Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-01, 21:41
  #421
Medlem
LXXVs avatar
utlänningarna deporteras till till norra Sverige där de jobbar som renuppfödare, vi har försökt fixa en kontakt med Ryssland så att de deporteras till Sibirien men än så länge har vi inte fått svar....

Om jag ska vara ärlig så kan det vara som en del säger de flyttar till en släkting eller kompis. Då de har en mycket bättre kontakt sinsemellan än vi som har bott i Norden nästan hela vårt liv och inte haft någon kontakt med en annan kultur än våran egna. Dessutom så tror jag faktiskt att de flesta lämnar landet som inte klarar sig i Sverige.

Att skylla på bidrag är bara att medge att det finns problem, men det hjälper inte att fixa problemen
Citera
2011-01-14, 14:32
  #422
Medlem
grapoluponapes avatar
Hur kan uteliggare överleva så otroligt länge?

Jag har läst flera trådar om uteliggare här på FB, men jag har inte hittat någon som behandlar ämnet "uteliggares livslängd".

I Stockholm där jag bor finns det ett antal "kända" uteliggare. Jag vet inte vad de heter eller exakt var de håller hus, men de dyker upp i tid och otid och ser alltid lika trasiga ut.

Vad jag inte förstår är hur de kan överleva så fruktansvärt många år. Vissa har förmodligen tillfälliga boenden, ibland kanske härbärgen eller Frälsis hjälper, men om man super och/eller knarkar vareviga dag så måste man ju till slut dö.

Farsan, som hade jobb och lägenhet, lyckades supa ihjäl sig, men uteliggarna är still standing. Hur i hela friden går det till?

Det är klart jag vet att det dör några stycken om året, liksom det tillkommer ett gäng. Men just de här hemlösa alkisarna som jag känner igen verkar har varit berusade i tio år.

När ska deras kropp kollapsa?
Citera
2011-01-14, 14:36
  #423
Medlem
Det är inte alla uteliggare som knarkar/super dygnet runt.
Många lägger all sin fokus på att överleva.
Men anledningen till att en del av dom klarar sig längre är att dom har bra gener och att dom har listat ut precis hur dom ska göra för att få varm mat varje dag samt tak över huvudet.
Citera
2011-01-14, 14:41
  #424
Medlem
grapoluponapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erogger
Det är inte alla uteliggare som knarkar/super dygnet runt.

Tack, det var en tarvlig generalisering att alla uteliggare super/knarkar. Men just de där personerna jag känner igen och har sett i så många år verkar inte vara renlevnadsmänniskor och många gånger har jag sett dem påtagligt berusade med flaskor i händerna.
Citera
2011-01-14, 16:50
  #425
Avstängd
ToreroNachoss avatar
Känner medgivande med dessa, det är väl det enda jag kan säga.
Ingen förtjänar ett sånt liv.
Citera
2011-01-15, 14:05
  #426
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Jag har läst flera trådar om uteliggare här på FB, men jag har inte hittat någon som behandlar ämnet "uteliggares livslängd".

I Stockholm där jag bor finns det ett antal "kända" uteliggare. Jag vet inte vad de heter eller exakt var de håller hus, men de dyker upp i tid och otid och ser alltid lika trasiga ut.

Vad jag inte förstår är hur de kan överleva så fruktansvärt många år. Vissa har förmodligen tillfälliga boenden, ibland kanske härbärgen eller Frälsis hjälper, men om man super och/eller knarkar vareviga dag så måste man ju till slut dö.

Farsan, som hade jobb och lägenhet, lyckades supa ihjäl sig, men uteliggarna är still standing. Hur i hela friden går det till?

Det är klart jag vet att det dör några stycken om året, liksom det tillkommer ett gäng. Men just de här hemlösa alkisarna som jag känner igen verkar har varit berusade i tio år.

När ska deras kropp kollapsa?

Uteliggare har i regel god självbevarelsedrift då de är vana vid att leva utanför samhället. De tänker inte som du och jag - t.ex. att "nu ska jag gå hem och laga lite god mat och slänga mig framför TVn och softa i soffan". Det kan de inte eftersom de inte har något hem - de har ingen fast punkt i tillvaron och är vana att driva omkring, leta efter sovplats för natten, försöka fixa käk för dagen eller tigga pengar till ett par öl av någon förbipasserande. Uteliggare har ofta förlorat allt hopp om att kunna leva ett normalt svenssonliv. De har accepterat sitt öde och sänkt ribban betydligt för vad man kan förvänta sig av livet. Jag tror det är det överlevnadsinstinkt i grunden handlar om - att kunna vara nöjd med det lilla man får och lägga ner sina krav på materiell standard och bekvämlighet.

Vi västerlänningar, och i synnerhet svenskar, är väldigt bortskämda och tror att "allt löser sig" och att vi alltid kommer att ha samma goda levnadsstandard. En uteliggare tänker inte i dom termerna, men avundas säkerligen ändå de som har sitt på det torra.
Citera
2011-01-15, 16:17
  #427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Jag har läst flera trådar om uteliggare här på FB, men jag har inte hittat någon som behandlar ämnet "uteliggares livslängd".

I Stockholm där jag bor finns det ett antal "kända" uteliggare. Jag vet inte vad de heter eller exakt var de håller hus, men de dyker upp i tid och otid och ser alltid lika trasiga ut.

Vad jag inte förstår är hur de kan överleva så fruktansvärt många år. Vissa har förmodligen tillfälliga boenden, ibland kanske härbärgen eller Frälsis hjälper, men om man super och/eller knarkar vareviga dag så måste man ju till slut dö.

Farsan, som hade jobb och lägenhet, lyckades supa ihjäl sig, men uteliggarna är still standing. Hur i hela friden går det till?

Det är klart jag vet att det dör några stycken om året, liksom det tillkommer ett gäng. Men just de här hemlösa alkisarna som jag känner igen verkar har varit berusade i tio år.

När ska deras kropp kollapsa?

Det stryker nog med ett par stycken för varje som överlever en längre tid under sådana omständigheter misstänker jag.
Citera
2011-01-16, 02:37
  #428
Medlem
Som sagt dom har det väldigt inrutat hur dom ska överleva. Det är en instinkt som dom flesta som börjar missbruka narkotika eller alkohol och väljer att leva utanför lagar och samhälle lär sig. (Om man ska sätta det lite barskt)

Många har vänner, bekanta och familj med lägenhet där dom kan kvarta i omgångar. Pundarkvarter där många hänger tills dom blir vräkta och så till nästa etc.
Många åker in både korta och långa svep i fängelse eller behandling, kommer ut och börjar vid där dom lämnade.

Att hitta värme som uteliggare är inte vidare svårt. Brännvin, narkotika och mat hittas också lätt.

Tänk dom mest ensliga byar i extremt kalla klimat där överlever dom utan elektricitet för dom har anpassat sig utefter miljön.
Det finns också många ställen där dom kan sova under tak och äta mat och fika för ett par kronor, då menar jag ställen som inriktar sig på att hjälpa utsatta narkomaner och alkoholister med mat och lite värme.

Det är väldigt svårt att sätta sig in i det livet om man inte har haft någon längre inblick.
Jag har själv varit bostadslös under en tid men jag sov hos kamrater under den tiden, jag har missbrukat både heroin, amfetamin och alkohol och levt i dessa "kvarter" och tagit vid billig mat och fika.

Känner många personer i staden som är utsatta och hemlösa sedan många år så jag har en ganska bra inblick i hur det fungerar.
Citera
2011-02-12, 01:11
  #429
Medlem
Kattolfs avatar
Min fru och jag har för tillfället en litet trasig men annars väldigt snäll tant boendes i mitt ena källarförråd. Hon "flyttade" (oombedd) in någon gång före jul och verkar trivas rätt bra där nere. Hon har t.o.m hängt upp litet tavlor, lagt ut en matta och släpat dit en madrass såg jag sist jag var ner och kollade.

Då mitt förråd annars skulle stå tomt och hon högtidligen har svurit att inte göra åverkan på grannarnas förråd så får hon stanna så länge hon vill för min del. Hon måste dock se till att mina med-medlemmar i bostadsrättsföreningen inte får nys om att hon bor där. Det är ingen vidare insyn i förrådet (om man inte är skapt som en giraff), men hon måste noga hålla på ljuddisciplinen. Hon måste också vara noga med att låsa igen förrådet med ett hänglås när hon går ut utifall någon nyfiken skulle komma på iden att sticka in snoken där. Nog för att jag är rätt snäll, men så snäll att jag onödigt riskerar en fight med BrF för hennes skull är jag icke.
Citera
2015-01-30, 20:26
  #430
Medlem
Det finns en kvinna som man brukar se runt stadsbibliotekt, odengatan. Hon har grått hår, svart rock och resväska. Är det någon som känner henne eller vet vad hon heter?
__________________
Senast redigerad av dasr 2015-01-30 kl. 20:28.
Citera
2018-07-05, 22:33
  #431
Medlem
Isnatts avatar
Vi har blivit med en uteliggare i kvarteret. Jag känner igen honom, han har varit uteliggare här i city länge men nu bor han i kvarteret.
Han sitter bara på en bänk. Sover där på nätterna. Klär sig lite märkligt med tjock vinterjacka i värmen ena dagen och bar kaka nästa.
Han har varit tyst och bara suttit där och käkat snacks och läsk men har nu börjat föra väsen, vråla åt folk som går för nära.
Idag när jag var till närbutiken så var han i kö före mig. Luktade satan, aldrig känt en värre lukt från en människa, folk gick verkligen 7-8 meter bort och väntade på sin tur. Han skulle köpa cigg och sa 'välj du' när han i kassan frågade vilja han ville ha. Sen när han gick därifrån spände han blicken i mig och 'gurglade' åt en annan kille
Han verkar inte dricka alkohol eller knarka för han gör ingenting, sitter liksom bara hela dagarna.
Tycker synd om honom på nåt vis. Skulle väl passa honom att bo i nån utkant i en friggebod.
Men han kanske fått såna chanser men inte velat, vem vet.
Men det verkar så eländigt att leva så som han gör!
Citera
2018-07-09, 23:01
  #432
Medlem
Har sett många utländska uteliggare i Stockholm de senaste åren men nu har jag börjat se fler svenskar igen. Någon annan som har reagerat på detta?

Vet förresten någon om härberget vid Slussen är kvar nu med allt byggande där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback