Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-10, 01:58
  #1
Avstängd
Im Mclovins avatar
Jag har alltid undrat hur man skulle kunna logga in på vissa helt okända emails.
Just nu kom jag på en bra exempel..
http://magnoliavej20.dk/
blabla@magnoliavey20.dk
Om ni tittar på sidan så ser det ju ut som en 12åring har gjort sidan, men när man ska logga in på mailen så är det ju typ omöjligt?
Eller hur gör man egentligen för att logga in?
Citera
2008-05-10, 02:15
  #2
Medlem
Vad menar du egentligen? En mailadress behöver inte ha någon anknytning till en eventuell hemsida på samma domän. Du kan sätta upp en mailserver och dirigera all mail dit om du har en domän. "Webmail" i likhet med hotmail etc. är en modern företeelse.
Citera
2008-05-10, 02:27
  #3
Medlem
[complex]s avatar
Man använder väl bara pop3 om jag inte är helt fel ute..
Citera
2008-05-10, 02:49
  #4
Medlem
PetterHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Man använder väl bara pop3 om jag inte är helt fel ute..
Om mailservern i fråga är en pop3-server, ja. Om det är en annan server använder man ett annat protokoll.

Om du ska logga in på din mail får du helt enkelt använda dig av en mailklient som Mozilla Thunderbird, Microsoft outlook eller liknande.
Citera
2008-05-10, 03:05
  #5
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHarald
Om mailservern i fråga är en pop3-server, ja. Om det är en annan server använder man ett annat protokoll.

Om du ska logga in på din mail får du helt enkelt använda dig av en mailklient som Mozilla Thunderbird, Microsoft outlook eller liknande.

mm, SMTP, MIME, POP & IMAP..
Var det jag mena..
Citera
2008-05-10, 10:16
  #6
Medlem
halibabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
mm, SMTP, MIME, POP & IMAP..
Var det jag mena..

Du använder varken smtp eller mime för att ansluta din klient till en mailserver.

smtp är ett protokoll för hur sändningen av mail mellan mailservar ska gå till.
mime är ett protokoll som definerar vilken typ av data ditt mail använder så din klient kan tolka detta rätt.

OT // Detta är väl ingen IT-säk-fråga?
Citera
2008-05-10, 11:40
  #7
Medlem
För utom att domänen inte finns så kanske det var en bra ide.
Citera
2008-05-10, 20:19
  #8
Medlem
DaVajjs avatar
IT-säkerhet -> Övriga Dator- och IT-diskussioner

// Mod
Citera
2008-05-11, 01:49
  #9
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halibab
Du använder varken smtp eller mime för att ansluta din klient till en mailserver.

smtp är ett protokoll för hur sändningen av mail mellan mailservar ska gå till.
mime är ett protokoll som definerar vilken typ av data ditt mail använder så din klient kan tolka detta rätt.

OT // Detta är väl ingen IT-säk-fråga?

Nä men det visste jag också. menade bara att SMTP, MIME, POP & IMAP är email protokoll.
Men för att svara på TS fråga så är det pop3 antar jag. Själv alltid använt hotmail så..
Men vanliga mailklienter som Microsoft outlook är väl det han söker hursomhelst. Var iof en rätt skum fråga att svara på. typhoon gav ett bra svar.
Citera
2008-05-11, 11:53
  #10
Avstängd
Im Mclovins avatar
Om jag ska va ärlig fattar jag ingeting här.
Citera
2008-05-11, 15:44
  #11
Medlem
Germanias avatar
pop.magnoliavej20.dk verkar finnas, men det kommer inte att hjälpa trådstartarn

edit: eller man får i varje fall inget meddelande om at det inte finns om man sätter pop/pop3 framför tillskillnad från mail/cp/smtp etc, dock går de inte att pinga

smidigast är väl att kolla vilket webhotell det är och ta reda på hur de lägger upp det. orka.
__________________
Senast redigerad av Germania 2008-05-11 kl. 15:49.
Citera
2008-05-12, 08:39
  #12
Avstängd
Im Mclovins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
pop.magnoliavej20.dk verkar finnas, men det kommer inte att hjälpa trådstartarn

edit: eller man får i varje fall inget meddelande om at det inte finns om man sätter pop/pop3 framför tillskillnad från mail/cp/smtp etc, dock går de inte att pinga

smidigast är väl att kolla vilket webhotell det är och ta reda på hur de lägger upp det. orka.

Är pop någon slags program?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback