2008-05-17, 15:50
Medlem
eXtremos avatar
Jag har precis inlett ett arbete där en del är en uppsats som behandlar unga brottslingar, dvs. de under 21 år som får en mildare påföljd. Det jag hade tänkt att diskutera är varför rättsväsendet ska göra skillnad vid påföljden pga. åldern och om det egentligen finns några vettiga skäl att rättsväsendet gör skillnad pga. åldern. Tänker även gå runt och fråga människor om vad de tycker i dessa två frågor.

Nu till problemet, jag hittar ingen relevant information! Förvisso så finns BRÅ och deras små böcker/rapporter, men finns det inte mer? Som t.ex. sökbar statestik om brott, anmälningar och påföljder som man kan få tillgång till via Internet? Det känns som att jag har kört fast eftersom att jag inte hittar ngn information. Det kan vara så att jag söker på fel saker.
Citera
2008-05-17, 15:58
Medlem
HubertusHs avatar
Svaret blir en länk: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/9844/1/RebeccaHj%c3%a4lmar%c3%b6.pdf

Där ska du nog hitta fakta för att börja och senare använda dig av källorna för att kunna fördjupa dig

Mvh H
Citera
2008-05-17, 17:52
Medlem
eXtremos avatar
Tack för den länken, fanns rätt så mkt där. Problemet är dock att jag itne vet hur jag ska börja med den
Citera
2008-05-17, 18:00
Medlem
Brå har inte bara rapporter och studier utan också den officiella brottsstatisiken. Detta finner du under länken statistik. Du kan där välja åldergrupp och enbart få ut statistik kring unga lagöverträdare.

Som läsning kan jag rekommendera både samhället och de unga lagöverträdarna (Thuved mfl 2007) och Den svenska ungdomsbrottsligheten (Estrada och Flyghed 2007). För övrigt bygger ju påföljdssystemet för unga på behandlingstanken så all litteratur kring straffidelogier är bra att kika på.

Regeringens prop 2005/06:165 är det senaste förarbetet för reformeringen av påföljdsystemet vilket ger dig mycket kött på benen.
Citera
2008-05-17, 18:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblomma
Brå har inte bara rapporter och studier utan också den officiella brottsstatisiken. Detta finner du under länken statistik. Du kan där välja åldergrupp och enbart få ut statistik kring unga lagöverträdare.

Som läsning kan jag rekommendera både samhället och de unga lagöverträdarna (Thuved mfl 2007) och Den svenska ungdomsbrottsligheten (Estrada och Flyghed 2007). För övrigt bygger ju påföljdssystemet för unga på behandlingstanken så all litteratur kring straffidelogier är bra att kika på.

Regeringens prop 2005/06:165 är det senaste förarbetet för reformeringen av påföljdsystemet vilket ger dig mycket kött på benen.

Tack, jag visste inte att man kunde välja ålder på BRÅ, det skall genast testas!
Citera
2008-05-18, 00:24
Medlem
Om du söker på exempelvis google så kan det vara bra att stava rätt. StatIstik heter det.

I övrigt kan jag väl tipsa dig om att gå till ett universitetsbibliotek om det är möjligt. De brukar ofta ha tillgång till bra databaser i alla möjliga ämnen och även tillgång till betaltjänster som man annars inte kommer åt.

Det brukar också finnas kunniga bibliotikarier där som kan leda dig rätt om du är osäker hur och var du ska börja söka.
Citera
2008-05-18, 14:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Om du söker på exempelvis google så kan det vara bra att stava rätt. StatIstik heter det.

I övrigt kan jag väl tipsa dig om att gå till ett universitetsbibliotek om det är möjligt. De brukar ofta ha tillgång till bra databaser i alla möjliga ämnen och även tillgång till betaltjänster som man annars inte kommer åt.

Det brukar också finnas kunniga bibliotikarier där som kan leda dig rätt om du är osäker hur och var du ska börja söka.

Ajdå, man gör sina misstag när man är stressad och relativt trött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in