• 1
  • 2
2008-05-16, 10:44
Medlem
C M Burnss avatar
http://www.alltommat.se/kebab-lika-f...matolja-1.7695

Att ta tv kebaber i veckan kan vara livsfarligt fett. Bara en kebab innehller ett vinglas av matolja, varnar forskare. /// ter du tv kebaber i veckan ovanp en redan ohlsosam diet, kan det leda till en hjrtinfarkt inom tio r, enligt experten Denise Thomas.

Alla som kommer f en hjrtinfarkt inom 10 r rcker upp en hand.
Citera
2008-05-16, 10:46
Medlem
Razzaks avatar
*hand upp*

Men vad menas med "en kebab"? Kebabrulle kan ju inte vara s onyttigt
Citera
2008-05-16, 10:51
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzak
*hand upp*

Men vad menas med "en kebab"? Kebabrulle kan ju inte vara s onyttigt

Kebabrulle r nog minst lika onyttiga. Det r inte precis fullkornsbrd dom anvnder.
Citera
2008-05-16, 11:19
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
http://www.alltommat.se/kebab-lika-f...matolja-1.7695

Att ta tv kebaber i veckan kan vara livsfarligt fett. Bara en kebab innehller ett vinglas av matolja, varnar forskare. /// ter du tv kebaber i veckan ovanp en redan ohlsosam diet, kan det leda till en hjrtinfarkt inom tio r, enligt experten Denise Thomas.

Alla som kommer f en hjrtinfarkt inom 10 r rcker upp en hand.
Jaha det vore kanske bra att f veta exakt hur denna kebab dom har rknat p ser ut och vad den innehller. Det var brittiska forskare och deras snabbmat (inte forskare utan britter) r vl inte den nyttigaste i vrlden. Men jag kan bara sga av egen erfarenhet av den kebab jag brukar ta, s r den inte srskilt fet d jag lider av gallsten och om jag kkar fr fet mat knns det som att jag ska d 1-2 timmar efter att jag tit.

Kebaben jag kkar r pressat ntktt p ett snurrande spett, innehller 10% fett. Ssen r gjord p ltt-creme fraiche 5% fett och till det sallad och grnsaker.

Jvla skrmsel-journalistik!
Citera
2008-05-16, 11:26
Medlem
dumms avatar
*Rcker upp handen*

Men detta r bullshit dock, tror inte ett dugg p att det kar hjrtskaderisken sdr brutalt, d skulle ju alla vrldens kebabtande lnder bara d ut, kolla bara p kurdistan liksom

*ironi...*

Hursomhellst, tror inte ett dugg det skulle vara s farligt som det psts, sn hr mathype r lskig... ven om de har rtt s har de skert schyssta botemedel om tio r, hihi
Citera
2008-05-16, 11:28
Medlem
MaZtoRs avatar
hjrtinfarkt efter 10 r med 2 kebaber i veckan. Nu ska vi se. 7 kebaber i veckan betyder d ca 2,9 r. Jag r nog redan dd.
Citera
2008-05-16, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dumm

Men detta r bullshit dock, tror inte ett dugg p att det kar hjrtskaderisken sdr brutalt,

Precis.

Det r gng, p gng, p gng, p gng bevisat att fett INTE kar risken fr hjrt-/krlsjukdomar, frsmrade blodfetter etc.

Nstan motsatsen, t.o.m., hos verviktiga. Dvs. att personer med metabolt syndrom tjnar p att byta ut en del socker och sockerkedjor mot nyttigt fett.

Orkar inte skaffa referenser, men en kan jag nog skaffa fram:

Citat:
our results do not suggest any benefit from a limited total or saturated fat intake, nor from relatively high intake of unsaturated fat.

Cardiovascular event risk in relation to dietary fat intake in middle-aged individuals: data from The Malmo Diet and Cancer Study. European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation. 14(5):701-706, October 2007.
Leosdottir, Margret a b; Nilsson, Peter M. b; Nilsson, Jan-Ake b; Berglund, Goran b

Det enda fettet man br se upp med i min mening r omega-6 syror, ssom linolsyra.
Citera
2008-05-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Kebabrulle r nog minst lika onyttiga. Det r inte precis fullkornsbrd dom anvnder.

Det kanske inte r nyttigt, men vitt brd r knappast ett ddligt gift.
Citera
2008-05-16, 11:54
Medlem
Tror jag inte ett dugg p. Det skulle vara kul att se de kebaber som de testade.

De kebaber jag brukar ta bestr av vitt brd, pressat ntktt, tomatss och grnsaker.
Citera
2008-05-16, 13:00
Medlem
Scanlines avatar
Det r kebaber frn Storbritannien som tas upp i den dr rapporten, och jag tycker att de mste ju vara fetare n de svenska varianterna. I och fr sig grundar jag detta pstende p vad jag sett frn den engelska Du r vad du ter, men jvlar vad onyttigt det ser ut nr de trycker i sig skrpmat...
Citera
2008-05-16, 14:14
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanline
Det r kebaber frn Storbritannien som tas upp i den dr rapporten, och jag tycker att de mste ju vara fetare n de svenska varianterna. I och fr sig grundar jag detta pstende p vad jag sett frn den engelska Du r vad du ter, men jvlar vad onyttigt det ser ut nr de trycker i sig skrpmat...

Storbritannien, nst efter USA, har vl den fetaste och mest stade maten i vrlden. Det lr ta ngra r innan Sverige har ntt deras nuvarande niv, s se det som en framtidsvision.
Citera
2008-05-16, 14:38
Bannlyst
Vilken tur att de tog in expert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem