Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-18, 12:42
  #1
Medlem
Jag skulle villja starta ett eget företag utöver mitt jobb som lastbilsförare och sedan gå över mer och mer på företaget.

Min idee är att jag säljer datorer som är mest inriktade på spel men också så klart enligt kundens önskemål. Tänkte också hålla på med felsökning och annan suport.

Men vet inte hur jag ska börja, det får inte kosta för mycket i början utan vill börja smått och sedan utveckla.

Någon som kan hjälpa mig, vill ha lite tipps gärna hur man ska börja när det gäller data/it?


MVH Alforno
Citera
2008-05-18, 15:49
  #2
Medlem
Knatteantes avatar
Det du kan börja med är att köpa in en dator och sälja den dyrare, sen håller du bara på så.
Citera
2008-05-21, 09:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knatteante
Det du kan börja med är att köpa in en dator och sälja den dyrare, sen håller du bara på så.


Jo de föstår jag med, men hade förväntat mig lite mer avancerade svar..
Citera
2008-05-21, 10:34
  #4
Medlem
Du får väl börja med en affärsplan. Ska du sälja via butik eller/och webb? Hur ser konkurrensen ut? Försök identifiera ditt valda segment.

När det gäller lager och lagerstyrning tycker jag du skall hitta snabba och bra leverantörer och beställa först när du fått beställningen från slutkund. Då binder du inte upp kapital i lagret och får en lägre risk.
Citera
2008-05-21, 13:03
  #5
Medlem
Slupens avatar
Forst bilda bolag om det inte ar gjort.

Sedan borjar du smart.

Att erbjuda tjanster kommer i borjan att vara nastan gratis for dig. Annonsera lokalt om dator service och ge typpriser for felsokning osv. Du kan nischa med hembesok och liknande.

Nar du byggt ett litet kapital borjar du komplettera med delar till forsaljning som du kan passa pa att pitcha nar du gor hembesok / far datorer for lagning.

Sen okar du ditt utbud allt efter hur budgeten gar.

Sikta pa att investera sa mycket som mojligt av vinsten direkt in i bolaget igen det forsta aret for att pa sa satt fa naturlig tillvaxt.

Service och tillganglighet ar ofta vad som uppskattas av datanissar som ger support.
Citera
2008-05-21, 19:28
  #6
Medlem
Deannas avatar
Min spontana känsla är "finns det en marknad"? Ser jag till de "gamers" jag känner så är alla hyffsat duktiga på datorer själv eller har någon närstående de kan fråga. Hur ska du konkurrera med de större butikerna(exempel komplett) där man själv kan få bygga en "custom made-dator".
Då jag antar att det blir svårt att konkurrera med pris mot de större butikerna, fundera ut då hur du ska konkurrera.
Citera
2008-05-21, 19:44
  #7
Medlem
Var beredd på att marginalerna för datorer och datordelar är väldigt små. Du lär behöva satsa väldigt hårt på tjänster.
Citera
2008-05-21, 22:16
  #8
Avstängd
Sauron_s avatar
Tror inte det kommer löna sig. Jag ser inte den potentiella marknaden helt enkelt. Hur kommer du vara ett bättre alternativ än storföretag? Dessutom kommer du nog inte tjäna mer pengar än du gör som lastbilschaufför om det bara är en liten verksamhet du satsar på att ha.

Har du läst kurser i ekonomi? Kan du organisera ditt företag? Kan du bokföring? Bokslut? Allt detta behöver du kunna för att driva ditt företag.
Citera
2008-05-22, 14:05
  #9
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Min spontana känsla är "finns det en marknad"? Ser jag till de "gamers" jag känner så är alla hyffsat duktiga på datorer själv eller har någon närstående de kan fråga. Hur ska du konkurrera med de större butikerna(exempel komplett) där man själv kan få bygga en "custom made-dator".
Då jag antar att det blir svårt att konkurrera med pris mot de större butikerna, fundera ut då hur du ska konkurrera.

Tvärtom tror jag att det finns en relativt stor marknad faktiskt. Förvånansvärt få är "duktiga på datorer" när det gäller gamers. De flesta sparar länge (månadspeng eller liknande) och hamnar slutligen här eller på likvärdigt forum där dom grämer sig i månader före köp eftersom dom inte har en aning om vad dom gör. I regel är det så att man antingen köper en färdig burk (kostar oftast mycket, och är inte alltid speciellt bra - även på "gaming"-sidor (typ alienware, snacka om overkill)), eller så måste man bygga ihop den helt själv, eller iaf se vilka delar som passar till vilka och hålla på att läsa recensioner online o.d. Alla gillar inte det (jag gör det dock).

"Passar det här minnet med det här moderkortet?", "Hur är kylningen på det där grafikkortet?" etc. hör man hela tiden. Att starta en hemsida som erbjuder kompletta gaming-burkar, även med möjlighet att konfigurera själv, tror jag skulle funka rätt bra ändå.

Koplett och liknande kör med att användaren får göra grovgörat att hitta och matcha, om man vill ha tips på vad som passar för en viss peng måste man nästan gå till en datorbutik i staden, och dom vet inte heller alltid vad som är bäst eftersom dom oftast säljer färdigmonterade datorer och rabblar specifikationer från en inövad lapp.

TS: Erbjud möjligheten att köpa färdigmonterade datorer, och låt kunden bestämma inom vilket prisområde datorn ska ligga på, vilka sorters spel den ska klara av, hur länge den ska klara av dessa spel, om dom vill klocka (erbjud att skicka med klocknings-guider som du skriver själv?), om dom kan tänka sig att uppgradera själva i framtiden, etc. Gör något snitsigt flash-formulär där man får specifiera så mycket som möjligt utan att behöva gå in på detaljer (typ "jag vill ha moderkort PS5-563x-i") så kommer du nog få många gamers som inte orkar eller är för dumma för att sätta sig in i hur man bygger en bra speldator själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback