Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-18, 11:51
  #1
Medlem
Antag följande scenario:

Den stora prisökning vi nu ser på råolja är följden av att det helt enkelt inte går att pumpa mer (annat än möjligen marginellt).
Vi kommer att få uppleva att oljan blir ännu mycket dyrare, kanske fördubblat pris varje år.

I detta läge börjar flera länders ekonomier att kollapsa, med USA i ledningen.

Börserna störtdyker, arbetslöshet sprider sig, kaos hotar.

Hur skall/kan jag som svensk privatperson positionera mig inför detta?

Jag har själv ett skapligt kapital (några miljoner SEK) delvis i likvida tillgångar delvis i aktier.

Man kan givetvis diskutera om peak oil är här, eller om metanol och gammal frityrolja är lösningen etc., men den diskussionen tas någon annanstans.
Denna tråd förutsätter scenariot i inledningen, och hur man bör agera för att möta det!

-Köpa guld?
-Köpa oljeaktier?
-Lagra mat?
-Flytta till landet och odla egen mat?
-Vänta och se?

Ja, vad tror ni??

/T
Citera
2008-05-18, 14:31
  #2
Medlem
Slupens avatar
Om du forvantar dig utbudskris pa olja ska du givetvis positionera dig i olja.
Citera
2008-05-18, 14:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
-Flytta till landet och odla egen mat?

Att äga land är alltid en bra idé med tanke på att du har perfekt hedge mot både mat och energi.
Jag tror att katastrofen vid peak oil är överdriven, marknaden fungerar bra på energiområdet. In med biobränslen, rapsolja och etanol funkar utmärkt som flytande. Uppvärmning med pellets.
Sol, vind, och vågkraft kommer nog få lite skjuts, det är bara en fråga om att oljan ska bli tillräckligt dyr först.
Dock som du ser kommer alla substitut baseras på landegendom, utom vågkraft.
Och sen kan du naturligtvis äga olja om du inte tror på expropriering eller att alternativa energikällor har utförslutande tillgångssida, dvs priset per enhet sjunker med den totala kvantiteten, vilket jag tror.
Citera
2008-05-18, 16:39
  #4
Medlem
menvafans avatar
.

Citat:
Jag tror att katastrofen vid peak oil är överdriven, marknaden fungerar bra på energiområdet. In med biobränslen, rapsolja och etanol funkar utmärkt som flytande. Uppvärmning med pellets.
Sol, vind, och vågkraft kommer nog få lite skjuts, det är bara en fråga om att oljan ska bli tillräckligt dyr först.

Lycka till att driva allting med de alternativa "gröna" bränslen vi har idag. Har du en aning om hur stora odlingsarealer det skulle behövas om vi skulle driva allt i Sverige på etanol?
Citera
2008-05-18, 16:43
  #5
Medlem
Jüggernauts avatar
Vi kan väl börja med att likställa olja med mat. Jag tror att kommuniststaten vi bor i kommer att beslagta allt ägande vid en ev. kris med förklaringen att det är för allmänhetens bästa.

Någon sa att land är bra, vilket det är - om nu inte staten beslagtar den.
Citera
2008-05-18, 16:47
  #6
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Lycka till att driva allting med de alternativa "gröna" bränslen vi har idag. Har du en aning om hur stora odlingsarealer det skulle behövas om vi skulle driva allt i Sverige på etanol?

Det finns många subsitut som sammantaget kan utgöra ett alternativ till oljan. Läste om en gröda som kan odlas i ökenmiljö som ger olja. Skulle priserna bli höga på vanlig olja finns det enorma öknar som kan odlas upp med sådan gröda. Det bidrar också till att minska öknarnas utbredning vilket är gott i sig.
Citera
2008-05-18, 17:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Lycka till att driva allting med de alternativa "gröna" bränslen vi har idag. Har du en aning om hur stora odlingsarealer det skulle behövas om vi skulle driva allt i Sverige på etanol?

Många bäckar små - kött skulle trängas ut av biobränsle, hybriddrift på alla fordron med nätladdade batterier skulle minska förbrukningen. "fula vindkraftverk" överallt. Pelletseldning och fjärrvärme kombinerat med eltillverkning.
Lastbilstransporter över lång sträckor ersätts med tåg.
Naturligtvis kommer det bli lite dyrare att göra allt - men ingen katastrof. Att frossa kött och köra stadsjeep kommer dock inte förbli så vanligt.
Allt det här kommer ordnas automatiskt så fort olja och bensin blir tillräckligt dyrt.
Citera
2008-05-18, 17:15
  #8
Medlem
Jüggernauts avatar
Om det verkligen sket sig skulle oljebolagen börja tillåta en tillverkning av el-fordon som fungerar vettigt, kommer inte ihåg vad el-bilen som skrotades hette, men den förekommer i dokumentären "who killed the electric car". Vidare kommer man att gradvis utveckla kärnkraften så att den på sikt kan ta över kolkraftverk och oljeförbränning. Det finns inga långa i el-bilar att köpa eller någon annan rolig teknik?
Citera
2008-05-18, 20:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Om det verkligen sket sig skulle oljebolagen börja tillåta en tillverkning av el-fordon som fungerar vettigt, kommer inte ihåg vad el-bilen som skrotades hette, men den förekommer i dokumentären "who killed the electric car". Vidare kommer man att gradvis utveckla kärnkraften så att den på sikt kan ta över kolkraftverk och oljeförbränning. Det finns inga långa i el-bilar att köpa eller någon annan rolig teknik?

Jag har valt aktier i gruvbolag med litiumtillgångar, litium används i elbilarnas batterier.
Citera
2008-05-18, 20:27
  #10
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Jag har valt aktier i gruvbolag med litiumtillgångar, litium används i elbilarnas batterier.

Smart! +1
Citera
2008-05-19, 16:45
  #11
Medlem
Guybrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Jag har valt aktier i gruvbolag med litiumtillgångar, litium används i elbilarnas batterier.

Vilken börs och vilket företag?
Citera
2008-05-19, 18:45
  #12
Medlem
Jag har ännu inte hittat en renodlad litiumproducent värda att investara i, Ni får istället tre alternativ där Ni får lite olika prudukter "på köpet":

Sociedad Química y Minera de Chile S.A. (NYSE: SQM)
Världens största producenter va litium och jod. Litiumkapaciteten byggs ut. Stora inom pottaska (kostgödsel) + specialkemikalier. Högt värderade men med god tillväxt.

Admiral Resources, (ADY.AX)
Handlas på australiensiska börsen, men går antagligen att köpa i Frankfurt också. Järnmalm och en pilotplant för litium som när är igång. Storskalig itiumproduktion 2009 (senast jag kollade iaf) från lättbrutna saltsjöar. Om jag inte missminner mig så ska litiumdelen knoppas av.

Western Uranium Corp. (WUC.V)
Handlas på Kanadabörsen. Uran och mer svårbrutet litium då det är i lerform. Litiumdelen ska knoppas av i juni, Western Lithium Corp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback