• 1
  • 2
2008-05-18, 16:15
Medlem
KurKs avatar
Det är så att jag är väldigt sugen på glass idag! Tyvärr har jag bara vaniljglass hemma, vilket jag tycker är lite tråkigt. Jag undrar om ni vet något man kan ha till vaniljglassen eller göra någon god blandning av? Jag har inte några såser hemma eller maränger, men i övrigt har jag väl det mesta som brukar finnas i skafferiet. Kom med förslag!
Citera
2008-05-18, 16:16
Medlem
Ett lager av inte alltför mycket kanel är ju super!
Citera
2008-05-18, 16:17
Medlem
simpalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurK
Det är så att jag är väldigt sugen på glass idag! Tyvärr har jag bara vaniljglass hemma, vilket jag tycker är lite tråkigt. Jag undrar om ni vet något man kan ha till vaniljglassen eller göra någon god blandning av? Jag har inte några såser hemma eller maränger, men i övrigt har jag väl det mesta som brukar finnas i skafferiet. Kom med förslag!

Värm sylt eller annan god frukt ;-)
Citera
Medlem
Själv älskar jag vaniljglass och varm nyponsoppa.

Mums
Citera
Medlem
Mandic!s avatar
Om du gillar frukt så kan du ju ha det till glassen.
Citera
2008-05-18, 16:22
Medlem
rayraviolis avatar
Om du har kakao och socker så kan du alltid göra en enkel chokladsås.
Citera
2008-05-18, 16:22
Medlem
DDKs avatar
1. Strö Oboy över.

2. Värm sylt och häll över.

3. Gör en chokladsås: 1 dl kakao - 1 dl socker - 1 dl vatten - ett par nypor salt rörs ihop i en kastrull, kokas upp och får sjuda under omrörning tills den är tjock, blank och nästan svart. Mums!
Citera
2008-05-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpalainen
Värm sylt eller annan god frukt ;-)
Är sylt en frukt?
Citera
2008-05-18, 17:27
Medlem
nivamans avatar
Advocaat
http://systembolaget.se/SokDrycker/P...0&SokStrangar=
Citera
2008-05-18, 17:30
Moderator
tobess avatar
Flambera lite bananer

Lägg i rikligt med smör i stekpannan, i med bananerna, stek en stund, strö över lite socker och låt det smälta lite, häll över en rejäl skvätt med rom (i brist på rom fungerar valfri sprit ), flambera och avnjut sedan med vaniljglassen.
Citera
2008-05-18, 17:36
Medlem
Vaniljglass är gott till pannkakor och våfflor, istället för grädde. Tillsammans med en bit mjuk chokladkaka eller kladdkaka blir det som en liten tårtbit. Att koka ihop en sås på kakao, socker och vatten går snabbt och är enkelt.
Eller hacka lite choklad och pressa i lite apelsin i glassen.
Citera
2008-05-18, 17:38
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Flambera lite bananer

Lägg i rikligt med smör i stekpannan, i med bananerna, stek en stund, strö över lite socker och låt det smälta lite, häll över en rejäl skvätt med rom (i brist på rom fungerar valfri sprit ), flambera och avnjut sedan med vaniljglassen.

Oh yesss!!! Ett sprit- och flamsäkert alternativ är att steka bananerna i smör och farinsocker samt tillsätta ett par skvättar Tabasco i slutfasen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in