Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 19:43
  #97
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Jag tycker Jonas Persson är en värdig efterträdare. Inte minst stilmässigt är hans Kronblom en karbonkopia på farsan Gunnars. Uppenbarligen har han gått som lärling under en lång tid för att vara redo den dagen Gunnar lämnar det jordiska.

Och nu har det skett.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...od--blev-84-ar

Gunnar Persson berättade väl någon gång om sin far Elov, Kronbloms skapare, att de var ute tillsammans på dagen och fiskade innan pappan sedan dog hastigt på kvällen. "Han fick en sista fin dag i livet". Hoppas Gunnar fick erfara detsamma.
Citera
2018-04-09, 23:13
  #98
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Och nu har det skett.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...od--blev-84-ar

Gunnar Persson berättade väl någon gång om sin far Elov, Kronbloms skapare, att de var ute tillsammans på dagen och fiskade innan pappan sedan dog hastigt på kvällen. "Han fick en sista fin dag i livet". Hoppas Gunnar fick erfara detsamma.


Det förklarar alla gamla repriser, men hoppas J fortsätter sen
Citera
2018-04-10, 19:12
  #99
Medlem
Ördögs avatar
Gunnar Perssons frånfälle nämns i en annan tråd på serieforumet, och må noteras även här.

(FB) Jonas Persson - Kronblom-efterträdaren
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...od--blev-84-ar

Gunnar Persson berättade väl någon gång om sin far Elov, Kronbloms skapare, att de var ute tillsammans på dagen och fiskade innan pappan sedan dog hastigt på kvällen. "Han fick en sista fin dag i livet". Hoppas Gunnar fick erfara detsamma.

(Fast behöver forumet egentligen två trådar om Kronblom?)
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-04-10 kl. 19:14.
Citera
2018-04-11, 13:46
  #100
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tog mig friheten att slå ihop två trådar om Kronblom och friserade rubriken lite.

Mvh,
Moderator
Citera
2018-11-04, 22:07
  #101
Avstängd
Kronblom är verkligen kvalitet rakt igenom. Åsa-nisse däremot är rena skiten.
Citera
2019-11-14, 09:17
  #102
Medlem
Som någon påpekade tidigare i tråden så är Kronblom den ultimata livsfilosofen. Den stora drömmen är att leva Kronblomliv när man blir äldre i så hög utsträckning som möjligt. Säkerligen är risken för lappsjuka stor som också påpekats, men detta är endast i inkörsfasen. När man väl har levt så några månader är jag helt övertygad om att man aldrig kommer att sakna sitt gamla liv. Kronblom borde ses som obligatorisk litteratur inom filosofin!
Citera
2019-11-19, 12:42
  #103
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Kronblom är verkligen kvalitet rakt igenom. Åsa-nisse däremot är rena skiten.

Det var åsikten på insändarsidorna i 91:an på 80-talet också. Kronblom har alltid haft läsarnas respekt, med undantag för någon enstaka dåre som kallat honom tråkig gubbfan eller – det värsta man kan säga – ”fult tecknad”.

Citat:
Ursprungligen postat av Nopplisglob
Som någon påpekade tidigare i tråden så är Kronblom den ultimata livsfilosofen. Den stora drömmen är att leva Kronblomliv när man blir äldre i så hög utsträckning som möjligt. Säkerligen är risken för lappsjuka stor som också påpekats, men detta är endast i inkörsfasen. När man väl har levt så några månader är jag helt övertygad om att man aldrig kommer att sakna sitt gamla liv. Kronblom borde ses som obligatorisk litteratur inom filosofin!

Han tar det coolt, javisst. Det saknas emellertid alltid pengar i hushållet vilket inte minst Malin får lida för. Sen undrar jag hur trevligt du tycker det vore med en svärmor som Kronbloms?

Finns ganska många avsnitt där Kronblom går runt sysslolös och känner sig allmänt nere i skorna, allt annat än nöjd med livet.
Citera
2021-06-01, 08:50
  #104
Medlem
Kronblom är den fiktiva figur som jag faktiskt har mest respekt för. Visserligen går latheten för långt ibland men i dagens hektiska, konsumistiska och ytliga samhälle är Kronblom något jag beundrar. Han klarar sig med det lilla som finns i hushållet och vänner/bekanta finns i byn.

Annars kunde man ju grovt säga att han är en typisk karikatyr av en person som föddes före andra värdskriget. En enkel person som varken behöver eller kräver så mycket. En bekant till vår släkt är lite som en kvinnlig kronblom (änka dock) vad kommer till ett simpelt icke-materialistiskt liv. Förutom mobilen och en liten LCD-tv är soffan det nyaste hon äger. Allt annar är från 60-talet eller tidigare. Pigg är hon och har många bekanta som hon bjuder till fik.
Citera
2021-08-11, 14:25
  #105
Medlem
Kronblom som om jag inte har fel heter Benjamin i förnamn, var någon tidning som röstade vad han skulle heta och benrangel är han ju målar ibland tavlor. Inga stora pengar men om han har pension väldigt låg, ströjobb som dräng åt Rovlund, bärplockare, snöröjare med mera en gång arbetade hela familjen på en pizzeria samt få utgifter så klarar han sig hyfsat. Fiskar gör han och är inte så dålig på det.
Citera
2021-08-28, 22:11
  #106
Moderator
Popesizes avatar
I dagens (28/8 2021) nätupplaga av SvD, så finns en längre krönika om Kronblom. I och med att tidningen Allers slutar publicera Kronblom, så menar skribenten Isak Lidström på att karaktären snart är på väg att möta sin skapare. Det får mig att undra över vilka tidningar som Kronblom huserar i?
Jag kan tänka mig att 91:an kan ha den som biserie, men jag vågar inte svära på det.
Humorkavalkad är väl annars den som känns mest trolig. Och även mest logisk, då den innehåller flera andra äldre, numer tidningslösa, figurer så som Åsa-Nisse och Lilla Fridolf.
https://www.svd.se/nar-kronbloms-jak...rade-sin-charm
Citera
2021-08-28, 22:15
  #107
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
I dagens (28/8 2021) nätupplaga av SvD, så finns en längre krönika om Kronblom. I och med att tidningen Allers slutar publicera Kronblom, så menar skribenten Isak Lidström på att karaktären snart är på väg att möta sin skapare. Det får mig att undra över vilka tidningar som Kronblom huserar i?
Jag kan tänka mig att 91:an kan ha den som biserie, men jag vågar inte svära på det.
Humorkavalkad är väl annars den som känns mest trolig. Och även mest logisk, då den innehåller flera andra äldre, numer tidningslösa, figurer så som Åsa-Nisse och Lilla Fridolf.
https://www.svd.se/nar-kronbloms-jak...rade-sin-charm
I 91:an-tidningen är Kronblom såklart fortfarande ett stående inslag, vilket den varit i alla år sedan tidningen gjorde entré 1956. Sedan några år tillbaka är det repriser tecknade av Gunnar Persson, Jonas pappa, som publiceras.

– Kronblom fortsätter i 91:an och förhoppningsvis är den ett stående inslag så länge tidningen lever. Det kommer nog fortsättningsvis vara repriser, även där har förfrågningarna på nytt material sjunkit på grund av vikande upplagor, berättar Jonas Persson.


http://91an.net/kronblom-lamnar-allers/
Citera
2021-08-29, 08:55
  #108
Medlem
Jag tycker det är synd att inte Jonas håller liv i serien fram till 2027 då Kronblom fyller 100 år.
Hade räckt med något nytt enstaka avsnitt om året och sen något bra avslut 2027 att Kronblom kanske vinner på tipset och kan anlita folk som sköter husbestyren så får han ligga på soffan utan klagomål. Eller att han reser till värmen i "smyg" men när han lagt sig i hängmattan på en strand i Bahamas så dyker svärmor upp med paraplyet i högsta hugg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback