Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-12, 19:37
  #1
Medlem
apoteks avatar
Jag bor i en etta på 43 kvadrat, och av någon anledning så har jag en uteplats på 45 kvadrat. Inte helt vanligt, men så är det. Gräsmattan är vildvuxen och ovårdad och var så när jag flyttade in för ett år sen.
I somras när jag ringde min bovärd (det är hyreshus vi talar om) för att fråga om något annat så passade hon på att säga att det var en tant i huset som hade klagat på uteplatserna här nere. Alltså på mig och grannarna bredvid. Våra uteplatser var tydligen för ovårdade.

Nu råkar det vara så att jag gillar att ha min uteplats lite vildvuxen. Jag tycker det är mysigt. Och dessutom så är gräsmattan i vilket fall så jävla ful i sig så att om jag klipper den (vilket jag gjorde förra sommaren efter klagomålet) så är den bara en gropig, dåligt täckt gräsfläck och dessutom full med maskrosrötter. Riktigt fult med andra ord. Dessutom älskar mina två djur att smyga omkring där ute i grönskan.

I år har jag inte hört något än, men om tanten skulle få för sig att klaga igen, vad har jag för rättigheter? Har hon verkligen rätt att bestämma hur jag ska ha min uteplats enbart på grund av att hon tycker det ser ovårdat ut om jag inte klipper det? Kan jag be henne att titta åt ett annat håll när hon sitter på balkongen och dricker morgonkaffet? Det är inte arbetet som skrämmer mig, tvärtom, jag spenderar rätt mycket tid i trädgården. Har massor med kryddor och grönsaker som växer fint där. Men jag VILL inte klippa ner själva gräsmattan.

Inga superbilder, men såhär ser det ut:
http://i24.photobucket.com/albums/c4...k/DSCN0936.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c4...k/DSCN0926.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c4...k/DSCN0922.jpg

Vad tror ni?
2008-05-12, 19:43
  #2
Avstängd
Fan det där såg faktist riktigt trevligt ut skulle du inte kunna klippa det litre halvhögt då?? å typ lägga i gräsfrän där det einte finns något gräs
2008-05-12, 19:44
  #3
Avstängd
Fan det där såg faktist riktigt trevligt ut skulle du inte kunna klippa det litre halvhögt då?? å typ lägga i gräsfrän där det inte finns något gräs
2008-05-12, 19:47
  #4
Medlem
Bajsfacistens avatar
Snyggt var det då fan inte. Inte för jag är någon större beundrare av grön asfalt men man kan lätt få det mysigt och lummigt och lättskött med växter.

Den enda som var fint var pungen.
2008-05-12, 20:01
  #5
Medlem
mahutma_homos avatar
vet du vilken kärring som klagat? bjud över henne på en kopp kaffe och ta ett snack med henne. gamlingar brukar ju gnälla på andra, men egentligen vill dom bara ha uppmärksamhet.

jag tyckte det såg riktigt mysigt ut också. bättre lite ovårdat och vildvuxet än stelt, kalt och prydligt.
2008-05-12, 20:06
  #6
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alistair_
Fan det där såg faktist riktigt trevligt ut skulle du inte kunna klippa det litre halvhögt då?? å typ lägga i gräsfrän där det inte finns något gräs

Ja det är ju det som är grejen, det är ju världens lyx att ha en sån uteplats till en sketen etta. Men om jag inte får ha den som jag vill så blir jag faktiskt lite ledsen.
2008-05-12, 20:10
  #7
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Snyggt var det då fan inte. Inte för jag är någon större beundrare av grön asfalt men man kan lätt få det mysigt och lummigt och lättskött med växter.

Den enda som var fint var pungen.

Nej alltså jag håller med dig. Det är inte stiligt. I ALLA andra avseenden av livet är jag estet och pedant. Men nu så har det fallit sig så att jag trivs här i min lilla förort, på min lilla uteplats, med mitt lilla ogräs.
Om ett eller två år kanske jag har råd och tid att riva bort hela skiten och lägga dit gräsmatta på rulle och plantera massa mysiga buskar och växter, men om jag vill ha det som jag har det, just nu, får jag ha det? Eller kan nån jävla tant i hyreshuset bestämma vad jag ska ha i min trädgård? Det känns inte rimligt.

Ska även framföra pungkomplimangen till herrn i fråga.
2008-05-12, 20:13
  #8
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
vet du vilken kärring som klagat? bjud över henne på en kopp kaffe och ta ett snack med henne. gamlingar brukar ju gnälla på andra, men egentligen vill dom bara ha uppmärksamhet.

jag tyckte det såg riktigt mysigt ut också. bättre lite ovårdat och vildvuxet än stelt, kalt och prydligt.

Nej tyvärr. Det bor massor med folk här så jag har inte den blekaste om vem det var som klagade. Hade jag vetat det så hade jag gått dit och snackat med dem på en gång, men jag har faktiskt ingen aning, mer än att bovärden sa att det var en tant.
Annars är det ju det absolut bästa sättet att lösa det på. Gjorde det i min förra lägenhet med grannen som jämt klagade på ljudvolymen. Bjöd in henne på kaffe och så kom vi tillsammans överens om en ljudvolym på stereon som var okej för både henne och mig.
2008-05-12, 20:15
  #9
Medlem
buffalos avatar
Klipp gräset så kort du kan, och hyr sedan en jordfräs och fräs om hela skiten.

Sen sår du nytt gräs, och gör i ordning nån liten plantering kanske.
__________________
Senast redigerad av buffalo 2008-05-12 kl. 20:19.
2008-05-12, 20:21
  #10
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Ja det är ju det som är grejen, det är ju världens lyx att ha en sån uteplats till en sketen etta. Men om jag inte får ha den som jag vill så blir jag faktiskt lite ledsen.
Men du får ha den som du vill - skit i vad din kärring till granne tycker!
Det enda viktiga är att den inte är en sanitär oangelägenhet så plocka upp efter din hund om du låter den skita därute.
2008-05-12, 20:22
  #11
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Klipp gräset så kort du kan, och hyr sedan en jordfräs och fräser om hela skiten.

Sen sår du nytt gräs, och gör i ordning nån liten plantering kanske.

Hm, intressant. Är det svårt? Klart det vore kul med en finare gräsmatta. Sen har jag ju en hund som kissar där lite då och då så lite gula fläckar får jag kanske räkna med, men om det åtminstone inte var så jävla gropigt och dåligt täckt så vore det mycket mer okej. Jag har ju faktiskt ett intresse av att odla saker (inte så mycket kunskap dock, men det går ju att ordna med hjälp av internetz).

Jag har en grästrimmer och en vanlig sån där töntig icke eldriven gräsklippare, vilken klipper kortast? Har inte testat gräsklipparen än, fick den av min mors man i förrgår.
2008-05-12, 20:23
  #12
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Men du får ha den som du vill - skit i vad din kärring till granne tycker!
Det enda viktiga är att den inte är en sanitär oangelägenhet så plocka upp efter din hund om du låter den skita därute.

Så tanten har inget att säga till om?
Nä, min hund får inte skita där. Ibland glömmer han och råkar göra det ändå, då är det bortplockat snabbare än grannen hinner blinka, så det är inte det som är problemet.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback