2008-05-21, 00:55
Medlem
Det har inte nämnts i tråden tidigare, och det kanske inte är så konstigt eftersom det inte står i någon media än så länge.

Klockan 23:55 svängde en polisbil, som kom körande från Alingsås, in mot Lygnareds Camping som ligger ca nio kilometer utanför Alingsås mot Borås.

Det behöver inte betyda något, men det känns underligt att polisen skulle ha ett annat ärende där ute, mitt i ingenstans, så dags en tisdag.

Hur jag vet detta? Jag och en polare, på väg hem från jobbet och ute på en liten runda i krokarna där Nathalie sägs ha skådats, såg detta med egna ögon.
Citera
2008-05-21, 00:57
Medlem
Om hon har setts av "någon" efter klockan 21 och den sista personen som sett henne var pojkvännen så innebär ju det att pojkvännen sett henne efter 21? Är väldigt simpel logik?

Hade det varit hennes mamma, skolfröken, närpolis, busschaufför, medtrafikant eller någon på promenad så hade ju DEN personen sett henne sist i livet, och inte längre pojkvännen.

Mitt tips:
Pojkvännen är den som suttit misstänkt, men polisen har gjort bedömningen att ifall de släpper honom med span så kommer han säkert att röja sig själv på något sätt. Anledningen att dom vågar släppa honom är eftersom dom bedömer honom att vara en "helt vanlig kille" som inte skulle klara av att skaka av sig eller ens upptäcka ett span.

Att dom skriver att dom inte har några direkta uppslag beror såklart på att dom kallt räknar med att pojkvännen kommer att ge sig ut och läsa tidningen och därmed lugnas av "vi har inga direkta uppslag".
Varför skulle polisen erkänna att dom inte hade någon speciell misstänkt, men samtidigt inte vilja avslöja statusen kring den tidigare intagne?
Har dom inga riktiga uppslag så betyder ju det att personen som suttit misstänkt är avskriven/kan anses mindre intressant.
Citera
2008-05-21, 01:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toddlery
Om hon har setts av "någon" efter klockan 21 och den sista personen som sett henne var pojkvännen så innebär ju det att pojkvännen sett henne efter 21? Är väldigt simpel logik?

Jag kan även tänka mig att hon "setts" på övervakningskamera. Alltså inte direkt av en människa.
Citera
2008-05-21, 01:23
Medlem
Det finns andra försvinnande som liknar detta .

Finns det någon form av statistik som visar på hur stor chans det är att personen återfinns i livet?
Citera
2008-05-21, 01:33
Medlem
Troians avatar
Polisen efterfrågar tydligen en kvinna som ska ha gått barfota i fredags eller lördags vid ICA Maxi, och en annan som ska gått barfota på måndagen. Snacka om att greppa efter halmstrån...

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=2061&sidnamn=ALINGSÅS
Senast redigerad av Troian 2008-05-21 kl. 02:15.
Citera
2008-05-21, 01:41
Medlem
egots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toddlery

Hade det varit hennes mamma, skolfröken, närpolis, busschaufför, medtrafikant eller någon på promenad så hade ju DEN personen sett henne sist i livet, och inte längre pojkvännen.

Mitt tips:
Pojkvännen är den som suttit misstänkt, men polisen har gjort bedömningen att ifall de släpper honom med span så kommer han säkert att röja sig själv på något sätt. Anledningen att dom vågar släppa honom är eftersom dom bedömer honom att vara en "helt vanlig kille" som inte skulle klara av att skaka av sig eller ens upptäcka ett span.

Att dom skriver att dom inte har några direkta uppslag beror såklart på att dom kallt räknar med att pojkvännen kommer att ge sig ut och läsa tidningen och därmed lugnas av "vi har inga direkta uppslag".
Varför skulle polisen erkänna att dom inte hade någon speciell misstänkt, men samtidigt inte vilja avslöja statusen kring den tidigare intagne?
Har dom inga riktiga uppslag så betyder ju det att personen som suttit misstänkt är avskriven/kan anses mindre intressant.

pojkvännen är medhjälpare till gm, och ska försäga sig om gm genom span.

han borde sitta i häkte annars, oavsett.

eller så väntar de på någon annan att reveala sig genom att kontakta pojkvännen, med mobil/sms eller dylikt.

lockfågel
Citera
2008-05-21, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egot
pojkvännen är medhjälpare till gm, och ska försäga sig om gm genom span.

han borde sitta i häkte annars, oavsett.

eller så väntar de på någon annan att reveala sig genom att kontakta pojkvännen, med mobil/sms eller dylikt.

lockfågel
Något sådant känns också sannolikt. Dubbelgardering här.
Citera
2008-05-21, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kan även tänka mig att hon "setts" på övervakningskamera. Alltså inte direkt av en människa.

Det som är så förbryllande med den här teorin, som på intet sätt skall förkastas, är ju varför man fortfarande koncentrerar sökningarna till Alingsås och skogsområdena däromkring?

Och har hon fastnat på någon övervakningskamera så borde det rimligtvis finnas ett antal ögonvittnen också men det verkar det ju inte göra, vad vi fått veta i alla fall.

Nja jag tror nog ändå att det är pojkvännens tidsuppgifter som har förändrats med tidens gång i alla fall.

Kanske...
Citera
2008-05-21, 02:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyboy87
Det finns andra försvinnande som liknar detta .

Finns det någon form av statistik som visar på hur stor chans det är att personen återfinns i livet?

Nej, det finns ingen statistik som visar hur stor chans det är att N. återfinns i livet, eftersom försvinnandet är unik. Gick ut i relativ kyla utan ytterkläder, 1500 på fickan (men lämnade plånbok och pass hemma), föregicks av ett bråk med pojkvännen, avsaknad av trovärdiga vittnen, polisen har inlett en mordutredning och hon har nu varit borta drygt fem dygn. Det är unika omständigheter, så det är väldigt svårt att med statistik beräkna hur pass stor sannolikheten är att hon återfinns vid liv.

Skulle därför säga att det inte är så god idé att förlita sig för mycket på statistiken vad gäller beräkning av sannolikheten att hon ska återfinnas vid liv.

Exempel: Hur stor är risken att det kommer regna imorgon? Säg att det regnar hundra dagar per år. Det gör inte att sannolikheten för regn är 100/365 just imorgon, den 22 maj. Det finns nämligen parametrar som årstid, vind, hög- eller lågtryck, luftfuktighet och säkert en hel del annat som påverkar sannolikheten för regn.
Citera
2008-05-21, 02:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nja jag tror nog ändå att det är pojkvännens tidsuppgifter som har förändrats med tidens gång i alla fall.

Det tror jag med. Vilket inte talar till pojkvännens fördel.

Nu sova. Natti.
Citera
2008-05-21, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, det finns ingen statistik som visar hur stor chans det är att N. återfinns i livet, eftersom försvinnandet är unik. Gick ut i relativ kyla utan ytterkläder, 1500 på fickan (men lämnade plånbok och pass hemma), föregicks av ett bråk med pojkvännen, avsaknad av trovärdiga vittnen, polisen har inlett en mordutredning och hon har nu varit borta drygt fem dygn. Det är unika omständigheter, så det är väldigt svårt att med statistik beräkna hur pass stor sannolikheten är att hon återfinns vid liv.

Skulle därför säga att det inte är så god idé att förlita sig för mycket på statistiken vad gäller beräkning av sannolikheten att hon ska återfinnas vid liv.

Exempel: Hur stor är risken att det kommer regna imorgon? Säg att det regnar hundra dagar per år. Det gör inte att sannolikheten för regn är 100/365 just imorgon, den 22 maj. Det finns nämligen parametrar som årstid, vind, hög- eller lågtryck, luftfuktighet och säkert en hel del annat som påverkar sannolikheten för regn.

Mord och väder är inte principiellt gångbara.

Men man lutar sig mot statistik i många mordfall. Detta för att konkritisera en eventuell teori kring mordet. Eller ett motiv som tex. svartsjukedrama, hur vanligt är det vid mord eller dråp etc.

Men tack ändå

back to topic
Citera
2008-05-21, 03:05
Medlem
Tallyhos avatar
Vad jag har hört av vänner och bekanta som har träffat/känt Nathalie så umgicks hon friskt med de lokala "pundargängen" för något tag sen. Vet inte hur tajta de var innan försvinnandet däremot, lite konstigt att det inte har tagits upp av polisen eller medierna...

Citat:
Ursprungligen postat av leopardlily
Det är väl inte ovanpå Storken de bor,31:an ligger väl snarare ovanför Cassels någonstans.Allt enligt Eniro.(Okej,oerhört OT,men jag är trött,så godnatt )
Ovanför Skivbolaget om man ska vara exakt.
Senast redigerad av Tallyho 2008-05-21 kl. 03:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in