlig vittring när de ser de gråa fasaderna. Det är dock inte lika mycket invandrare som i Rinkeby, Tensta, Fittja etc.

Fördelar att bo i Hallonbergen (för din del i Hallonbergsvägen):
Nära till Lötsjön
Nära till Nautilus-gymmet
Nära till Ursviksskogen om man känner för en lång promenad
Nära till Sundbybergs centrum
Nära till tunnelbanan

Nackdelar:
Störiga grannar
På nätterna bör man vara försiktig
Invandrare
Gråa fasader
Citera
2008-11-02, 20:16
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Storskogen borde väl räknas till centrala Sundbyberg?

Räknas som en egen "stadsdel" som de andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in