Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-29, 23:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
För egen del har jag precis motsatta erfarenheter. Jag själv har aldrig blivit kollad trots att jag haft bilen i firman i fem år men utan någon förmånsbeskattning. Visserligen har jag inte AB men ändå. Dessutom har jag flera bekanta med AB och med enskilda firmor som inte heller blivit kollade på detta trots att dom inte förmånsbeskattats för bilen.

Självklart måste man göra sannolikt att bilen rent fysiskt står parkerad på företaget efter arbetstidens slut och att du inte använder den privat. Det gör du till exempel genom att visa företaget har behov av bil, att bilen har en plats att stå på och du privat (eller någon i hushållet) har en bil som du kan köra. Dessutom måste du ju föra en körjournal på det sätt som det tidigare framkommit i tråden. Gör man inte det så då får man problem när Skatteverket knackar på (=ställer frågor).

Nu vet jag inte din situation men eftersom du klarade dig så visar det ju att frågorna var sådana så var det bara skrämskott för att "lura" dig att erkänna. I själva verket hade dom inte tillräckligt på fötterna för att driva den linje dom körde. I själva verket måste dom ha mer kött på benen för att kunna "ställa fast" dig. Inte så mycket man behöver bry sig om alltså.

Men visst är det skärrande när Skatteverket skickar brev med sådana frågor, speciellt när man vet (eller åtminstone anar) konsekvenserna av att dom inte är nöjda med dina svar. Det blir ju mer skatt att betala. Dessutom tar det en massa tid att ta fram alla bevis och att skriva svaret till Skatteverket.


Hej igen.
Jag har ingen statestik på hur vanligt det är att man blir kollad.
Men i princip alla jag känner som driver egna företag sa att jag skulle "åka dit" och behöva betala förmånsskatt på bilen. Jag tänkte att jag tar risken och som ett brev på posten kom förfrågan efter jag skickat in första bokslutet innehållandes leasingkostnader för bil.

Jag skickade då in allt underlag till skattemyndigheten ( körjournal, verifierad mot fakturerad tid etc. ) tog ett bra tag att sammanställa detta.
Trots detta så blev jag förmånsbeskattad för bilen. Men jag gav inte upp utan överklagade beslutet och efter endel tjafs gav dom sig. Eller dom drog tillbaka kravet på att förmånsbeskatta mig för den, men dom ansåg fortfarande att jag tillviss del använde den privat dock möjligen i ringa omfattning..

Det är roligt hur skatteverket resonerar att man mer eller mindre måste ha en bil för att klara sig privat, själv är jag ensamstående utan barn. Bor i tätort med goda möjligheter att transportera mig kommunalt. Jag har ett flertal vänner som lever ungefär samma typ av privatliv som mig utan körkort.
Men dessa människor skulle då enligt skatteverket inte klara av att "leva"

Men det låter bra att du inte åkt på någon granskning på dina bilar, då kanske jag slipper det nästa år.
Citera
2008-05-30, 08:10
  #14
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joomlapoomla
Det är roligt hur skatteverket resonerar att man mer eller mindre måste ha en bil för att klara sig privat, själv är jag ensamstående utan barn. Bor i tätort med goda möjligheter att transportera mig kommunalt. Jag har ett flertal vänner som lever ungefär samma typ av privatliv som mig utan körkort.
Men dessa människor skulle då enligt skatteverket inte klara av att "leva"

Men det låter bra att du inte åkt på någon granskning på dina bilar, då kanske jag slipper det nästa år.
Ok, jag gissar att där har du orsaken till Skatteverkets påstridighet om din bil. Precis som du säger så förväntar sig dom att "alla måste" ha bil. I allafall om man som företagare behöver bil i företaget så anses man inte klara sig inte utan bil privat.

Jo, jag är glad jag klarat mig men jag är ständigt beredd på att få det där hemska brevet där jag måste förklara min bilanvändning. Visst blir det en del privatkörning med företagsbilen men jag ser till att få all redovisning att stämma. Så jag kommer att klara en granskning men visst blir det besvärligt med en sådan ändå. För helst vill man slippa att brevväxla med Skatteverket. Deras servicegrad har förvisso höjts bra mycket dom senast 10-15 åren men när man hamnar i tvist med dom så är det samma gamla övernitiska och jobbiga skattebyråkrater man får ha att göra med.

Sedan borde du rimligen klara dig flera år nu eftersom du nu klarat igenom deras "nålsöga". Dom har ju redan "torskat" på dig och då tar det ju bra länge innan dom försöker igen. Men hastigt och lustigt så kommer det en ny regel eller också så blir det en annan byråkratkvast som vill sopa på sitt sätt.......
Citera
2008-05-30, 15:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Ok, jag gissar att där har du orsaken till Skatteverkets påstridighet om din bil. Precis som du säger så förväntar sig dom att "alla måste" ha bil. I allafall om man som företagare behöver bil i företaget så anses man inte klara sig inte utan bil privat.

Jo, jag är glad jag klarat mig men jag är ständigt beredd på att få det där hemska brevet där jag måste förklara min bilanvändning. Visst blir det en del privatkörning med företagsbilen men jag ser till att få all redovisning att stämma. Så jag kommer att klara en granskning men visst blir det besvärligt med en sådan ändå. För helst vill man slippa att brevväxla med Skatteverket. Deras servicegrad har förvisso höjts bra mycket dom senast 10-15 åren men när man hamnar i tvist med dom så är det samma gamla övernitiska och jobbiga skattebyråkrater man får ha att göra med.

Sedan borde du rimligen klara dig flera år nu eftersom du nu klarat igenom deras "nålsöga". Dom har ju redan "torskat" på dig och då tar det ju bra länge innan dom försöker igen. Men hastigt och lustigt så kommer det en ny regel eller också så blir det en annan byråkratkvast som vill sopa på sitt sätt.......

Hej igen.
Rätt OT men nåja.. Kul att gnälla på skatteverket.
Jag har faktiskt under helatiden haft en bil skriven på mig privat. Den bilen tankas med ett bensinkort i mitt namn. Men trotts detta tyckte dom att jag nog inte klarade mig utan att köra firmabilen privat :-)

Jag har dock företag och privatboende på samma plats vilket gjorde att jag slapp gnället om vart bilen står under kvällstid.
Citera
2008-06-03, 18:19
  #16
Medlem
Varför förmånsbeskattning om jag äger AB och AB äger bilen men alla kostnader typ, skatt drivmedel osv utom leasingavgiften betalas av mig. I slutändan är ju bilen ändå min då jag äger AB. Gör det ingen skillnad att vara anställd i eget AB jfr med att vara anställd i annans AB.
Citera
2008-06-03, 20:29
  #17
Medlem
Kostnaderna betalas av dig genom ett bruttolöneavdrag, dvs pengar som inte blivit beskattde. På så vis blir det förmånligare för dig att låta bolaget betala bilkostnaderna och du sänker din bruttolön.
Detta gillar inte Skatteverket och därför beskattas du för den förmånen du har.

Avseende förmån så är det mig veterligen inte någon skillnad om du är anställd av eget AB eller annans AB.

*hukar mig för NorrMoppens sågningar*
Citera
2008-06-05, 00:57
  #18
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavis
Varför förmånsbeskattning om jag äger AB och AB äger bilen men alla kostnader typ, skatt drivmedel osv utom leasingavgiften betalas av mig. I slutändan är ju bilen ändå min då jag äger AB. Gör det ingen skillnad att vara anställd i eget AB jfr med att vara anställd i annans AB
Citat:
Ursprungligen postat av Greger1337
Kostnaderna betalas av dig genom ett bruttolöneavdrag, dvs pengar som inte blivit beskattde. På så vis blir det förmånligare för dig att låta bolaget betala bilkostnaderna och du sänker din bruttolön.
Detta gillar inte Skatteverket och därför beskattas du för den förmånen du har.

Avseende förmån så är det mig veterligen inte någon skillnad om du är anställd av eget AB eller annans AB.

*hukar mig för NorrMoppens sågningar*


I sak har du rätt även om man bruttolöneavdraget egentligen inte har så mycket med saken att göra.

Visserligen är det i praktiken inte så stor skillnad mellan dig och ditt bolag och om bilen du kör ägs av dig eller bolaget. Men rent formellt är skillnaden stor.

Det är ju så att du som privatperson beskattas för den förmån det är att privat få disponera en bil som bekostas av bolaget/arbetsgivaren. Du som privatperson slipper ju från kostnaden för värdeminskning, service, reparationer, försäkring, med mera. Det är ju den förmånen du får betala skatt för.

I gavis fall så betalar ju bolaget enbart leasingavgiften medan du själv betalar allt annat. Den lösningen är ju egentligen märklig och ovanlig eftersom en stor del av vitsen med att ha en leasingbil via företaget/arbetsgivaren då försvinner. Du får betala skatt på förmånen av att företaget/arbetsgivaren betalar hans privata bilkostnader. Samtidigt så betalar du ju själv privat (och tydligen alltså inte ditt bolag) alla andra bilkostnader. Detta innebär att du dels får betala "dubbelt" för ditt privata bilutnyttjande och dels att du privat får betala de kostnader som egentligen är bolagets kostnader för bilåkandet.

Att du får betala dubbelt för ditt privata bilåkandet beror alltså på att du både betalar skatt på bilförmånen och att du privat betalar en del av bilkostnaderna.

Gavis lösning på bilfrågan verkar vara en mycket dyr lösning. Åtminstone mycket dyrare än vad det rätteligen borde vara. Detta eftersom du betalar skatt på en förmån du inte har och att du då betalar för mycket i skatt. Du bör därför snarast ändra på detta eftersom (en del av) dom pengar du idag skickar till Skatteverket gör du i onödan eller felaktigt. Jag antar att du har bättre nytta av dom själv......

Eller har jag missförstått det du skrev.....?
Citera
2008-06-05, 23:13
  #19
Medlem
Så här ligger det till

Farsan - VDn sätter in drygt 5" till mig och syrran i en pensionsfond eftersom vi har maxlön upp till statlig skatt. Han menar att detta är det mest fördelaktiga för alla parter. Antar att bolaget får lägre soc.avg jfr att betala 5" extra i ordinarie lön.
Jag är dock en framtidspessimist och vill använda pengarna nu.
Min tanke är att kanske kunna skaffa en bil för dessa pengar, men det måste vara rättvist mot syrran - Alltså får kostnaden för företaget inte förändras det handlar bara om att samma summa ska flyttas från pensionsinbetalning till tex en bil. Samtidigt kan inte bilen bli en tillgång i företaget då det påverkar bokslutet - inte total rättvisa inom företaget "typ" -min bil påverkar alla ägare. Farsan , mig och syrran.

Har ni förstått resonemanget, jag vet inte hur jag ska förklara riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback