• 35 927 online
  • 1 213 414 medlemmar
  • 62 597 718 inlägg
  • 1
  • 2
2008-05-15, 17:49
Medlem
organizms avatar
Från flatenvägen finns 2st vägar ner till Barnbadet.
Den som går från motorbanan är inte så intressant.
Tar man den andra som börjar vid "elverket" och går ner mot badet och vid klätterväggen så finns det en port in i berget.
Verkar vara aktivt då det surrar ur fläkthålet och det är riktigt låst.
Vad används det berget till?

Här en karta
http://filez.organizm.se/temp/flaten.jpg
Citera
2008-05-15, 18:28
Medlem
ludde08s avatar
Bergrum

Citat:
Ursprungligen postat av organizm
Från flatenvägen finns 2st vägar ner till Barnbadet.
Den som går från motorbanan är inte så intressant.
Tar man den andra som börjar vid "elverket" och går ner mot badet och vid klätterväggen så finns det en port in i berget.
Verkar vara aktivt då det surrar ur fläkthålet och det är riktigt låst.
Vad används det berget till?

Här en karta
http://filez.organizm.se/temp/flaten.jpg

För ett par år sen var jag till Flatenbadet med min skolklass. Vi hade turen att få komma in och se hur det såg ut där inne. Vi fick höra att det först varit ett
ammunitionförråd, sedan förråd för förnödenheter, typ torrproviant. Sen blev det bara ett förråd för div. material. Man skulle nu tömma bergrummet. Så nu står det kanske tomt.
Citera
2008-05-15, 19:43
Medlem
Peter-Sthlms avatar
Som ts skriver har ventilationen vart igång så länge jag kan minnas, är det verkligen tomt där inne då månne? Hur stort var bergrummet?

mvh
Citera
2008-05-15, 21:49
Medlem
rebbans avatar
Är militärt va där 96-97 när dom gjorde om dränneringen i det.
Dom åka in med gruset med fyrrhjuling och släp för att slippa skottkärror.
Va rätt mycket matrial där inne då.
Citera
2008-05-20, 07:45
Medlem
[EcO]s avatar
Har passerat den där porten ett antal gånger, vore trevligt att få se insidan.
Citera
2008-05-20, 13:06
Medlem
Det finns en troligtvis en till ingång till detta rum, nämligen uppe på berget. Det är en mindre ståldörr än den vid vägen med ett litet fönster där man kan se en lampa och en trappa ner i berget, dessutom kan man känna sig till att dörren är reglad på insidan med en fastbultad regel.
Citera
2008-05-20, 14:59
Medlem
Puggens avatar
Om jag inte minns helt fel så har det legat diverse luftvärnsposteringar på denna plats. Bergrummet anlades kanske i samband med detta, sen monterades luftvärnen ner men bergrummet behölls. Kanske tillhör civilförsvaret idag?
Citera
2008-05-20, 15:25
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Om jag inte minns helt fel så har det legat diverse luftvärnsposteringar på denna plats. Bergrummet anlades kanske i samband med detta, sen monterades luftvärnen ner men bergrummet behölls. Kanske tillhör civilförsvaret idag?

I slutet av 90 talet så va det fortfarande militär och med utrustning i det.
Tror att det fortfarande är det för en bekant så militärreggade bilar utanför för ca ett år sen.
Citera
2008-05-20, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen

Du tänker möjligtvis på lv-ställningarna som har legat runt Skarpnäck.
Dock så är detta inte i närhet till någon före detta lv-ställning.
Citera
2008-05-20, 18:47
Medlem
kollar man kartan ser man att det är utmärkt med "fd värn", och jag som trott att det var typ lager för gasmasker eller nåt.

hindrar dock inte för att man ska vilja gå in.
Citera
2008-05-20, 22:09
Medlem
Peter-Sthlms avatar
Med tanke på att det finns en rejäl lastkaj samt vändplats för stora fordon borde bergrummet vara relativt stort?

mvh
Citera
2008-05-21, 09:20
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Sthlm
Med tanke på att det finns en rejäl lastkaj samt vändplats för stora fordon borde bergrummet vara relativt stort?

mvh

Tillräckligt stort att köra fyrhjuling med släp i.
Citera
  • 1
  • 2