Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-15, 12:16
  #1
Medlem
Hej,

Jag och några polare håller på att utveckla en ny produkt och behöver ett hölje till den. Höljet ska ha samma utseende och vara i samma storlek som en vanlig bankdosa/liten miniräknare. För att hålla nere kostnaderna har jag varit i kontakt med flera företag i asien, men antingen kan de inte engelska eller så är det svindyrt. Ska det verkligen behöva kosta 150k för att ta fram en gjutform för ett sådant plasthölje? Någon som har några erfarenheter och tips?

MVH
Gustav
Citera
2008-05-15, 15:24
  #2
Medlem
Jag har varit i samma sits fast angående andra material. Mitt tips är att du ringer runt till företag som på något sätt kan ha med saken att göra. Oftast kommer du få svar att de inte sysslar med sånt men kan hänvisa dig vidare. Håll på så tills du hittar rätt.

Det funkade för oss. Vi hade ingen aning om vilka sorts företag som gjorde det, eller ens vad det kallades men det löste sig till slut.
Citera
2008-05-15, 21:27
  #3
Medlem
Farsan har ett företag som tillverkar formpress/formsprutverktyg. Det är inga billiga saker så 150k låter inte alls otroligt.
Det är inte bara en järnbit med ett hål som ser ut som höljet utan det skall vara utstötare, värmekanaler, kanaler för att tillföra materialet m.m.
Dessutom krävs det 2 halvor. En som formar framsidan och en som formar baksidan. Allt detta ska tillverkas i stål som ska vara både tjockt (det är många tons tryck i en formspruta), av bra kvalitet och med tusendelars precision.

Troligtvis måste formen tillverkas mha sänkgnistning, dvs man tillverkar en bit grafit (typ blyerts) som ser ut som höljet. Sedan nöter man bort metallen genom att leda ström genom grafiten. Det tar rätt lång tid och tid är pengar.

Om du seriöst skulle vilja ha ett pris så kan du PMa mig så kan jag ordna det, men helst ska du ha en ritning isåfall. Om de måste rita ritningen åt dig så kostar det nog en del.
__________________
Senast redigerad av dennis__f 2008-05-15 kl. 21:29.
Citera
2008-05-16, 21:34
  #4
Medlem
Gurkan100s avatar
Du har PM
Citera
2008-05-17, 21:41
  #5
Medlem
Vem har PM? Inte jag iaf
Citera
2008-05-18, 00:51
  #6
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Vem har PM? Inte jag iaf

Han menade nog PMS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback