Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-09, 17:14
  #37
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu tänkte jag inte på processen och svara rätt så otydligt.

Det jag menar enkelt är att spelar ingen roll om man lyckas bränna det med en högre % än vanlig brännare för att det klara sig inte hålla den % ändå för div. saker påverkar och plockar ner den 96% omgående.
Vattenazeotropen går att bryta med exempelvis toluen så att en vanlig brännare i atmosfäriskt tryck kan spotta ut etanol fri från vatten. Etanolen har då bildat en azeotrop med toluenet istället vilket i bränslesynpunkt går alldeles utmärkt eftersom det även används som en oktanhöjare till bensin.

Tänk på att etanolen på macken är 85% etanol och 15% "bensin"

Jag vågar inte uttala mig om hur negativt det är med 4,4% vatten i bränslet men jag vågar nästan sätta min vänstersko på att etanolen från macken INTE innehåller 4,4% vatten.

Till den som nu sitter och funderar på toluenet, det är cancer i flytande form även om det inte är riktigt lika illa som dess elake far bensenet. Jag skulle inte köra det i samma brännare som jag kör dricka.

Glöm inte oljan förresten, så motorn inte skär.
Citera
2008-06-09, 18:11
  #38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Vattenazeotropen går att bryta med exempelvis toluen så att en vanlig brännare i atmosfäriskt tryck kan spotta ut etanol fri från vatten. Etanolen har då bildat en azeotrop med toluenet istället vilket i bränslesynpunkt går alldeles utmärkt eftersom det även används som en oktanhöjare till bensin.

Tänk på att etanolen på macken är 85% etanol och 15% "bensin"

Jag vågar inte uttala mig om hur negativt det är med 4,4% vatten i bränslet men jag vågar nästan sätta min vänstersko på att etanolen från macken INTE innehåller 4,4% vatten.

Till den som nu sitter och funderar på toluenet, det är cancer i flytande form även om det inte är riktigt lika illa som dess elake far bensenet. Jag skulle inte köra det i samma brännare som jag kör dricka.

Glöm inte oljan förresten, så motorn inte skär.
Med tillsats ämnen kan man hitta på en del, men bara etanol kan inte bli 100% i sig självt och under normala omständigheter.
Citera
2008-06-13, 23:13
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Eftersom du inte orkade läsa så mycket så skriver jag det första i det postet.

"Den iden kan han lägga på hylla, det lönar sig inte."

Är det klart för dig nu?
Det var klart för mig hela tiden, det var det senare påståendet:
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man gick ihop flera stycken så kanske man skulle kunna göra det ekonomiskt försvar bart, men då dröjer det nog inte länge innan farbror blå står där då.
Det blir aldrig ekonomiskt försvarbart hur mycket du än gör om du inte har en billig tillgång till socker.

Det spelar ingen roll om du gör 1 eller 1000 liter.
Citera
2018-09-12, 21:14
  #40
Medlem
Det kostar mellan 5 kr och 9 kr litern. Min kostar 9 kr. Kör på vedspis. Rent hypotetislt med arbetet bakom tycker jag 50-150 kr är.ett minium.

Fast det är hypltetiskt. Skulme kag sälja Renat med tillstånd måste kag betala 156 kr Alkoholskatt + 9 kr =165 kr. Sen tillkommer en dunk för 15 lr =170 kr..Sen vill man tjäna lite..=270 kr /litern eller motsvarande 189 kr för en 700ml flaska.

Samma som systemet. Så kam man få för en hundring så ska man nog vara glad. 50 spänn kompispris. Själv tänker jag söka tillstånd och betala skatt. Det är bäst så.
Citera
2018-10-14, 02:06
  #41
Medlem
Efter lite provkörningar så såg kag att man kan få it fin sprit på 7.5 liter mäsk. det är 6 kr socker och 2 kr jäst. Elen 45 min på platta är väl runt 2 kr. så 10 spänn/litern
Citera
2018-10-24, 19:45
  #42
Medlem
jag gör äcklig sprit...men det blir bättre dag för dag. anledningen är att jag började som en besserwisser som trodde mig veta allt men jag var visst ett dumhuvud. Flåt mina synder..Jag ska bli en bättfe hemmskokare och lyssna bättre
Citera
2018-10-25, 04:18
  #43
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
jag gör äcklig sprit...men det blir bättre dag för dag. anledningen är att jag började som en besserwisser som trodde mig veta allt men jag var visst ett dumhuvud. Flåt mina synder..Jag ska bli en bättfe hemmskokare och lyssna bättre

Det hoppas jag verkligen! Dina tidigare inlägg är klassiker vad gäller okunnighet...

Ärligt talat, var får folk alla missuppfattningar om alkoholframställning ifrån?

Böcker som "Hembränningsboken", är en förklaring, men alla andra dumheter?
Citera
2018-11-15, 13:07
  #44
Medlem
Kan inte hålla mig från att svara i dessa trådar. * gnuggar fingrarna * Tysklands Explorer kostar 150 kr litern. Det är otroligt billigt. Vad kostar Systemets? Det dubbla?Vill man ha HB gjort på egen t.ex IPA öl som smakar utsökt så landar det på 156 kr/litern. Sen kan kostnaden variera något nedåt om om man späder 55 procentig HB till 40 procent då blir det runt 113 kr-156 kr /liter för prima kvalitet. Annars blir det tillvelat på Willys eller ICAs matsocker som kan få ned tillverkningen till 10-25 kr /litern. Den spriten är inte direkt god men man blir garanterat dyngfull på den
Citera
2018-11-15, 15:14
  #45
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Kan inte hålla mig från att svara i dessa trådar. * gnuggar fingrarna * Tysklands Explorer kostar 150 kr litern. Det är otroligt billigt. Vad kostar Systemets? Det dubbla?Vill man ha HB gjort på egen t.ex IPA öl som smakar utsökt så landar det på 156 kr/litern. Sen kan kostnaden variera något nedåt om om man späder 55 procentig HB till 40 procent då blir det runt 113 kr-156 kr /liter för prima kvalitet. Annars blir det tillvelat på Willys eller ICAs matsocker som kan få ned tillverkningen till 10-25 kr /litern. Den spriten är inte direkt god men man blir garanterat dyngfull på den

Normalt pris på hembränt ligger på 100 kr litern. Fulsprit i södra delarna av landet vet jag inte. Men ett paket jäst från lokala hembryggarbutiken, 6-8 kg socker, en påse aktivt kol + elåtgången vid bränningen är sammanlagda kostnaden. Räknar man på det någon form av arbetskostnad så bär det sig inte att göra egen sprit.
Citera
2022-03-08, 20:52
  #46
Medlem
foffens avatar
Ok, nu är soppan lite dyrare än när denna tråd startades så undrar om det inte är lönsamt numera att bränna eget bränsle till bilen idag.
Citera
2022-03-10, 21:22
  #47
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Normalt pris på hembränt ligger på 100 kr litern. Fulsprit i södra delarna av landet vet jag inte. Men ett paket jäst från lokala hembryggarbutiken, 6-8 kg socker, en påse aktivt kol + elåtgången vid bränningen är sammanlagda kostnaden. Räknar man på det någon form av arbetskostnad så bär det sig inte att göra egen sprit.

Inte bär sig? Att du får smaka din egen sprit är det viktigaste?? Eller?

Där man bor köper många ifrån Tyskland eller möjligtvis Danmark.

Alt. Späd ut med vatten ni hemmakokare.
Citera
2022-03-16, 19:39
  #48
Medlem
Bertil85s avatar
Du slipper dessutom köpa nya "miljöpåsar" till din sprit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback