2008-05-11, 22:43
Medlem
bananjuices avatar
Haha, jag föreslår att Khepera åberopar Goldmans lag
Citera
2008-05-11, 22:46
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Haha, jag föreslår att Khepera åberopar Goldmans lag

Du menar Godwins lag? Jo, kanske. Men har man redan kallat det för liberalt att lämna barn för att svälta och dö, då är det väl inget stort steg mot att jämföra liberalism med nazism.
Citera
2008-05-11, 22:47
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Jag är ingen anhängare av det system jag kritiserar. Jag vill inte ha ett samhälle där det är helt legio att sätta ut som barn i skogen bara för att man vill det.
Nu måste jag säga att jag är uppriktigt förvirrad. Det är väl du som förespråkar ett mer utilitaristiskt samhälle där det skulle vara helt okej, och t.o.m. önskvärt, att "sätta ut barn i skogen" förutsatt att flertalet gynnas? Eller?

Om föräldrar sätter ut sina barn i skogen eller på annat sätt svälter dem måste det ju räknas som misshandel av barnet, vilket då såklart inte bör vara tillåtet, speciellt inte i ett liberalt samhälle.
Citera
2008-05-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det är kopplingen mellan vad en art skall uppfylla och vad individen är för en art som har med rationalitet att göra. Det är inte tärningen eller utilitaristiska kormer som bestämmer vilken art eller individ som har rättigheter.

Möbelklister vad är din åsikt om topic?
Citera
2008-05-11, 22:49
Bannlyst
Man kan förresten härleda fram utilitarismen.

Vi har en blå sko. Blå är blue på Engelska, vilken även står för att man är lite sorgsen. "I am blue today baby ...". Ingen vill vara sorgsen, alltså bör vi göra människor lyckliga. Med andra ord maximera den totala lyckan = utilitarism.

Vem sade att man inte kunde härleda böra ur vara?

Hume ----->

-------------------------------------------------

Skämt åsido, fundamenten i objektivismen vilar på två felaktigheter. Den ena påpekad av Hume och min och objektivisternas härledningar är inte korrekta, ni får se om ni kan hitta felet själva. Den andra är art argumentet som inte håller vatten, det är ett fall av mind projection fallacy av en grov grad när man pratar om den mänskliga naturen. Ej ok.
Citera
2008-05-11, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Nu måste jag säga att jag är uppriktigt förvirrad. Det är väl du som förespråkar ett mer utilitaristiskt samhälle där det skulle vara helt okej, och t.o.m. önskvärt, att "sätta ut barn i skogen" förutsatt att flertalet gynnas? Eller?

Om föräldrar sätter ut sina barn i skogen eller på annat sätt svälter dem måste det ju räknas som misshandel av barnet, vilket då såklart inte bör vara tillåtet, speciellt inte i ett liberalt samhälle.

Hur gynnas många av att man sätter ut barn i skogen? Den förväntade lyckan sjunker drastiskt om du har ihjäl individer på det sättet. Den är INTE ok enligt utilitarism, det är ett rättighetstänk som leder till att man kan sätta ut barn i skogen.
Citera
2008-05-11, 22:59
Bannlyst
Citat:

Enligt det system vi diskuterat räknas det inte som misshandel eftersom de inte gör en aktiv handling. Det låter bara bli att ge barnet mat och barnet kan inte kräva att få mat av andra. Barn och vuxna är exakt samma ur rättighetssynvinkel, barnet får helt enkelt jobba till sig mat som alla andra om det vill äta.
Citera
2008-05-11, 23:00
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Hur gynnas många av att man sätter ut barn i skogen?
"Vi lever i en by som har stor matbrist. En familj har precis fått flera nya barn (trillingar eller liknande). Om vi 'sätter ut dem i skogen' så kommer det större antalet att ha mer mat."
Ett hastigt påkommet exempel som jag i alla fall hoppas påvisar det vedervärdiga att det endast är konsekvenserna som räknas.
Citat:
Den förväntade lyckan sjunker drastiskt om du har ihjäl individer på det sättet.
Det är vad du hävdar. Om däremot andra hävdar att lyckan skjuter i höjden i vissa fall om man offrar barn så är det helt okej. Det är just det som är så hemskt med all offeretik.
Citera
2008-05-11, 23:03
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Du menar Godwins lag? Jo, kanske. Men har man redan kallat det för liberalt att lämna barn för att svälta och dö, då är det väl inget stort steg mot att jämföra liberalism med nazism.

Jag tappar bort mig i mitt eget jävla huvud Jag hade till och med kollat för att försäkra mig om att det inte var någon jävla goldmans lag.

Du har givetvis rätt. Nu är jag inte den som ska ge mig in i diskussioner om religioner som Liberalism, men då barn är fria från sina föräldrar och föräldrarna fria från barnen kommer utrymmet för kulturer som Kinas anti-flickorkultur frodas.
Citera
2008-05-11, 23:05
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
"Vi lever i en by som har stor matbrist. En familj har precis fått flera nya barn (trillingar eller liknande). Om vi 'sätter ut dem i skogen' så kommer det större antalet att ha mer mat."
Ett hastigt påkommet exempel som jag i alla fall hoppas påvisar det vedervärdiga att det endast är konsekvenserna som räknas.

Detta förutsätter ju då givetvis att man snackar om konsekvensetisk utilitarism!
Citera
2008-05-11, 23:05
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Enligt det system vi diskuterat räknas det inte som misshandel eftersom de inte gör en aktiv handling. Det låter bara bli att ge barnet mat och barnet kan inte kräva att få mat av andra. Barn och vuxna är exakt samma ur rättighetssynvinkel, barnet får helt enkelt jobba till sig mat som alla andra om det vill äta.
Det är alltså det som är det mystiska. Svaret på detta är att de faktiskt har gjort ett högst aktivt handling när de hade sex och sedan så småningom födde barnet. De har försatt barnet i denna situation, ingen annan.

Just den kritik du framför hade hållt om barnet hade poppat upp ur tomma luften och tvingats på föräldrarna, men så är ju inte fallet.

Fotnot: Min fetstilning i citatet.
Citera
2008-05-11, 23:07
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Det är alltså det som är det mystiska. Svaret på detta är att de faktiskt har gjort ett högst aktivt handling när de hade sex och sedan så småningom födde barnet. De har försatt barnet i denna situation, ingen annan.

Men barnet existerade inte innan, och existerade inte när det var ett foster heller för den delen, förutsatt att man, som jag (och även Khepera om jag förstått det rätt) menar att barnet inte är en del av kvinnan först när navelsträngen är klippt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in