http://www.alltommat.se/kebab-lika-f...matolja-1.7695
Jag vet att denna artikel är ett halvår gammal men va fan är det för jävla dravel de skriver?!
Framförallt reagerar jag på de rent
befängda kommentarerna i den lilla (fakta)rutan. Inte fanken går man automatiskt upp elva kilo per år bara av att dricka en latte om dagen! Detta gör man bara om dessa kalorier är utöver det man normalt äter och förbränner. En normal kost kan givetvis inrymma en skvätt mjölk, och om denna kaffekopp ingår i det dagliga normalintaget är det ju givetvis ingen fara alls, och om man då skulle ”byta ner sig” till lättmjölk skulle man snarast gå ner i vikt (förutsatt att man inte kompenserar denna kalori-reduktion med något annat).
Märk också att den skarpa varning de utfärdar gällande kebabernas potentiella livsfara gäller om dessa äts ”
ovanpå en redan ohälsosam diet”. Det mesta som äts
utöver en redan ohälsosam diet är dåligt, möjligtvis med undantag för morötter och gurka…..
Även om jag inte ätit kebab på evigheter har jag likt många andra här svårt att se VAD som är så fett i en kebab. Även om köttet inte alltid är det magraste kan den mängd man får knappast bidra med så enormt mycket fett. Vitt bröd är kanske inte jättenyttigt men det är ju praktiskt taget fettfritt. Sallad och vanlig kebabsås är så vitt jag vet heller inga fettbomber, så lite mer handfast fakta skulle nog vara på sin plats.
Sådana här larm riktar sig bara till okritiska och oreflekterade varelser men det är oerhört effektivt! Att detta är skriver i en mattidning som är överfull med snaskiga recept är ju än mer löjeväckande.